Gröt, är det nyttigt?

april 26, 2012 kl. 9:49 f m | Publicerat i Okategoriserade | 13 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Gröt har alltid, i varje fall i mitt medvetande, varit nyttig mat. Jag tror att de allra flesta kan skriva under på det. Nu, efter ny medvetenhet, har jag inte samma åsikt längre. Från att ha varit rejält sjuk i flera metabola sjukdomar som diabetes, hjärt-kärl, prostatainflammation, ledbesvär, kronisk bronkit m.m. till att nu vara helt frisk har givit mig nya perspektiv på tillvaron. Efter övergången till LCHF-kost så förstår jag att kolhydrater är orsaken till många inflammationer och sjukdomar i kroppen. Jag kan t.o.m. säga att jag är hundraprocentigt säker på att det är så, i varje fall i min kropp. Jag vet också hur mycket kolhydrater som min kropp tål idag. Det är högst mellan 10-20 kolhydrater per 100 gram livsmedel. De flesta av oss vet att socker är farligt för kroppen. Det vi inte vet eller erkänner är att kolhydrater, som är samlingsnamnet för alla sockerarter, är nästan lika farligt som socker. Slutprodukten i magen blir densamma, nämligen glukos som ska ge energi till våra celler. Tack vare allt för mycket inmundigande av kolhydrater produceras för mycket glukos i våra kroppar och cellerna har inte användning för allt. Överskott av glukos färdas rakt ut i blodbanorna och blir istället till negativ energi och bränsle för inflammationer och metabola sjukdomar.  I ljuset av detta faktum framstår nedanstående tabell som något av en skräckläsning. Gissa vilken gröt som är nyttig?

Andel av protein, kolhydrater och fett per 100 gram frukostgröt!

Mannagryn; protein 10 gram, kolhydrater 72 gram, fett 1,5 gram

Rågflingor; protein 9 gram, kolhydrater 55, fett 1,5 gram

Kornmjöl; protein 11 gram, kolhydrater 66 gram, fett 2,5 gram

Risgryn; protein 9 gram, kolhydrater 80,5 gram, fett 1 gram

Korngryn; protein 9 gram, kolhydrater 65 gram, fett 2,5 gram

Havregryn; protein 13 gram, kolhydrater 62 gram, fett 1 gram

Quinoa; protein 14 gram, kolhydrater 61 gram, fett 0,5 gram

Grahamsgryn; protein 10 gram, kolhydrater 61 gram, fett 2,5 gram

Majsmjöl(Polenta); protein 7,9 gram, kolhydrater 78 gram, fett 1 gram

Boveteflingor; protein 12 gram, kolhydrater 72 gram, fett 2 gram

Minutris; protein 7,5 gram, kolhydrater 78 gram, fett 0,1 gram

Sesamfrön(skalade); protein 27 gram, kolhydrater 4 gram, fett 55 gram

Just det, du gissade rätt! Sesamfrön(skalade) är människoföda, resten är det inte. Göteborgsposten var vänlig nog att producera ovanstående siffror i dagens GP dock med helt andra kommentarer än mina. I GP kan man läsa att frukostgröten blivit trendig och att man börjat servera fingröt på vissa hotell i Stockholm. Vårt stora dilemma idag tror jag är att erkänna att alla sockerarter är farliga för människan i för stora mängder. För stora mängder är, enligt mitt sätt att se, allt över 20 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel.

Recept på nyttig gröt, Sesamgröt!

En grötportion; 0,75 dl sesamfrön(skalade), cirka 0,75 dl vatten, 0,5 dl hallon eller 0,5 dl. blåbär eller varför inte blanda. Välj själv. Mixa Sesamfröna i en stark mixer så att de finfördelas. Blanda i sesamfröna med vattnet och värm gröten. Servera och häll på hallon eller blåbär som extra piff på gröten.

