Sötade frukostflingor!

november 12, 2012 kl. 9:41 f m | Publicerat i Okategoriserade | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

http://www.svtplay.se/klipp/575109/stoppa-sockriga-frukostflingor

 

På paketen ovan kan ni se att nyckelhålsmärkningen finns med på Havrefras. Det är ju rätt osannolikt med tanke på att paketet innehåller mer än 80 procent kolhydrater/sockerarter/socker

Hallå alla föräldrar! Inslaget i Rapport på söndagskvällen om extra sötade frukostflingor är inte sant. Det är mycket värre än så. I inslaget pratar man om att det är 38 procent extra tillsatt socker i bl. a. Coops nya frukostflingor. Det är naturligtvis inte bra för barn eller vuxna. Än värre är att man inte förstår att det egentligen är mellan 80-90 procents socker i frukostflingorna. Vi pratar sockerarter som kommer från spannmål som har exakt samma funktion i kroppen som vanligt socker har. Det handlar om att sockerarterna görs om till glukos, som är kroppens eget bränsle, i magen och transporteras ut till cellerna i kroppen.

Problemet är att det är för mycket glukos som kroppens celler inte kan tillgodogöra sig som bränsle. Överskottet av glukos blir, på sikt, inflammationsdrivande och är den allra största orsaken till våra kroniska inflammationer i kroppen.

Varför är 45 procent av barnen i en skolklass allergiska idag jämfört med en enda person i motsvarande klass för 20 år sedan? Svaret är givet, det är vårt överdrivna ätande av socker och sockerarter. Det mest nedslående är att varken experter, dietister eller andra inte inser att speciellt  spannmål som processas till frukostflingor har ett enormt högt innehåll av sockerarter. Det djävulska med spannmålen är att de inte smakar sött. Vi får alltså ingen varning.

Gör musli till barnen och dig själv av nötter istället för av spannmål. Andelen kolhydrater i nötter är högst 13 g per 100 gram nötter. Det är förstås en enorm skillnad jämfört med de 80-90 gram kolhydrater som finns i frukostflingorna. Faktum är att man kan lika gärna servera ett halvt kilo smågodis åt barnen till frukost som att servera frukostflingor.

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du har så rätt så rätt. Ungarna blir ju tidigt vanda vid socker och det blir ju inte bättre av att alla, även vuxna, köper mängder av godis….Skolköet i min kommun , vet jag att de lagar havre kakor,våfflor och kokosbollar. Detta såg jag när jag en gång i veckan hyrde köket för LCHF matkursen. Ungarna lär sej inte att LAGA mat från grunden längre. Blir sååå trött på detta. En 25-åring frågade mej vad hon skall göra med en skinkstek. Hon hade ingen aning…..Alla har så bråttom idag . Det tar inte längre tid att laga från grunden. Mycket godare oxå…Usch! Jag skulle kunna skriva en roman om allt detta,ha,ha. Ha en bra dag!!!!
    KRAM eva-britt

    Gilla

  2. Ja. det är djävulskt detta med vetemjölet. Dels stärkelsen som består av långa molekyler av glukos, dels att nutida vete är genmanipulerat och giftbehandlat. Det är inte alls samma vete man numera mal och mixtrar med som det man domesticerade för 12.000 år sedan. Jämförelsen mellan godis och frukostflingor/bröd som Mats gör är fullkomligt relevant.
    Slutar man äta allt bröd (inkl. bullar, tårta etc) så har man kommit 50 – 60 % , kanske ännu längre, in på LCHF-vägen. Nutidens bröd är INTE en basvara! Fundera på det.

    Novemberhälsningar
    Rolf Aronsson

    Gilla

  3. Hej!

    Jag har läst massor av inlägg i din blogg, då jag för en vecka sedan gått över till LCHF med förhoppningen att kunna lindra eller t o m bota min sjukdom, ulerös kolit, då nästa steg annars är en mycket stark medicin jag vill undvika till varje pris. Jag har dock en fundering angående detta med mjölkprodukter, är det verkligen bra för alla? Jag har uteslutit alla mejeriprodukter för säkerhets skull, jag tänker att den ursprungliga kosten kanske inte direkt bestod av mjölk? Hur tänker du kring detta?

    Tack för en ytterst inspirerande blogg, jag hoppas innerligt att det ska gå lika väl för mig som det gjort för dig!

    Hälsningar Alexandra

    Gilla

    • Tack för dina värmande ord Alexandra. Jag tror definitivt att du gör helt rätt som tar bort alla mjölkprodukter med dina besvär. Mjölkprodukter kan ha en besvärande inverkan på vissa personer. Alltså att inflammationerna inte släpper trots att man äter LCHF-kost. Då ska mjölkprodukterna bort. Jag tror att du gör rätt som utesluter mjölkprodukter redan från början eftersom Ulcerös Kolit är en allvarlig inflammation i mage och tarmar. Här gäller det att få så bra betingelser som möjligt för immunförsvaret.
      Lycka till, det kommer att gå bra!

      /Mats

      Gilla

      • Tack för ditt snabba svar! Vad skönt att få bekräftat att jag gör rätt med mjölkprodukterna. Jag ersätter med mycket kokosfett istället, avokado och nötter.
        Vet du några fall av UC som blivit friska med denna kost, och hur lång tid bör man i regel räkna att det tar innan man börjar se resultat?
        /Alexandra

        Gilla

      • Hej igen, jag känner till en person som jag träffade på Bokmässan. Han var bara 22 år med Ulcerös Kolit och läkarna försökte tvinga i honom stark medicin liksom dom försöker med dig. Han berättade själv att han skaffat sig kunskaper om LCHF-kosten via olika bloggar på internet. Han åt inga mjölkprodukter alls och inga mediciner efter ett år med LCHF-kosten. https://fethalsa.wordpress.com/2012/09/29/ett-byte-for-livet-for-per/
        Kolla in det inlägget.
        /Mats

        Gilla

  4. […] rubrik skulle kunna stå i fetstil på ett Kellogspaket i framtiden. Många frukostflingor innehåller minst 70 procent kolhydrater/sockerarter. Vissa […]

    Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

