Cancer, inget man pratar om!

oktober 11, 2011 kl. 10:08 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Nedan är ett mail till mina golfkompisar efter en diskussion om prostatacancer.

Hej,

Jag ber att få återkomma med lite mer information angående mitt påstående att LCHF-mat kan förebygga prostatacancer och givetvis även andra cancerformer. Denna gång är det professor Jan Hammarsten som hävdar att prostatabesvär inklusive prostatacancer ingår i dom metaboliska sjukdomarna. Han har nyss blivit publicerad i den ansedda tidskriften Sience för sina upptäkter. Grundtanken är alltså att Prostatakörteln först blir inflammerad av för högt glukos i blodet. Detta påverkar även urinrör som slammar igen. Därmed blir det svårare att kissa eftersom urinröret blivit för trångt. Minst en tredjedel av alla män drabbas och en vanlig missuppfattning är att det är naturligt att prostatatakörteln växer med stigande ålder. Tyvärr påverkar denna missuppfattning människors vilja att på ett ganska enkelt sätt förebygga och läka förstorad/inflammerad prostatakörtel.

Många livsstilssjukdomar har på ett felaktigt sätt kopplats ihop med åldersrelaterade sjukdomar/besvär. Antagligen beror detta på att sjukvården inte har lyckats hitta botemedel och att man har fel utgångspunkt när man bedömer dessa sjukdomar. Jag själv fick prostatabesvär redan i tjugo-årsåldern. Då sade läkaren att det berodde på att jag satt på kalla bilsäten. Det är ju rent nys och humbug att komma med ett sådant påstående. Mina prostatabesvär har jag fått leva med i över 30 år i en i övrigt inflammerad kropp. En och två gånger var jag uppe och kissade varje natt i många år. Min prostatakörtel var rejält inflammerad och jag var urtypen för en person som sakta utvecklar prostatacancer.

Efter kostomläggningen till mat med väldigt lite kolhydrater och mycket mer mättat fett förändrades förutsättningarna i min kropp. Den lilla mängd glukos som numera cirkulerar i min kropp räcker inte till för att mata inflammerade celler. Inflammationen självdör utan bränsle. Numera går jag sällan upp på natten och kissar. Min stråle är så kraftfull som den någonsin har varit.

Jag är medveten om att cancer är ett mycket känsligt ämne att diskutera. Många vill helst gömma sig och inte höra talas om sådana jobbiga saker. Jag har varit precis likadan och stoppat huvudet i sanden. Hjälp finns att få och det gäller att tänka starkt immunförsvar. Hur får man det? Ett starkt immunförsvar är när man slipper att ständigt försvara sig mot en för hög glukosnivå i blodet som skapar förträngningar och inflammationer. Enda sättet att få ett starkt immunförsvar är att förändra förutsättningar för inflammationer att bildas.

Det är faktiskt mycket enkelt, minska intaget av kolhydrater rejält och höj på motsvarande sätt intaget av mättat fett. Idag så ligger de flesta i genomsnitt på 80 kolhydrater per 100 gram livsmedel. Fett som smörjer ligger på ungefär 10 procent liksom protein. Vänd på steken och börja äta 60-80 gram fett per 100 gram livsmedel. Minska intaget av kolhydrater till en nivå av högst 10 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. Protein kan ligga mellan 10-30 procent beroende på hur mycket man tränar och liknande aktiviteter.

http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom/forstorad-prostata-och-prostatacancer
http://www.kostdoktorn.se/hur-man-skyddar-sig-mot-prostatacancer-och-impotens

Med vänliga hälsningar,

Mats Lindgren
www.fethalsa.wordpress.com

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

