Frisk, stark och yngre med LCHF!

februari 27, 2012 kl. 10:26 f m | Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Jag har blivit alltmer fascinerad av LCHF-kostens alla hälsovinster. Inte minst det faktum att jag känner mig yngre, starkare och friskare. I forskningsvärlden har man sett effekter eller snarare tolkat effekter som att färre kalorier ger längre och friskare liv. Bl.a. har man gjort försök med Rhesusapor som delats in i grupper och fått olika sorters mat. Den gruppen av apor som fått mindre fett och kolhydrater lever längre och är friskare. Som vanligt frågar man inte efter  eller har någon tro om kolhydraternas enskilda farlighet utan man klumpar ihop dem med fett. Därför kollar man bara intag av kalorier medan ingen jämförelse görs mellan fett och kolhydrater.

I min tolkning av mina egna hälsovinster så ser jag ett klart samband mellan bytet från den kolhydratrika maten till den fettrika. Under dessa dryga tre år som jag ätit LCHF ser och känner jag hälsovinster på alla möjliga plan. Min kropp har fått en helrenovering och uppgradering som påminner om ett bilbyte från en trött bruksbil till en sportbil.

Om man jämför med datavärlden så har jag fått en helt ny programvara som har nyrenoverade, starkare och bättre funktioner. Mer GB alltså!

Vad är det som har hänt egentligen? För det första har mitt immunförsvar stärkts på alla plan. Hur kan det komma sig är nästa fråga? Jo, det är helt enkelt så att den kolhydratrika kosten innehåller för mycket socker/stärkelse som inte är det optimala bränslet för kroppen. Överskottssocker(glukos) finns kvar i blodbanorna utan att användas som energi för cellerna och skapar förträngningar och blir bränsle för inflammationer. Att immunförsvaret har stärkts beror på att numera finns inget överskottssocker i blodbanorna och därmed slipper immunförsvaret att jobba dygnet runt för att driva ut och oskadliggöra inflammationer. Det är svårt att göra någon annan tolkning med de hälsovinster som min kropp har uppnått.

Låt oss ta ett exempel! Varför har mina prostatabesvär upphört? En inflammerad och förstorad prostatakörtel är ett av de absolut vanligaste metabola(livsstil) besvären för män i min ålder. En inflammation i prostatakörteln är dessutom ingångsproceduren för prostatacancer. En inflammation i kroppen använder överskottssocker som bränsle. När inflammationen övergår till en tumör slukar den överskottssocker än mer. I mitt fall har jag tagit bort bränslet för inflammationerna genom att byta kost till en mer fettrik sådan. Den fettrika kosten ger cellerna en mer exakt mängd energi och något överskott bildas inte som ger sig ut på vandring i blodbanorna. Läs mer och lyssna på Jan Hammarsten; Läkaren, “LCHF skyddar mot prostatacancer”

Min diabetes och kärlbesvär har precis samma förlopp som ovanstående. Den fettrika kosten skapar inte förträngningar och skapar inte överskottsglukos (högt blodsocker) som ger sig på äventyr i blodomloppet. Därmed har min diabetes läkt sig och mina kärlbesvär har upphört. Det låter enkelt och väldigt smidigt men är det verkligen så lätt? Tänk på alla forskare och läkare som ägnar sig åt de här frågorna? Det är faktiskt precis så här lätt! Alla människor kan påverka sin hälsa på egen hand med hjälp av ett kostbyte utan hjälp av mer eller mindre farliga läkemedel.

Det vi måste erkänna först är att alla livstilssjukdomar är besläktade med varandra och har samma upphovsman nämligen sockret.

Följande sjukdomar och besvär vet jag att du kan påverka, förebygga eller bota på egen hand;

Diabetes, allergier, migrän, hjärt -kärlsjukdomar, cancer, eksem, prostata, mag och tarmsjukdomar, ledvärk, högt blodtryck m.m.

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Vi är båda auitodidakter. Jag har samma erfarenhet som du och delar delar helt dina åsikter i detta inlägg.
    För egen del vill jag dock byta ditt ”vet” till ‘tror’.

