Äldre är undernärda!

oktober 25, 2011 kl. 8:43 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna?title=stor_andel_aldre_undernarda&videoid=2086478

En undersökning på Uppsala universitet visar att många gamla på äldreboenden är undernärda. Enligt en teori går det för lång tid mellan måltiderna från det att man går och lägger sig till frukosten nästa dag.

Det är klart, går man och lägger de gamla kl. 17.00 på eftermiddagen och sedan väcker dem kl. 07.00 så har det gått 14 timmar utan mat. Om våra äldre sedan skall tvinga i sig all näring under den korta tid som de är vakna så förstår man att det är svårt att hinna bli hungrig mellan måltiderna.

Det är förstås personalbrist och för lite ekonomiskt utrymme som gör att personalen tvingas lägga de gamla redan eftermiddagen. Är det något man skäms över så är det denna bristande respekt för äldre människor. Det är ju faktiskt det det handlar om, brist på respekt.

I grunden handlar allt om en brist på helhetssyn och om okunniga politiker. I området kost och hälsa har vi tvingats in i en läkemedelsorienterad livssyn där allt botas med piller. Någon förebyggande vård eller friskvård existerar inte. Här agerar flera myndigheter tvärtemot medborgarnas intressen.

Här kommer ett förslag till åtgärd som borde åtföljas av en vetenskaplig studie;

1. Ta bort lättprodukterna och sockret på våra äldreboenden.

2. Ersätt det med feta produkter som smör och grädde och naturlig mat.

3. Fasa ut alla onödiga mediciner som tar bort matlusten.

4. I den vetenskapliga studien bör hypotesen vara; Blir livskvalitén bättre eller sämre med den nya filosofin? Nästa fråga är; Kostar det mer eller mindre än tidigare och då ska alla kostnader inräknas inklusive medicinkostnader?

Om du är politiker och läser detta är det bara att lägga förslaget direkt i ditt parti. Jag bjuder på idén. Om ditt parti genomför detta kommer det inte att bli några negativa konsekvenser i nästa val. Det kan jag försäkra!

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Kom till boendet strax efter 17,00 för att hälsa på min granne sedan mer än tio år tillbaka.Blev bryskt stoppad, vem är du? Vart är Du på väg? jag blev tvingad att vänta en kvart i dagrummet. tills fler personal anlänt. Jag blev då vägrad att besöka min granne , han hade lagt sig för natten, fick jag besked om . Jag borde veta att äldre människor lägger sig tidigt och han fick inte väckas när han lagt sig för då kunde han inte somna om. Man väcker inte en gammal människa som lagt sig för natten sa en personal med 40 års erfarenhet inom vården. Troligen låg alla på boendet för det syntes eller hördes ingenting från de boende.
    Hade jag varit anhörig så ”kanske” jag fått gå in ,men jag var ju bara en granne sedan mer än tio år tilbaka.

    Gilla

  2. forts. Vet inte om jag orkar med att besöka honom mer jag blir så fruktansvärt ledsen. Efter en sjukhus vistelse fick inte grannen komma hem mera.Det är nu ett halvår sedan. anhöriga blev gode man för honom och ordnade så han kom på särskilt boende där han inte kan gå ut själv. Han har inte fått komma hem och hämta sina möbler. Inte fått komma hem en enda gång. Jag får inte ta hem honom på besök för de anhöriga, för då går han bara hit och vägrar att åka härifrån. Boendet han blivit placerat på ligger högst en kilometer hemifrån.. Nu förstår jag varför alla persienner var nere förra gången jag hälsade på. Han låg även då men ingen såg mig, eller också berodde det på att jag hade en anhörig med mig att vi ite blev utkörda. Han var så trött,närmas förvirrad när väckte honom. Nu begriper jag.
    Sömnmedicin så att de ska sova sina 15 -20 timmar. Vad ska jag ta mig till?

    Gilla

  3. När hans rosor blommande som vackrast så kom han på sjukhus i några dagar för en operation.Sen har han inte fått kommit hem en enda gång. Han var tidigare ute varje dag , skötte sina blommor och gårdens djur var hans vänner, vintertid skottade han all snö på gården. Nu kan han inte gå ut, det är en låst avdelning han är på där han läggs klockan 17,00. Vad ska jag göra?

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

