Björn och Benny har slängt glasögonen!

oktober 2, 2012 kl. 5:44 e m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Ett av mina favoritämnen när det gäller den antiinflammatoriska kosten LCHF, är synen. Varför tappar vi synen? Tillhör det det naturliga åldrandet eller finns det andra faktorer som påverkar. Nästan alla människor jag känner måste till slut köpa ett par läsglasögon när ”trombonsynen” inträder. Vi är många som gjort just detta. Vi börjar med att köpa ett par läsglasögon, 1,0, på bensinstationen för 29.00 kronor. Sedan blir det 1,5 och 2 och 2, 5 osv.

Jag har varit där och gjort just detta. Till saken hör att jag dessutom hade glasögon för min närsynthet. När jag ändrade min kost till LCHF hände något fantastiskt. Gradvis förbättrades min syn och till slut upptäckte jag att jag såg bättre utan glasögon än med. Idag har mina ögon ställt in sig så att jag ser bra på nära håll med det ena ögat och bra på långt håll med det andra ögat. Om ni vill kolla er syn så pröva att läsa texten på tandkrämstuben. Jag kan läsa den texten och det är ingen uppbygglig läsning för den som bryr sig om sin hälsa. Jag köper min tandkräm på hälsokostaffären helt utan giftiga sockerarter.

Björn och Benny.

Nej inte dom Björn och Benny som du tänker på utan Björn som är en gammal skolkamrat till mig som jag inte träffat på många år. Han kom in i vår monter på Bomässan i helgen. Det var ett glatt återseende och roliga minnen. Jag visste att Björn hade haft cancer och opererat sig två gånger för detta. Nu berättade han att han äter enligt LCHF-modellen och sedan tre år tillbaka och hans cancer finns inte mer i hans kropp. Jag brukar raljera lite med att jag slängt mina glasögon för att jag inte behöver dom längre och det gjorde jag nu också. Då visade det sig att även Björn hade slängt sina glasögon, han ser alldeles utmärkt utan dom. – Vad har du för förklaring till det, frågade jag? Han hade inget svar på det förutom att det inträffade något år efter att han bytte till LCHF-kosten. Det var fantastiskt menade jag för jag har verkligen letat efter andra som gjort samma erfarenheter med synen som jag själv gjort. Som sagt Björn behöver inga glasögon alls och han är 66 år och äter LCHF-kost.

Benny träffade jag idag för att jag ska överta hans förråd och hyra det. Vi kom ju givetvis in på kosten och hälsan och döm om min förvåning när han berättade att han började med GI-kost för cirka 15 år sedan och för cirka sex år sedan gick han över till LCHF. Han är 67 år och pensionär. – Hur har du det med synen frågade jag? – Alldeles utmärkt svarade han. Jag ser bra på bägge ögonen och behöver inga glasögon. – tror du att det beror LCHF-kosten frågade jag. Absolut svarade han, det kan inte finnas någon annan förklaring menade han. Han var dessutom aldrig sjuk längre liksom även min gamle kompis Björn svarade.

Tack Björn och Benny för att ni finns. Det är verkligen en intressant iakttagelse  att sätta en försämrad syn i relation till inflammationer i kroppen tack vare en inflammerande sockerartskost. Finns det fler därute som har liknande erfarenheter får ni gärna kommentera?

För övrigt ska jag berätta vad det står på Maggans tandkrämstub; Aqua, Sorbitol, Hydrated Sileca, PEG-32, Sodium Lauryl Sulfate, Aroma, Sodium Fluoride, Sodium Saccharin, Cellulose Gum, Eugenol, Cl 77891

Om ni vill googla ovanstående ämnen och ni har tid över så har ni en intressant läsning framför er. Jag har gjort det en gång och det var ingen uppbygglig läsning.

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Värre än så min käre Mats! http://pellemaggan.blogspot.se/search/label/Fluor

    Jag hade en klok ögonläkare, hon sade: Konstigt att Du har grå starr du som inte äter kolhydrater. Men jag tänkte jag är 73 år och har ätit kolhydrater i 66 år. Gamla synder.

    När det gäller tandborstning så under mitt kolhydratliv så borstade jag sönder både tänder och tandhalsar. Behovet känns inte så stort numera. När jag borstar mina tänder så använder jag en blandning av kokosolja och bikarbonat. Känns särskilt tillfredsställande att inte gynna Colgate som får betalt för att ta hand om industriavfall- fluor.

    Gilla

  2. Min syn var nere och vände på 2,5 också

    En lite märklig känsla när man plötsligt märker att man åter kan läsa det finstilta på förpackningarna i butiken utan att behöva plocka fram läsisarna 🙂

    Jag skaffade mina första jobbglasögon för 13 år sedan och dom har varit helt nödvändiga för mig i många år

    Idag glömmer jag ofta att sätta på mig dom

    Gilla

    • Ganska fantastiskt men också förståeligt om man har anammat teorin om LCHF-kosten antiinflammatoriska egenskaper.
      /Mats

      Gilla

  3. Hm, min syn blir tyvärr bara sämre och sämre, trots strikt lchf i 1 1/2 år. Trist. Men allt annat rörande min hälsa blir bättre, så jag inga planer på att byta kost.

    Gilla

  4. Har du och dina vänner tränat också efter att ni bytte kost?

    Gilla

    • Hej Maria! Jag såg att du mailat mig också men jag väljer att svara dig här så att fler kan läsa. Jag tränar en del i perioder men det är lite jämfört med tidigare när jag spelade fotboll. Många blir förvånade när de får höra att jag fått tillbaka synen. Jag kopplar det direkt till mitt kostbyte till LCHF. Enligt mig har min förbättrade syn inget alls att göra med träning. Sök gärna på syn och inflammation på fethalsa.wordpress.com så förklarar jag mer hur inflammationer verkar släppa när man äter en kost som inte genererar inflammation. I korthet blir PH-värdet bättre när man äter LCHF-kost. Detta medför att bränslet, överbliven glukos(blodsocker), inte hela tiden försörjer inflammatoriska tillstånd i kroppen. För lite naturligt fett och för mycket sockerarter i födan gör oss äldre och sjukare i förtid. Numera har många 30-åringar läsglasögon vilket känns helt galet. Jag föreslår att du läser min bok ”Frisk av mat”! Där kan du få svar på fler frågor enligt mitt förmenande. https://fethalsa.wordpress.com/min-bok-frisk-av-mat-lchf-fran-borjan/
      Bästa hälsningar
      Mats

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

