Hälsoexpert i morgonsoffan!

maj 25, 2011 kl. 9:43 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

En hälsoexpert i morgonsoffan tycker att vi ska stänga till munnen lite oftare för att gå ner i vikt. -Det är inte farligt att vara hungrig, påstår hon. Energi in är lika med energi ut är ett annat påstående från experten. Jag tycker att det är lustigt/tragiskt att man fortfarande saluför sådana tankar. Detta skapar en helt onödig ångest för den som vill gå ner i vikt för det handlar om helt andra saker. Det handlar om att vi äter för mycket kolhydrater och för lite fett. Kroppen orkar inte med att ta hand om all överflödig lättillgänglig energi från pasta, bröd, godis, läsk m.m. Energi försvinner inte, som bekant, utan omvandlas till något annat. I det här fallet omvandlas det till fetma och till bränsle för diverse inflammationer. I mitt fall märks det särskilt tydligt. Jag har inte styrketränat på två månader eftersom golfsäsongen är igång. Jag äter precis lika mycket mat som tidigare men har ändå gått ner 2,5 kilo i vikt. Jag har alltså gått ner i vikt när jag slutade med träningen! Det handlar om att muskelmassan har minskat när den inte utsätts för träning. Om man skulle följa expertens råd så borde jag gått upp i vikt när träningen avslutades. Det finns en logik i allt detta men akta er för experter som tycker att man ska stänga igen käften för att gå ner i vikt.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

