Som flugor till en sockerbit!

juni 10, 2011 kl. 10:49 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar


Det kallas för det metaboliska syndromet och det är sjukdomar kopplade till livsstilen. I livsstilen ingår stress, relationer, rökning, motion, och inte minst kosten. Vilken sorts mat äter du? Jag noterade i ett amerikanskt tv-program om hur en läkare föreslog åtgärder för att förebygga metaboliska sjukdomar som t.ex. stroke. Där föreslog läkaren att man skulle undvika alla former av mättat fett. Det finns undersökningar att mättat fett kan leda till förkalkningar av kärlen, skapa sämre blodcirkulation, högre blodtryck och därmed öka risken för stroke, påstod läkaren. Jag hävdar precis tvärtom att man skall äta mycket mättat fett eftersom det håller nere blodsockret, förhindrar förkalkningar och därmed förbättrar blodcirkulationen.

Med tanke på att det finns 60 miljoner amerikaner som har diabetes, vilket är mest i världen i förhållande till folkmängden, så borde man ta sig en funderare på om deras kostråd verkligen fungerar. Angående läkarens påstående att det finns undersökningar om att mättat fett kan skapa förkalkningar i kärlen så är detta en bluff. Det finns inga sådana undersökningar, i varje fall inte vetenskapliga. Man har forskat i 50 år om detta med förhoppningar om att hitta ett samband men förgäves. Till och med WHO har konstaterat att det finns inga kopplingar mellan t.ex. smör och hjärtsjukdom.

Vilka är då våra livsstilssjukdomar? Faktum är att det är många fler sjukdomar än vad vi i allmänhet tror. Tidigare, när jag var sjuk, trodde jag att alla sjukdomar levde sitt eget unika liv med sina alldeles unika mediciner och piller. Exempelvis trodde jag att diabetes, cancer, prostatainflammation, migrän, stroke, reumatism, tarmsjukdom var helt unika sjukdomar utan inbördes kopplingar och sammanhang. Idag förstår jag att allt hänger ihop. När inflammationsgraden ökar i kroppen så blir du mottaglig för en rad inflammatoriska sjukdomar. Med inflammationsgrad menar jag att kroppens immunförsvar hela tiden går på högvarv för att försvara sig mot attacker som egentligen är helt onödiga. Dras som en fluga till en sockerbit är en ganska bra metafor för att visa kroppens belägenhet i förhållande till felaktig kosthållning. En för hög andel blodsocker i blodomloppet kan fräta på kärl och ådror och skapa små sår. Dessa sår har en tendens att växa med hjälp av högt blodsocker i blodomloppet. De mycket små såren skapar förtätningar i blodomloppet som i sin tur blir förhöjt blodtryck. Därmed har man ena benet inne i den metaboliska sjukdomscirkeln. Sockret blir alltså bränsle för dessa små sår och vårt stackars immunförsvar har svårt att hinna med.

En person som dragits in i den metaboliska sjukdomscirkeln har ofta ett sämre immunförsvar. Skälet är uppenbart, immunförsvaret är högbelastat hela tiden. Det innebär att den personen också får lättare förkylningar och infektioner än andra.

I dagens läge när vi oroas av t.ex. TBE-smitta från fästingar så borde vår första åtgärd vara att understödja vårt eget immunförsvar genom en bättre kosthållning. Först i andra hand borde vi tänka på vaccineringar. Du sprutar trots allt in lite gift för att immunförsvaret skall känna igen det och förbättra din immunitet. Men vad händer om ditt immunförsvar redan är försvagat av för högt blodsocker?

Visst är en del av mina påståenden kontroversiella men inte desto mindre sanna, åtminstone på min kropp. Min egen kropp kan verifiera alla ovanstående påståenden. Exempelvis har jag ätit en ganska extrem lågkolhydratkost eller alternativt en högfettkost under 2,5 år. Under denna tid har jag inte varit förkyld en enda dag. Tidigare var jag sjuk i infektioner och inflammationer ständigt och jämt. Den enda förändring jag gjort i mitt liv är en genomgripande ny kost. Visst har jag blivit en aktiv bloggare som brinner för det här, jag har skrivit en bok som kommer i januari. Det är också en förändring, men inte kan det påverka om man blir förkyld eller inte.  Att jag blivit frisk från flera av ovanstående metaboliska sjukdomar vet ni redan.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

