Sluta med respekten för läkemedel!

juli 26, 2012 kl. 10:22 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

 verses = 10-0 till 

Varför har vi så stor respekt för piller och sprutor och så lite tilltro till livsstilsförändringar och läkningsförmågan hos vårt eget immunförsvar?  Hur är det med läkemedel egentligen? Enligt namnet så ska det vara ett medel/preparat som läker sjukdomar. Enligt min erfarenhet är de flesta ”läkemedel” ett konstgjort, kemiskt sätt att tillfälligt minska t.ex. värk. Själva orsaken till värken eller inflammationen lämnas därhän. I dagens sjukvård behandlas bara symtomen eftersom det är det enda som man kan. Orsaken till varför olika sjukdomar uppstår har ingen plats i läkarutbildningen och framför allt kostens inverkan på vårt mående.

Jag kan förstå att man t.ex. behandlar dålig blodcirkulation med blodförtunnande mediciner om man vidtar även andra åtgärder som påverkar ORSAKEN till förträngningarna i blodsystemet. Men sjukvården fungerar inte på det sättet utan antingen handlar det om blodförtunnande preparat livet ut eller kniven.

Glädjande nog har t.e.x. Västra Götalands-regionens sjukvård börjat skriva ut recept på mer motion till sina patienter. Motion är aldrig fel och ökar alltid välbefinnandet men angriper det orsaken till våra sjukdomsbesvär och inflammationer i kroppen? Mitt svar är nej trots att jag är den förste som förordar motion. Om man t.ex. har diabetes 2 så har man nästan alltid också pågående infektioner i kroppen. Hur bra är det att motionera då? Ja, kanske lättare promenader fungerar men rationell träning riskerar att förvärra infektionerna i kroppen.

Det riktiga primära målet med sjukvården borde skrivas in i Sveriges grundlag. Det målet borde vara att man alltid ska sträva efter, att i första hand, stärka det egna immunförsvaret. Det gör man genom att rekommendera åtgärder som stimulerar kroppens egen självläkning. Då är piller och sprutor bara tillåtna under en övergångsfas. Det som ska läka kroppen är avgörande livsstilsförändringar som att äta en kost som inte inflammerar kroppen och motion. Det är viktigt att komma ihåg att ”läkemedel” egentligen försvagar vårt immunförsvar eftersom pillerna tar över immunförsvarets roll. Det kan innebära att man blir så tillvänjd av mediciner att immunförsvaret mister sin ursprungliga förmåga. Ingen vill väl äta Varan(blodförtunnande medel) livet ut. Eller vill vi det?

Det är dags att släppa respekten för ”läkemedel” och börja kräva av din läkare att denne undersöker orsakerna till din sjukdom. Bra exempel på hur viktig kosten är är att  människor med diabetes 2, som i åratal medicinerats med olika preparat, bara efter någon vecka med LCHF-kost kan slänga sprutorna och pillren.  Det är också dags att släppa respekten för läkare som inte beaktar andra åtgärder än kemiska preparat.

  1. Kräv av din läkare att han/hon går till botten med orsakerna till din sjukdom!  

  2. Fråga hur ditt immunförsvar kan bli bättre genom kost och livsstilsförändringar!

  3. Byt läkare om du inte är nöjd eller börja medicinera dig själv med en radikal kostförändring som heter LCHF!

Den stora frågan vid en kostförändring till LCHF är om jag vågar äta så mycket fett? Är det verkligen bra? Vi är alla fettskrämda sedan barnsben och så har också jag varit. Jag kan lugna alla som är oroliga för att fettet ändå trots allt skapar förträngningar i blodsystemet. Det är inte sant! Jag har nämligen haft förträngningar i mitt blodsystem som gjort mig sjuk. Under den tiden som jag hade förträngningar och var sjuk i diverse olika sjukdomar så åt jag ytterst lite fett precis som sjukvården och Livsmedelsverket rekommenderar. Nu har jag ätit mer fett än de flesta under 3,5 år och nu är jag frisk utan några som helst symtom på sjukdomar. Slutsatser överlåter jag till er.

Utbildning, recept, matkassar och kunskap om hur kosten påverkar hälsan finns här.

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Här mer om FETTSKRÄCKEN
    https://halsamiljonyhetsbrev.wordpress.com/

    Gilla

  2. Efter 1,5 år med LCHF äter jag inte längre medicin för högt blodtryck. Läkaren frågade 3 ggr om jag verkligen inte åt någon medicin, då berätta jag om min kost.
    Nu hoppas jag att det kan väcka den Läkaren att det finns andra sätt än medicin.

    Gilla

  3. Du har fattat hur tokigt alt är grattis.
    ” Motion är aldrig fel och ökar alltid välbefinnandet men angriper det orsaken till våra sjukdomsbesvär och inflammationer i kroppen? Mitt svar är nej trots att jag är den förste som förordar motion. Om man t.ex. har diabetes 2 så har man nästan alltid också pågående infektioner i kroppen. Hur bra är det att motionera då?”

    Om vi antar att hjärtsjukdom är en infektion i kranskärlen vilket forskningen faktiskt har påvisat då kan man undra över hur dom kan rekommendera motion.

    Gilla

  4. Bra skrivet!!

    Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

