Ett meddelande från TT!

juni 12, 2012 kl. 2:10 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.974434-plack-pa-tanderna-okar-cancerrisken

TT har gått ut med den kortfattade nyheten att plack på tänderna ökar risken för cancer. Man har funnit ett statistiskt säkert samband genom att mäta mängden plack mellan dom som har avlidit och de som fortfarande är vid liv år 2009. Undersökningen startade 1985 och avslutades 2009.

Slutsatsen som forskarna drar är dålig munhygien.

Ska vi verkligen tro på den slutsatsen? Får man cancer av dålig munhygien? Enligt mitt sätt att se på saken är det en fundamentalt felaktig slutsats på ett riktigt konstaterande. Plack på tänderna är ett tydligt bevis på att man har en metabol sjukdom. Detta gällde åtminstone på min kropp. Under tiden som jag hade diabetes 2 plus en rad andra sjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och ledbesvär m.m. så var det fullt av plack på mina tänder trots att jag skötte mina tänder väldigt noga. Dessutom fick jag karies i dom med jämna mellanrum. Idag sköter jag inte alls mina tänder lika noga och ändå finns där inte tillstymmelse till plack eller karies. Varför?

Jo, funktionen i tänderna och tandkött är precis likadan som den övriga kroppen. Du har fått en inflammatorisk sjukdom som bara förökar sig hela tiden eftersom det ständigt finns tillgång till bränsle. Bränslet är för mycket glukos som cirkulerar i blodbanorna och det kommer sig av ett inmundigande av en för stor mängd sockerarter. Immunförsvaret blir nedsatt p.g.a. att det ständigt är i försvarsställning. ”Red alert” med filmspråk.

Tar du bort bränslet, nämligen pasta, bröd, flingor, godis, läsk, öl, chips m.m. så läker sig kroppen och immunförsvaret börjar fungera igen. Det betyder att även tänderna läker sig och att beläggningar av plack försvinner. Så skedde på mina tänder.

Vi måste våga se sambanden mellan de inflammatoriska sjukdomarna som drabbar oss. Det är inte olika sjukdomar utan varianter av en och samma sak nämligen ett för glukosinnehåll i blodet som skapar inflammatorisk sjukdom.

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Spännande!
    Även mina tänder, och framförallt tandköttet som förr var rött och alltid blödde vid tandborstning, är nu i fint skick! Blöder aldrig numer vid borstning. Sköter idag tänderna lika bra/dåligt (hur man ser på saken) som jag gjorde innan onmläggningen till den ketogena kosten! (läs hos kostdoktorn.se om du inte redan gjort det!)

    Gilla

  2. Kan det inte vara så att den som är sjuk inte orkar sköta sin tandhygien på ett bra sätt? Och då får man plack.

    Gilla

    • Visst kan det påverka. Men, det viktiga är vad som orsakar inflammation i kroppen liksom i tänder och tandkött.

      Gilla

  3. Varför läste jag det här? Som hypokondriker är det väldigt jobbigt att läsa om olika sjukdomar, symtom etc… 😉

    Kram Mrs G

    Gilla

    • Du kan bara inte låta bli kanske…..

      Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

