Vad gör man med hjärtflimmer?

februari 9, 2014 kl. 2:39 e m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

249088_360358520684901_906857661_n          426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n

Idag vill jag tacka Åsa Lundberg i Vansbro för att hon anordnade ett mycket trevligt evenemang. Jag fick möjlighet att föreläsa för en rad nyfikna deltagare. Temat på min föreläsning var Frisk av mat precis som det brukar vara. De flesta verkade vara nöjda eftersom jag sålde ganska många böcker av min nya uppdaterade upplaga av ”Frisk av mat”.

Hjärtflimmer!

Hjärtflimmer kom upp på tapeten. Alltså att hjärtat kan börja slå oregelbundet. Enligt mitt sätt att se på saken är hjärtflimmer en del av det metabola syndromet, dvs att kroppen har inflammatoriska tillstånd som det egna immunförsvaret inte klarar av. Inflammatoriska tillstånd får sin näring av sockerarter som inte ämnesomsättningen  kan hantera.

En person i publiken berättade om hur han har blivit av med sitt hjärtflimmer och en rad andra inflammatoriska åkommor genom att han helt enkelt börjat äta strikt LCHF-kost. Tidigare var han insnärjd i olika slags mediciner och fick förlita sig på sjukvårdens syn på sjukdomarna. Detta hjälpte inte alls utan han blev sjukare och sjukare. Han har lovat att skicka en redogörelse till mig hur hela förloppet gått till och den får jag lov att publicera på Fet Hälsa.

Vågar jag, kan jag, vill jag?

Det fanns en rad andra exempel i publiken där man berättade att diverse olika sjukdomar läkt ut tack vare ett kostbyte till LCHF. Det svåra i detta sammanhang är hur ska jag våga stå emot att inte ta diverse olika kemiska läkemedel när doktorn beordrar det. Det är förstås en rad personliga och faktiskt livsavgörande ställningstaganden som måste till. Detta kräver mod och framför allt alternativ kunskap till sjukvårdens rådande inställning till inflammatoriska sjukdomstillstånd. Vågar jag? Kan jag? Vill jag?

Kolesterol!

På evenemanget kom förstås ämnet kolesterol upp. Flera berättade att de blivit ordinerade statiner, kolesterolsänkande medicin, tillsammans med en rad andra mediciner som enligt sjukvården ska hjälpa mot inflammatoriska sjukdomstillstånd. Alla dessa mediciner hjälper tyvärr inte mot orsakerna till de metabola sjukdomar. De hjälper kanske tillfälligt mot symptomen men behandlar inte orsakerna. Numera har läkarna flyttat ner gränsen för högt kolesterol från 9 ner till 5 på ett tjugotal år. Tyvärr lever tanken att kolesterol är farligt ämne i våra kroppar. Hur man kan dra denna slutsats är nästan löjligt? Alla våra celler producerar ständigt nytt kolesterol liksom levern som står för 80 procent av vårt kolesterolbehov.

Kolesterol är inte anledningen till våra metabola sjukdomar utan det förhåller sig precis tvärtom. Kolesterol är oerhört viktigt för att våra kroppar och immunförsvar ska fungera. Däremot skadar kolhydrater immunsystemet och är grundorsaken till ett 40-tal olika metabola sjukdomstillstånd som ständigt får ny näring och på det sättet fortlever i kroppen.

Frågan är hur lång tid det tar innan den gigantiska sjukvårdsapparaten får upp ögonen? Tills dess får vi själva ta till oss den alternativa kunskap som finns och den främsta anledningen till att vi ska göra så är förstås att den fungerar!

Bokomslag

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Bra inlägg !!
    Kan inte undgå att igen nämna att jag nu i 5 år ätit 8 ägg+100 g räkor/dag och borde ha dött pga mitt höga kolesterol (som senast var 6,2).
    Jag mår utmärkt.

    Mats
    http://www.FriskaDiabetiker.se

    Gilla

    • Mitt totalkolesterol är 8,1 och även jag mår utmärkt utan statiner! 🙂

      Gilla

  2. […] jag utlovade i  mitt senaste inlägg, ”Vad gör man med hjärtflimmer”, så lovade jag en stark berättelse. Den kommer här från Bengt Vestberg i Dalarna. Bengts […]

    Gilla

  3. Om man äter levande föda som är fantastisk hälsosam mat då stärker man immunförsvaret och kroppen läker. Det är kost med fullvärdig näring. Inflammationerna försvinner och canser minskar eller försvinner. Det är värt att prova, för man får otroliga hälsovinster.

    Gilla

  4. Hej
    Jag är en kvinna på 57 år. Har varit inne och kollat hjärta och kärl noga.
    För jag har hjärtflimmer. Nu fick jag Metoprolol 50 mg en om dagen. Hjärtflimret blev värre för att inte tala om tröttheten. Jag tar nu bara halva dosen Metoprolol men det hjälper heller inte. Äter Lchf sedan 3 år och fuskar inte. Hjälp!!! Vad göra???

    Gilla

    • Hej Lise-Lott, jag önskar att jag hade lösningen för dig. Men jag kan bara komma med ett tips. Om jag varit i din situation så skulle jag direkt prövat LCHF 2:5. Den metoden innebär att man nollar kolhydraterna minst två dagar i veckan. Resterande 5 dagar äter man vanlig LCHF. Detta för att du ska boosta ditt immunförsvar. För vissa som är svårt inflammerade räcker det inte med att bara äta vanlig LCHF-kost utan man måste stärka upp immunförsvaret med ovanliga åtgärder. Det andra tipset är att du bör konsekvent äta minst en matsked ekologiskt kallpressat kokosfett morgon och kväll. Gör detta till en rutin alla dagar i veckan.
      Jag har skrivit ganska mycket om hur kosten kan göda inflammationer i min bok ”Frisk av mat”! Den kan du beställa via länken om du vill, https://fethalsa.wordpress.com/min-bok-frisk-av-mat-lchf-fran-borjan/
      I boken står även mer om metoden LCHF 2:5!
      Lycka till! Hälsningar Mats

      Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.