    Mats
    f.d. diabetiker

    Gilla

  2. Kan bara skriva under på vad du säger.

    Har själv en diger lista med allt från mjäll till kärlkramp som idag lyser med sin frånvaro
    Allt tack vare en enkel kostomläggning till god och näringsrik mat istället för skräpet som många idag tror är normalkost 🙂

    Gilla

  3. Mats!
    Undertecknad delar för egen del också Din glädje och tillit till Ditt fortsatta liv. Detta har jag känt sedan 6 år bakåt. Vid den tiden, alltså före 2005, var mitt liv på nedan med en ”ålderdom” för dörren. Detta blev alltså omvänt – det blev tonårsliv istället – Tjingeling! (Jag fyller strax 75 och gläder mig en del åt sådana som Katrin Zytomierska eller yngre (barn och barnbarn). LCHF-konceptet måste ner i åldrarna.)

    Man inser, som Mats ofta poängterar, att det är något skumt i görningen när en sådan här rörelse, som numera så tydligt uppvisat positiva verkningar i befolkningen, t. o. m. i stor skala, inte kommer i fokus för media eller seriösa forskare. Vi vet vad som står ivägen och det måste fram i ljuset!

    Vi bör hjälpas åt att sprida bl. a. Ralf Sundbergs bok ”Forskningsfusket…..” Det märks f. övr. att den boken också mörkas. Är det någon som sett någon recension av den i de större tidningarna? Eller i TV?

    Vi fortsätter att sprida detta. Dina inlägg, Mats, bör Du (och vi) arbeta för att de sprids ordentligt. De är slagkraftiga, fokuserade och – passionerade. Vad mer behövs? (Mitt lilla bidrag finns under mitt namn nedan.)

    Som ofta framhålls, även på denna blogg: Gräsrotsrörelsen inkl. Internet är det som innehåller den kraft som behövs för att fälla maktstrukturer och lobbyverksamhet inom styrelser hos myndigheter, livsmedelsindustrin och även läkemedelsindustrin.

    Februarihälsningar
    Rolf Aronsson

    Gilla

  4. Det viktiga är att man hittar en kost som man mår bra av, är näringsrik, naturlig och med få eller inga tillsatser, sen hur mycket av kolhydrater, fett och protein man bör äta är olika. Finns ju folkslag som levt på mestadels kolhydrater och mår bra och inte är överviktiga eller sjuka.

    Gilla

  5. Kan skriva under på att man har massor av hälsovinster med denna kost! Har själv fått massor, finns bara en sak som inte funkat för mig….immunförsvaret är dåligt. Äter d-vitamin och börjat med cocosfett, men åker på förskylningar på löpande band….varför? Nån som har nån ide?

    Gilla

    • Häng i! Det är det bästa svar jag kan ge dig. Att byta energislag kan vara som att fasta. När det blir tillräckligt rent i dina blodbanor kommer ditt immunförsvar att bli starkt igen.

      Gilla

    • Annag, håll ut. Det var likadant för mig de första fyra månaderna. Konstant förkyld, misstänker att jag hade mycoplasma.

      Jag har f. ö. alltid haft uselt immunförsvar, däckat av allt i virusväg och ätit mycket penicillin pga bihåleinflammationer, halsfluss etc.

      Nu har jag och maken ätit lchf i sju månader och det känns som om inget virus biter på oss riktigt längre. Influensan avverkade jag på 12 timmar, maken på 24 timmar. Grannarna runt omkring har legat däckade i en vecka.

      Jag vet inte hur detta funkar, men jag har ärligt talat aldrig mått så bra. Har kroppen nu rensat ut allt elände kolhydraterna orsakade mig?

      Gilla

  6. Mats, har du låtit göra någon arteriografi, så du har svart på vitt hur dina kärl mår, eller är det ”bara” subjektiva förbättringar av kärlhälsan?
    Jag är själv väldigt sugen på att få en sådan undersökning gjord.

    Gilla

    • Hej Lena, visst det är i första hand subjektiva bedömningar men jag går också på ständiga kontroller hos läkare och diabetessköterska. Jag har faktiskt funderat på att göra en arteriografi bara för att verifiera mina egna bedömningar. Känner du till något bra ställe/läkare som gör dylikt?

      Gilla

  7. Tack Mats!

    Precis vad jag ville höra!

    mvh annag

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

