Kolhydratladda eller?

augusti 15, 2012 kl. 10:06 f m | Publicerat i Okategoriserade | 13 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Jag är fascinerad över hur saker och ting kan förändras. Har idén med att kolhydratladda innan t.ex. Vasaloppet gått i graven nu? Upphovsmannen till att ladda med kolhydrater har ju totalt bytt åsikt. Eftersom jag har hållit på med idrott i många år är jag väl bekant med att ladda med pasta inför en match t.e.x. Det är faktiskt en av de mest inrotade företeelserna inom idrottsrörelsen.

Min bror, som var en mycket lovande löpare, höll på med pastaladdning inför olika idrottevenemang. Tyvärr slutade han med löpningen efter att en läkare påstått att han hade för högt kolesterol och måste sluta med att äta ägg. Undrar hur många idrottskarriärer den läkaren har förstört? Jag ska inte skälla för mycket på läkare eftersom de inte vet bättre. Hur kosten påverkar hälsan ingår inte i deras yrke! Men, de borde vara betydligt mer ödmjuka och erkänna att de helt enkelt inte vet. I stället skriver de ut kemiska preparat i plenty och hävdar att det är det enda som fungerar förutom kniven förstås.

Vad skulle hända om vi började LCHF-ladda istället inför t.ex. Vasaloppet? Hur långt kommer man på LCHF-kost och några extra ägg som extra laddning? Jag hörde, via Frank Nilsson på kostdemokrati.se, att en person slog sitt rekord med 45 minuter i Vasaloppet. Han hade då ätit LCHF-kost under sju månader!

Inte ens elitgymnaster verkar behöva kolhydrater

Professor och läkaren Timothy Noakes, som är en av världens mest ansedda experter gällande kost och idrott, har nu bytt fot totalt och propagerar för LCHF-kosten. Han kan ju inte fortsätta att propagera för att kolhydratladda eftersom han blev sjuk av den metoden och riskerar diabetes. Min förhoppning är att läkarna i vår dyra sjukvård tar till sig den här informationen och blir lite mer ödmjuka och mindre kaxiga om vad som är bäst för oss.

13 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hejsan!
    Jag föreslår att du lägger in en knapp vid inläggen, som gör att man kan ”Gilla” eller rekommendera/länka inlägget direkt till Facebook, och sprida dina inlägg vidare! Om det går… men det brukar det göra!
    Nu måste man kopiera länken, gå in på fb och kopiera in den, inte så populärt när man är på jobbet… att ha fb öppet!

    Gilla

    • Är det någon som är bra på detta att lägga en facebook-knapp vid sidan av inläggen som jag skriver? Alltså som Anne-Marie föreslår.

      Gilla

      • Jag har lagt till en plugin som heter SoShake till min wordpress-blog.

        Gilla

      • Det råkar vara så att jag har wordpress.com och om jag vill installera plugins så måste jag byta till WordPress.org. Jag är ingen stjärna på det tekniska men ser ni fördelar alternativt nackdelar för mig att byta till wordpress.org?

        Gilla

      • Jag har plats på ett webhotell och så installerade jag wordpress själv. Inget svårt egentligen. Fanns en bra guide att följa.

        Gilla

  2. Läs Dr Phil Maffetones bok ”The big book of Endurance Training and Racing”. Där står ALLT om träning och kost mm.
    Inledningen till kostkapitlet:
    The body is like a machine-one accustomed to run on a certain kind of fuel. Its only been in the past several decades that our culture has embraced a dietary lifestyle that is harmful to overall health- a diet rich in white sugar and other bad carbohydrates, bad fats, and other processed, unnatural foods.
    Han har under många år bevisat, testat och propagerat för att blir friska och presterar bättre med förbättrad fettförbränning. Hälsa är direkt kopplad till förhållandet fett/kolhydratförbränning.
    Alla borde läsa hans bok!
    Kolla också http://www.sock-doc.com
    läs hans training principles.

    Gilla

  3. Folk LCHF-laddar väl redan för Vasaloppet så det är ju inget oprövat precis. Fast det kanske är oprövat på elitnivå?

    Gilla

  4. Man kan ändå inte förneka att så många presterar väldigt bra som kolhydratladdar. Sen är det klart att man nog presterar bättre om man äter bättre kost, pasta är ju inte speciellt näringsrikt. Jag tror att det är kvaliten på kosten som är det viktiga, inte makronutrienter.

    Gilla

  5. Åkte själv Vasaloppet i år, för åttonde året i rad, på bättre tid än tidigare på LCHF (en potatis och en dl ris till lunchen dan innan) men sedan LCHF-mat till middag och LCHF-pannkakor med turkisk yoghurt till frukost – hade mycket bättre ork under hela loppet – drack av blåbärssoppan, men det gör jag inte nästa år, eftersom jag mådde sämre av sockret. Kommer aldrig att gå tillbaka till att åka på kolhydrater igen – kroppen blir en så mycket bättre maskin på långa distanser med fettförbränningen helt klart. Med LCHF behöver du ju inte ladda dig med mat på samma jobbiga sätt heller.

    Gilla

    • Grattis Katarina. Vasaloppet är dock inget för mig. Jag spelar fortfarande hockey-bockey och jag känner, liksom du, stor skillnad på orken och kraften nu med LCHF-kost jämfört med kolhydratkosten tidigare.

      Gilla

  6. Björn Ferry är väl ett lysande exempel på någon som presterar bra med LCHF ./ Camilla

    Gilla

  7. […] alla är inte övertygade om detta. Senast förklarade Professor Tim Noakes att hans tankar om att kolhydratladda inför ett Vasalopp eller långdistanslöpning inte längre gäller. Professor Noakes hade själv […]

    Gilla

  8. Peter R.

    Jag är fascinerad över hur saker och ting kan förändras. Har idén med att kolhydratladda innan t.ex. Vasaloppet gått i graven nu? Upphovsmannen till att ladda med kolhydrater har ju totalt bytt åsikt. Eftersom jag har hållit på med idrott i många år är…

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

