Dietister i Debatt vet inte ett skvatt!

januari 20, 2012 kl. 4:17 e m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Jag hade tur eller otur som fick medverka något i torsdagens Debatt i TV som bl.a. skulle handla om LCHF. Vi fick debattera i 15 minuter och jag fick ett litet inlägg i debatten efter idogt viftande. Trots stort fokus på att LCHF är en bantningsdiet, enligt programledaren Belinda, så fick jag ändå sagt att LCHF-kosten är en hälsosam kost i första hand som gör folk friska och viktminskning är en bonus. Det är så vi bör se på LCHF-kosten i första hand tycker jag.

Dietisten Ingrid Larsson känner jag till sedan tidigare. Hon har tackat nej till att medverka i en studie för folk som medverkar i lchfmatkasse.se  Tanken är att kunna följa en större population som äter enligt LCHF-metoden och som också får hjälp med både kunskap och matingredienser under tiden. Ingrid Larsson hade inte tid att medverka i ett sådant projekt.

När dietist Rothenburg och Larsson i eftersnacket gick upp i falsett i diskussion med kostdoktorn Andreas Eenfeldt och inte ville ta emot hans 16 oberoende studier om att LCHF-kosten helt enkelt är hälsosam. Ja, då tappade jag all form av respekt för dessa två dietistrepresentanter. De vill helt enkelt inte lära sig något nytt.

                                              Debatt – Eftersnack 19 januari igår 23.57                 

Troligen fick många människor som följde programmet ett nytt och större intresse för kostens påverkan på hälsan tack vare två rabiata dietister. Tack för det!

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du fick alldeles för kort tid att berätta tycker jag.
    Men dock bra att det äntligen händer lite även i media.
    Tyvärr går det inte lika bra för mig, fast jag levt på LCHF i säkert 3 år.
    Med några avhopp kort tid.

    Har dock inte varken gått ner i vikt eller fått några direkta hälsovinster.
    Jo 2. Magen är bättre. Tandköttet håller sig utan inflammationer.
    Har även en utmattningsdiagnos. Har heller inte hämtat igen mig alls från den.
    Tråkigt men sant.

    Det kanske kommer på sikt.
    Mvh Li Nyholm

    Gilla

  2. Dietisterna framstod ju som helt hysteriska. Ännu värre i eftersnacket.

    Synd att ingen följde upp det du sa, att du har blivit frisk av LCHF. Är inte dietister intresserade alls av folks erfarenheter? Jag har ju också blivit frisk av LCHF (från migrän) och folk brukar bli jätteintresserade av det.

    Dessa dietister verkar ju bara slå ifrån sig och neka. De vill inte veta sanningen. Många läkare verkar faktiskt ha lättare att ta in att LCHF är bra, dietister verkar bara känna sig hotade.

    Gilla

  3. Det tråkiga med den här debatten om LCHF är ju att de verkliga vinnarna aldrig får komma till tals. Alla som blivit friska från diabetes 2, alla som slipper värk, alla som slutat äta socker osv.
    Dietisterna verkar ha det tufft nu, haha! Tänk vad svårt det kan vara att ta in nya rön.
    Lycka till med boken!

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

