Dags att visa lite stake!

augusti 30, 2012 kl. 11:01 f m | Publicerat i Okategoriserade | 8 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dagen LCHF-frukost; Tre stekta ägg, en korv med mycket köttinnehåll. Stekt i mycket smör givetvis. En uppskuren tomat stekt i smör. Två skivor melon. En skiva valnöts och mandelbröd med mycket smör och ost. Kaffe på det! 

Idag, på morgonen har jag varit på läkarbesök och kollat mina värden. Det enda jag fick reda på idag var mitt blodtryck som ligger på 118/75. Blodtryck som på en tonåring alltså. Inte dåligt för en med ett liv som kantats av inflammatoriska sjukdomar sedan tonåren. Jag har för länge sedan lämnat tillbaka mina blodsockermätare och några mediciner äter jag inte alls. Jag är helt enkelt otroligt frisk för en man i min ålder. Runtomkring mig ser jag andra historier med tumörer och hjärtbesvär.

Idag hade vi en lång diskussion, läkaren och jag, om orsaker till alla dessa inflammatoriska sjukdomar som människor drabbas av överallt. Det handlar om allt från allergier och eksem till diabetes, hjärtsjukdom och cancer. Varför blir vi så sjuka? Vad kan vi göra åt det?

Jag förklarade för läkaren att jag inte ens haft en enda förkylning på 3,5 år sedan jag bytte till strikt LCHF-kost. Hur kan det komma sig? Dessutom är min diabetes borta, hjärtbesvär är borta, ledproblem likaså, prostatabesvär har försvunnit osv! Hur är det möjligt? Läkaren höll med om att det är kosten som i första hand kan hjälpa eller stjälpa vår hälsa. Tyvärr vet vi läkare för lite om kostens påverkan på hälsan, vi har inte den utbildningen förklarade han.

Diskussionen fortsatte med läkemedelsindustrins påverkan på vården och trycket att ständigt skriva ut mediciner. Han höll med om allt men menade att läkarna sitter i en rävsax och kan inte påverka utvecklingen även om de vill. Jag berättade givetvis om LCHF matkasse och våra tankar att kombinera mat och utbildning i hälsofrämjande syfte. – Vi blir ju nästan som en konkurrent till er, fortsatte jag. – Nej, mer som ett bra komplement, tyckte läkaren.

– Det verkar som vi är överens om det mesta, sa jag. Varför inte berätta om detta för patienterna att ni helt enkelt inte vet så mycket om hur kosten påverkar hälsan, fortsatte jag? – Sluta upp med att skriva ut farliga statiner till människor utan ge dom ett kostalternativ i stället, tyckte jag! -Nja, det kan vi inte göra utan vi måste följa ”standarden” inom sjukvården men jag håller med dig i sak, fortsatte läkaren.

Det är dags att visa lite stake i den här frågan från sjukvården sida. Våga satsa på det ni tror på! Om ni ständigt skriver ut farliga mediciner och ger felaktiga kostråd mot bättre vetande kommer domen att bli hård mot er i en framtid. Dessutom kommer folk att undvika sjukvårdens behandlingsinsatser eftersom sjukvården själva inte tror på sin vård.

Jag träffade sköterskan som tar prover och där var intresset för dessa frågor på topp. Hon tog med sig information om min bok ”Frisk av mat” och LCHF matkasse med både mat och utbildning i matkassen. – Då kan du väl sätta upp lite information här på vårdcentralen om LCHF matkasse, tyckte jag? – Nej, det får jag inte men jag sprider gärna budskapet, förklarade hon. Det visade sig att personer i hennes familj hade diabetes och även andra inflammatoriska sjukdomar så hon var mycket intresserad och skulle köpa min bok.

En fundering är varför vi inte tar dessa frågor på allvar förrän vi själva sitter mitt i dom? Är det enda sättet till förändring att stå på randen till avgrunden?

8 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ja det är ju så slående! Kan bara tillägga att jag är fascinderad över hur pigg jag känner mig nuförtiden och att jag inte har varit förkyld sedan jag började med LCHF, vilket jag varit flera gånger de senaste åren innan jag började. Och hur påfallande det är att jag på något sätt inte känner mig ”förgiftad” längre. Dessutom har jag haft problem med gallan tidigare men efter alla ägg och grädde mm så känner jag ingenting, förmodligen för att det inte är i kombination med tidigare intag av kolhydrater. Det är verkligen fantastiskt!

    Gilla

    • Vad härlig Annika! Du är ännu ett i högsta grad levande bevis! Grattis!!

      Gilla

  2. Bra samtal med en till 95% bra läkare 😉 Med tiden kommer de nog att förstå att även rekommendera bra mat till sina patienter.
    Sprider också mina mattankar till folk jag träffar i alla möjliga sammanhang. En stående kommentar den senaste tiden är att de flesta känner några som äter LCHF och mår bra av det 🙂

    Gilla

  3. Du är verkligen imponerande, att du orkar klargöra saker o hur det förhåller sig utan att du skulle sprängas av ilska! Du vågar konfrontera de som bestämmer sakligt o tålmodigt. Tackar dig för det! Blir dock förundad aven mening av din doktor,,,, ”tyvärr har vi för lite utbildning i kostens påverkan på hälsan, vi har inte den utbildningen”…Egen nyfikenhet då, vetgirighet? När t o m lilla jag har hittat denna kunskap!? Lite för genomskinligt Om jag nu skulle få en propp i skallen så är den inte orsakad av LCHF, utan av stor ilska som jag känner mot dessa ”OKUNNIGA BESTÄMMARE”

    Gilla

  4. Bra jobbat, Mats, vi får nöta in informationen hos våra läkare.

    Gilla

  5. Sjukvårdens motstånd till LCHF är slående. Jag började med LCHF för 3 år sedan och varje år haft stora diskussioner med min husläkare som jag går till årligen för kontroll.Har sedan flera år ett något för högt blodtryck och hypotyreos. Varje år ifrågasätts min kost och det blir order om noggrannare provtagning. När provresultaten sedan kommer visar de bättre värden för varje år. Jag är inte sjuk i övrigt men överviktig och lyckades gå ner 13 kilo sedan jag började äta LCHF-kost och har behållit den vikten i över två år. Blir rätt trött på allt detta ifrågasättande av denna utmärkta metod där man kan äta otroligt god mat och må så bra.

    Gilla

  6. Bra Mats att du försöker att förklara för läkare att det är vad vi äter som är problemet.
    Att detta skall vara så svårt att få in i huvudet på dom.
    Annika D och kostdoktorn är underbara,Annika som fick så mycket skit för det hon gjorde som tur nog vad det ingen som knäckte henne utan hon fortsatte som vanligt fast hon hade det kämpigt strongt gjort.Tar en ny resa nu Vietnamn och Thailand 6 veckor.Känner mig så bra nu att man kanske kan resa tills man är hundra år nu efter att ha ätit LCHF mat.He He
    När kommer du ut med den nya boken?Och lycka till med den jag skall köpa den.
    MVH Bo

    Gilla

    • Hej Bo, Den nya uppdaterade boken kommer i slutet av januari. Den blir i hårdpärm och kommer att kost 149 kr. Jag anlitar inget bokförlag denna gången utan nu kan man bara köpa den genom mig direkt. Hör av dig när du vill ha den och ha det så skönt på resan.

      Hälsningar,
      /Mats

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

