Min amatörteori!

februari 25, 2010 kl. 12:15 e m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar
Etiketter:

Jag är övertygad om att vår konsumtion av kolhydrater har mycket större betydelse för vår hälsa än vi tror. Vår kropp konsumerar fett, protein och kolhydrater. Kroppen gör om kosten till bl.a. glukos. Glukosen behöver vi som energi. Problemet är att dagens normalkost innehåller för mycket kolhydrater i förhållande till vad vi behöver och därför får kroppen ett överskott av glukos. Exempelvis innehåller ett kilo mjöl c:a 75 procent socker och de flesta vet ju idag att socker är farligt. Alltså är en brödbit nästan lika farligt som godis. Men hur farligt är det egentligen? Jag tror att de flesta av våra metaboliska sjukdomar som hjärt o kärl, diabetes, högt blodtryck, cancer m.m. till största delen beror på överkonsumtion av socker. Kolhydrater är inte samma som socker men det är det övergripande namnet på alla sockerarter. Min teori är att överskottet av glukos, som kroppen inte orkar ta hand om, landar som bukfetma och/eller i våra ådror och kärl. Överskottsglukos blir bränsle till alla sorters inflammationer och bidrar därmed till sämre immunförsvar och till olika sjukdomar. I 40 år har vetenskapen trott att, och tror fortfarande, att fett är lika med fetma och att det är överkonsumtion av fett som ger hjärt o kärlsjukdomar. Detta är inte sant, i varje fall inte i min kropp. I min kropp fungerar det så att jag har blivit frisk från diabetes 2 och hjärt o kärlbesvär genom att undvika kolhydrater så långt det är möjligt. Inga mediciner. Jag har blivit av med värk i nacke, axlar och rygg efter 10-15 års besvär.  Inga förkylningar eller liknande sedan jag började med detta. Bättre syn, slipper gå upp på natten och kissa m.m. Om detta är sant så borde ju läkarvetenskapen genast börja med att ordinera rätt kost. Tyvärr är det så att läkare vet väldigt lite om kostens betydelse för hälsan. Läkare verkar vara programmerade att skriva ut piller.

1 kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vad händer i kroppen när man slutar att äta kolhydrater eller, som de flesta gör minskar ner det till ett minimum? Min uppfattning och erfarenhet är att inflammationer då har mycket svårare att överleva eftersom dessa lever på vårt överskott av glukos som kroppen inte orkar ta emot. Utan näring dör inflammationerna ut och vi känner oss friskare och starkare. Tidigare, under min sockerperiod(40 år), så var jag ofta förkyld och under senare år hade jag ständig värk i rygg, axlar och nacke. Trots återkommande besök hos läkare, sjukgymnaster och naprapater så kunde ingen av dessa bota min värk. Inte någon frågade en enda gång om mina kostvanor. Efter fyra månader med lågkolhydratkost var jag av med värken. Det är svårt att hitta någon annan förklaring än att omläggningen av kosten botade min värk.

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

