Fettskatt?

juni 25, 2012 kl. 10:04 f m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

En tredjedel av svenskarna vill ha fettskatt i Svt:s undersökning. I Svt:s nyheter igår hörde vi om att en tredjedel av svenskarna vill ha fettskatt. Anledningen ska vara att vi blir allt fetare. Fördomarna sprutar ur Svt:s reporter när han utgår från att mättat fett gör människor fetare. ”Svenskarna äter allt mer socker och mättat fett” säger reportern.

En sockerskatt hade varit mer befogad eftersom sockret inte bara gör oss feta utan också sjuka. I så fall ska man beskatta alla sockerarter som har mer än 20 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. En sådan åtgärd hade varit den enskilt viktigaste för hälsan överhuvudtaget i Sverige. Frågan är om det är genomförbart att beskatta bröd, pasta, flingor m.m?

Vår vardag är fylld av olika slags sockerarter(kolhydrater) som påverkar vår hälsa när vi äter dem. Vi tål olika mycket av dem. En del är känsligare än andra och utvecklar kroniska sjukdomar. Vi har olika genetiska förutsättningar men till slut drabbas 80 procent av oss av kontraproduktiva inflammationer i kroppen. 80 procent av oss dör alltså i en metabol sjukdom.

När vi en gång bestämde oss för att tobaken var farlig för vår hälsa så tog det många år att genomföra p.g.a. frenetiskt motstånd från tobaksindustrin. Jag tror att vi kommer att få se något liknande när det gäller livsmedels och läkemedelsindustrin. De kommer att kämpa med näbbar och klor mot att deras billiga mat och dyra läkemedel skall beskattas. Många av de stora livmedelsjättarna är också läkemedelsindustrier. Så är fallet med Nestlé. Först äter man deras otroligt kolhydratrika frukostflingor och därefter får man ta stoppa i sig ett av deras piller för att lindra symtomen. Vilken affärsidé de har! Först blir man sjuk av deras sockerrika mat men tack vare deras piller så minskar symtomen. De blir rika två gånger om på vår aningslöshet.

Istället för ”Fetskatt” skulle man införa varningstexter på t.ex. Havrefras. Där skulle stå ” Detta paket innehåller 90 procent sockerarter”. På pastapaketet, med 84 procent sockerarter, skulle det stå ”sockerarter dödar långsamt”.

Det mättade fettet skall naturligtvis inte beskattas som om det vore farligt för oss. Det är precis tvärtom, vi behöver smöret och den feta grädden för att vi ska må bra. Jag själv och tusentals andra är tydliga exempel på detta. T.o.m. Världshälsoorganisationen WHO har tydligt deklarerat att mättat fett som smör inte är farligt.

Snart är det bara Livsmedelsverket och Sjukvården kvar som tror att det är farligt!

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Man upphör aldrig att häpna över journalisterna ovederhäftighet när det gäller kost.
    Linda Karlström citerar följade på sin blogg vaccin.me som jag tycker är viktigt att ha i åtanke. Länge leve internet!

    På tal om fri press – den amerikanske journalisten John Swinton, fd journalist på New York Times sade följande vid sitt tal på sin avskedsmiddag:

    Det finns ingenting sådant, till dags dato som en oberoende press
    Ni vet och jag vet det
    Det finns inte en av er som skulle våga skriva
    sin ärliga åsikt
    och om du skulle göra det
    vet du redan på förhand att det aldrig skulle gå ut i tryck
    Vem som helst av er som är så dum och skriver ärliga åsikter
    åker ut på gatan och måste söka att annat jobb
    Journalistens uppgift är att förstöra sanningen
    att ljuga rakt ut
    att förvränga, förtala
    och att krypa framför Mammons fötter
    att sälja sig själv, sitt land för sitt dagliga bröd
    Vi är verktyg och legosoldater
    åt politiker och rika män
    som finns bakom scenen
    Vi är marionetter
    de rycker i trådarna och vi dansar
    Vår talang, våra möjligheter, våra liv
    är dessa männs egendom
    Vi är intellektuella horor

    Gilla

  2. Det var som sjutton.
    En journalist som tar bladet från munnen – på sin avskedsfest. Den episteln skulle jag vilja lägga på min site http://www.kostlotsen.se. Får jag det. Margareta??
    Detta är ytterligare bevis på hur utsatta vanliga människor är vad gäller nyhetsflödet. Det är inte bara vetenskapliga studier som är förvrängda… Vad som kan vara sanning får man leta efter på eget ansvar. Så länge Internet är tillgängligt. ”Dom där bakom scenen” vet självklart vilka trådar de ska dra i…

    Vad gäller fettskatt skulle det inte påverka mig ett dugg. Det förstås, vi betalar skatt på skatt på många olika nivåer. Det kunde räcka med vad vi redan betalar. Skatt i sådana här sammanhang gynnar endast staten. Och skulle det handla om att klara vårdkostnaderna framöver talar vi om helt andra skatteintäkter!

    Junihälsningar
    Rolf Aronsson

    Gilla

    • Hej Rolf!
      Det bra om Du lägger ut citatet. Det behöver spridas. Jag fann det som sagt var på Vaccin.me. och utlagt av den fantastiska Linda Karlström.
      Jag säger det samma som du om fettskatt. Inte kommer det att påverka mig. Om det har någon effekt så kommer det väl att göra människor ännu fetare och sjukare. Jag tror inte heller att svenska politiker kommer att ge efter för dinosaurierna Marcus och Rössner. Jag tror att vi nått en punkt då fettskatt inte längre är politiskt möjligt. Allt för många politiker har upptäckt fördelen med LCHF. Vad tror Du?

      Gilla

      • Tack jag ska se till att detta syns på min hemsida. För övrigt ses vi väl i Säffle. Jag tänker dyka upp vid denna samling för en gångs skull. Det är flera intressanta föredragshållare – bl. a. Mats ju.

        Vi hörs
        hälsar
        Rolf Aronsson

        Gilla

  3. Hej Rolf!
    Tyvärr, jag kommer inte till Säffle. Det hade varit mycket roligt. Men jag har andra åtaganden, (barnbarn). Jag tror faktiskt att du förväxlar mig med Margareta Lundström med Kolkhydrater i Fokus och LCHF-magasinet. Jag är Margareta Lundström i Göteborg och på Kostdemokrati.se
    Ha en trevlig helg i Värmland!

    Lycka till Mats!
    Margareta

    Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

