april 4, 2012 kl. 4:01 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Glad Påsk önskar jag alla med den stilla frågan ”varför ska man äta mycket mättat fett”?

Fet Hälsa

Ovanstående rubrik är egentligen en sökning på Google från människor som är intresserade om hur maten påverkar hälsan. Jag kan se sökorden på min blogg men jag kan naturligtvis inte se vilka som söker. Jag skall försöka svara på frågan i dagens rubrik; Varför ska man äta mycket mättat fett?

Människan består själv till största delen av mättat fett förutom vatten. Vi har ätit mättat fett i miljoner år genom att den tillgängliga födan har varit just mättat fett. Kött, fisk, ägg och nötter består till stor del av mättat fett. Det finns även mättat fett i den vegitabiliska delen som t.ex. kokosfett/olja som är mer vanligt i sydliga länder men som vi anammat även i Norden. Kokosfettet som jag har hemma innehåller 94 procent mättat fett. Avokado och liknande frukter innehåller också mycket mättat fett.

Man kan säga att vi är designade och anpassade för att äta just mättat…

View original post 456 fler ord

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Fett mättar gott:) Glad Påsk!

    Gilla

  2. Glad för din skull! Glad Påsk:)

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