13 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Härligt att läsa:) Satt precis med GP framför mig o muttrade lite irriterat över artikeln… Upptäckte för ett antal år sedan att jag var glutenintolerant o övergick då till glutenfria produkter. Men det blev bara märkbart bättre. När jag sedan gick över till LCHF o uteslöt ALLT infann sig friden i kroppen!!!! Skulle aldrig falla mig in att återgå till ”dåtidens” kost igen:)

    Gilla

  2. Jag minns när jag var barn och åkte skidtävlingar, först skulle man ha en tallrik gröt till frukost och sedan var mamma så omtänksam och stoppade i mig dextrosol, det var jättegott i munnen men ack så slö jag kände mig i kroppen. Mamma gjorde faktiskt bara sitt bästa efter vad hon fått lära sig,och som 10-åring var det svårt att förklara vad man kände. Jag har varken fått glutenintolerans eller diabetes konstaterat (förutom graviditetsdiabetes som jag skötte via kosten), alltid känt att det är nåt som inte stämmer. Hur duktig jag försökte vara både i kostfrågor och åsikter om samhälle, så var det aldrig jag, det blev aldrig frid varken i kropp eller själ. Nu finns friden i kroppen, sedan Lchf blev en självklarhet, och efter att ha läst boken ”Det enda rätta” om att kämpa för sanningen i en förljugen värld av Mats Sederholm (http://www.detendaratta.se/#) förstår jag, att för tillfället får friden i själen bestå av att det är inte mig det är fel på. Jag rekommenderar denna bok lika mycket som jag alltid rekommenderar din bok Mats! Hoppas att du läser den, för du verkar vara en av dessa vakna människor. Ha en skön dag!

    Gilla

    • Tack Lisa! Jag kollade in ”det enda rätta” och kände en viss samhörighet med den författaren. Ska försöka läsa den boken.
      Ha en bra dag själv!

      Gilla

  3. Tack för tips om sesamgröt! jag åt mycket gröt när jag provade GI-mat men man blir ju bara sugen på mer mat hela tiden, så mättnaden är väldigt kort tycker jag på mat med säd och så hälla mjölk på det.. näpp, ingen mer gröt här!

    Gilla

  4. Artikeln i GP känns som reklam. Var har de fått ordet trendigt ifrån när det gäller gröt. Tilliten till gröt ligger väl nästan lika djupt som fettskräcken. Nej, GP har säkert fått en kova från fling- och kornindustrin…
    I den fula reklamlobbyingen finns ingen gräns för fräckhet! När man tagit del av och förstått hur vetenskapliga studier numera produceras försvinner all tillit till reklamen. Dessa två, vetenskaplig auktoritet och reklam, är tvillingar. Så var det nog inte från början (17, 1800-tal…) men numera hänger de ihop och det är farligt för omedvetna (och okunniga) människor.

    Men tack, Mats, att Du skriver klartext!

    hälsar
    Rolf Aronsson

    Gilla

  5. Jag har också alltid älskat gröt, så jag har testat olika varianter sen jag började med Lchf. Den bästa hittills har varit Hexebergs variation på römmegröt! Här är receptet ifall någon är intresserad.

    1 dl grädde och craime fraiche
    1dl vatten
    1 lite rågad tsk Johannesbrödkärnmjöl
    salt

    Koka grädde och craime fraiche ett par minuter, vispa ner Johannesbrödkärnmjöl i vattnet och rör ner i gröten och låt koka en stund. Ät med smöröga, kanel, sukrin och gräddmjölk.

    Ska definitivt testa sesamgröten!

    Gilla

  6. En fråga bara, är det lika viktigt att äta rätt fett som att minska på kolhydraterna?har du läst Jenny Reimers bok om vad vi borde äta? Hon skriver: När vi äter växtoljor får vi i oss alltför mycket LA som vi ombildar till stora mängder av det stressande katastrofskyddshormonet arakidonsyra, AA, vilket i hög grad bidrar till ”välfärdssjukdomarna”.

    Gilla

    • Jag tror som Jenny Reimer att vi ska akta oss för Becel och liknande. Naturligt mättade fetter är det viktigaste fettet tror jag. Men det som inflammerar kroppen är sockerarter av olika slag. Jag tror inte att vi tål det i längden. Det är det som bidrar mest till våra ”välfärdssjukdomar” är min övertygelse.

