Maj-Lis skrämde i Aftonbladet!

oktober 9, 2012 kl. 9:58 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

     Kokosfett

           Maj-Lis Hellenius  verses kokosfett!

I går hade Aftonbladet en artikel där Maj-Lis Hellenius, Livsstilsprofessor, varnade oss för det mättade fettet igen. Hon tycker antagligen att vi blivit för friska av någon anledning, kanske är detta ett hot mot hennes eget jobb och ställning. Hon påstod att hjärt- och kärlsjukdomarna ökat igen och skyller på LCHF-kosten.

Jag kan berätta att kokosfett, som är ett vegetabiliskt fett, innehåller cirka 94 procent mättat fett, 3 procent enkelomättade fettsyror och3 procent fleromättade fettsyror. Detta gäller natur, kallpressat ekologiskt kokosfett. Alltså en ren naturprodukt utan några som helst tillsatser. Alla som väljer att minska ner eller nästan utesluta kolhydraterna i kosten bör äta kokosfett. För mig har kokosfettet varit en livgivare som ger mig rätt energi utan att skapa överskottsglukos i blodbanorna som kolhydraterna gör.

Jag tar en matsked kokosfett i kaffet varje morgon, jag använder det för att steka i och jag gör Fetshot som består av hallon, rysk yoghurt och kokosfett. Det går också bra att ha i sallad och bakverk. När jag ska spela hockey-bockey på morgonen tar jag en matsked kokosfett och inget annat. Med det får jag en perfekt energi som räcker till en timmas träning. Sedan blir det frukost.

Det är mycket viktigt att ersätta energin från kolhydraterna, när man gått över till LCHF-kosten, med annan icke-inflammerande energi och det är precis det kokosfettet är. Alltså misstaget som många gör att att man tar bort kolhydraterna men har fortfarande kvar en viss fettskräck och glömmer eller vågar inte äta fett. Var inte oroliga trots vad Maj-Lis säger; Du kan bara må bättre. Kokosfett kan du beställa här och här.

Så bäste Maj-Lis Hellenius; Vad har du för förklaring till alla mina hälsovinster som ju inte sjukvården lyckats bota trots många års ihärdigt medicinerande. Diabetes 2, prostatainflammation, ”kronisk värk”, hjärt-kärlsbesvär, ”kronisk bronkit”, ledbesvär, inga glasögon, bättre röstomfång, minskat 9 kilo, inga eksem/plitor på huden, inga förkylningar på 4 år. Alla dessa sjukdomsbesvär har försvunnit och jag är helt läkemedelsfri. Vad har du för kommentar till detta Maj-Lis? Jag har alltså gjort precis tvärtemot vad du förespråkar.

Har du aldrig några tvivel när du går ut i Aftonbladet och varnar människor för en kost som kan göra dom friska? Vad ska du göra om du har fel i dina uttalanden? Ska du be alla om ursäkt som kunde blivit friska men som inte vågat ta steget på grund utav att du med jämna mellanrum är ute i kvällstidningarna och varnar för LCHF-kosten?

Du kanske menar att jag ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av att jag äter LCHF-kosten. Det har ju bara gått snart fyra år sedan jag började och jag är kärnfrisk men vänta bara om några år blir jag sjuk igen. Så kanske du tror och menar. Jag har hört dessa argument tidigare och det finns ingen rim och reson i detta resonemang. Jag har varit sjuk i 40 år när jag ätit Tallriksmodellen och jag är kärnfrisk efter 4 år med LCHF-kosten.

Våga pröva hypotesen att sockerarter har en inflammerande effekt på de allra flesta av oss. Vi har utifrån vad människan ätit under flera miljoner år, i ett genomsnittligt perspektiv, ökat mängden kolhydrater i vår kost med 400 gånger. (Källa boken ”Magen, bakterier, buller och bång”. Karolinska Institutet).

Pröva LCHF matkasse om du behöver hjälp med metabola sjukdomsbesvär eller vill förebygga kommande. Här får du inte bara bra mat utan också de viktiga kostråden och hur och varför kosten påverkar oss som den gör. Gör en intresseanmälan här.

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tänk att den där kärringen aldrig ger sig!! Men förstås, jorden var ju platt en gång i tiden tills det kom nån knäppskalle som vi och påstod att den var rund!!

    Gilla

  2. Dags att pensionera Maj-Lis Hellenius och Claude Marcus, hälsofördärvarna framför alla andra.

    Gilla

  3. Ja, men bara för att de pensioneras är det ju ingen garanti för att de slutar upp med sina dumheter. Tyvärr! Se bara på Rössner som drygar ut pensionen med att skriva kokböcker… Det är egentligen ofattbart att folk lyssnar på en man som erkänner att han har misslyckats i 30 år. Då är det kanske fel på metoden, hör du?!

    Min sambo tog en massa prover nyligen för att kolla att allt var bra. Och alla värden var perfekta och bättre än förra året. Hon behöver inte äta medicin mot diabetes, högt blodtryck, höga blodfetter eller nånting. Hon är frisk! Tack vare 1,5 år med LCHF.

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

