Genetiska förändringar skapar cancerformer?

juni 15, 2011 kl. 10:07 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar


http://svt.se/2.22620/1.2453632/50_nya_cancergener_har_upptackts

I Rapport meddelades att forskarna kan kanske förutbestämma vem som får bröstcancer respektive prostatacancer. Man studerar genförändringar i mycket stora befolkningsgrupper(200000) under lång tid och tror att detta kan vara avgörande för vem som drabbas eller inte. Detta tycker jag är ett steg framåt att man börjar titta på sjukdomar på ett förebyggande sätt.

Genförändringar kan vara en orsak till att folk får cancer. Förändring av generna är en följd av vår livsstil. Jag är dock övertygad om att den avgörande orsaken är låg tolerans mot för mycket socker(glukos) i blodomloppet. Detta skapar och underhåller inflammationer i kroppen. Vårt immunförsvar blir försvagat och hela processen kan pågå under mycket lång tid.

Ett typexempel är mina egna prostatabesvär som började i tidig ålder. Min prostatakörtel har varit inflammerad under mycket lång tid. Besvären jag hade var svårigheter att kissa, nattliga toalettbesök, ont i ryggslutet. Hade detta fortsatt hade jag, med stor säkerhet, fått prostatacancer. Många piller och mediciner senare ändrade jag min kost totalt. Det var inte främst på grund av prostatan som jag ändrade kosten utan p.g.a. att jag hade fullt utvecklad diabetes. När jag tog bort nästan alla kolhydrater i maten så förändrades förutsättningarna för läkning radikalt i kroppen. Idag har jag inga besvär alls och jag är aldrig förkyld(peppar…).

Jag är övertygad om att cancer till största delen är en livsstilssjukdom liksom en rad andra sjukdomar. Enligt Cancerfonden är cirka 70 procent av alla cancerformer orsakade av livsstilsfaktorer. Alltså vad vi äter, hur vi lever m.m. Det är ingen slump att Otto Warburg fick Nobelpriset redan 1931. Hans forskning visade att cancerceller kan inte överleva utan socker(glukos). Redan 1926 gjorde han denna upptäckt.

När cancerpatienter lämnar sjukhuset efter en omfattande operation, får de med sig några kostråd? Tyvärr inte ett skit! Sjukvården är helt inriktad idag på symtom och inte orsaker. Fram med kniven och in med nästa patient.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