      Gilla

  7. Hej Mats!
    Det var ju längesen du skrev detta men jag kommenterar här ändå för jag har ett påstående från en bok som jag undrar över. Boken heter supermat, vägen till ett friskare liv av Helena Nyblom, så står det om havre: havre har visat sig vara bra för hjärt o kärlsystemet, har en inflammationshämmande effekt, förhindrar åldersdiabeteses och motverkar övervikt. I havre finns bland bra kolhydrater, fibrer, protein och fytokemikalier, fytoöstrogener och tryptofan. Havreprodukter har en kolesterolsänkande effekt tack vare en alldeles speciell fiber som heter betaglukan och som man tror kan vara en av anledningarna till att just havre sänker kolesterolet. Dessutom hsr havre förmågan att skydda det onda kolesterolet från att attackeras av fria radikaler. Sen står det lite mer positivt som jag inte orkar skriva. Jag själv började med LCHF bara för en vecka sen och tidigare åt jag ofta havregrynsgröt som jag älskar! Men det är ju inte särskilt mättande. Undrar bara vad du säger om såhär, man blir ju lite konfunderad av dessa motstridiga fakta! Jag tror verkligen på LCHF s hälsosamma effekter och hoppas bli av med det onda i min nacke o rygg+ min acne. Och min runda ”gravidmage”! Vill bara gå ner några kilo. Väger 58. Tacksam för svar! Jessica

    Gilla

    • Hej.
      Jag har svårt att tro på detta. Just nu har jag inte riktigt tiden för att ge dig mina åsikter men jag återkommer om en vecka. Håll du dig till LCHF under tiden.
      /Mats

      Gilla

  8. Hej igen! Nej, det kanske är så att om man äter kolhydrater så är havre bra men det bästa är att låta bli helt! Så kan man väl tolka det från lchfsidan.
    Jag undrar en annan sak, kokosfett som du äter en hel del, det är väl inte det härdade fettet man kan köpa i vanliga mataffärer? Utan det kallpressade från hälsokosten?
    Nu har jag ätit LCHF i en o en halv vecka och gått upp 1 kg istället för ner. Men kanske att det idag känns lite bättre i min nacke. Hoppas verkligen det hjälper för då ska jag se till att min far oxå börjar med det här. Han har jätteont o både rygg o axlar och äter starka smärtstillande.

    Gilla

    • Hej igen Jessica,
      Min utgångspunkt är att om man har en inflammation i kroppen som inte läker så har man problem med sitt immunförsvar. Immunförsvaret blir nedsatt om det hela tiden måste kämpa mot ständig tillförsel av bränsle som göder inflammationer. Bränslet är för mycket glukos i blodet som inte cellerna har någon användning för. Det är bara kolhydrater som kan skapa alldeles för sött blod. För att undvika denna obalans i kroppen så är det enklaste att helt enkelt avstå från mjölprodukter och liknande med högt kolhydratinnehåll. Jag tror att obalansen i kroppen beror på att vissa bakterier blir starkare än andra tack vare för mycket bränsle(sött blod). Om det ständigt tillförs mycket kolhydrater/sockerarter i kroppen så klarar inte immunförsvaret att läka inflammationer och de blir till slut ”kroniska”.
      Det är inte silverpaketet med kokosfett som du ska äta för det är upphettat, processat kokosfett som inte alls är lika nyttigt. Du ska välja naturligt ekologiskt, kallpressat kokosfett. Det kan du köpa här http://www.crearome.se
      Kokosfett är viktigt eftersom det innehåller en så hög andel av mättat fett trots att det är vegetabiliskt. När man tar bort en stor andel kolhydrater måste man få energi från annat håll och då är kokosfett överlägset. Du kan läsa mycket mer om de här frågorna i min bok ”Frisk av Mat” som finns på Bokus och Adibris bl.a.
      Lycka till och hälsa till din pappa från mig!

      Gilla

  9. Varför skyller alla på kolhydrater hela tiden?

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

