Nyårslöfte!

december 11, 2012 kl. 12:09 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

images

Snart börjar ett nytt år med nya möjligheter. Många tänker att nu ska jag börja ett hälsosamt liv med sund mat och nu ska jag börja träna upp min kropp. Hur ska man göra, vad är bästa sättet? Här är mina bästa råd;

1. Börja med att förändra dina kostvanor och vänta ett litet tag med träningen. Om du väljer LCHF-kosten, eller den ketogena kosten som den också kallas, så innebär det att din kropp får in en annorlunda energi från den mer fettinriktade LCHF-kosten. Det betyder att kroppen måste vänja sig vid det nya energislaget och det kan betyda lite omställningar som yttrar sig i trög eller lös mage m.m. Under den perioden, som kan vara några veckor, ska man låta kroppen vänja sig i lugn och ro och träningen får vänta tills omställningen känns bra.

2. För att lyckas med träning så bör den vara så lustfylld som möjligt. Detta kan innebära vitt skilda saker för olika människor. Om man hatar att löpträna så kanske man inte ska välja den motionsformen. Försök och välj en träningform som du gillar, det kan vara gym, träna i grupp, skridskor och skidor på vintern, bollsporter, gymnastik, Friskis och Svettis m.m. För att lyckas med träningen bör du sträva efter att pulsen går upp rejält under träningspasset. Hjärtat behöver motion och träning för att orka pumpa runt det livgivande blodet. Nu när du har bytt till LCHF-kosten kommer du att märka att du orkar mer, är piggare och mår bättre.

3. Om du gör en kostförändring till LCHF av den anledningen att du vill bli med kroniska inflammationer i kroppen så bör du vänta med träning tills inflammationerna släpper. Du kommer att märka en påtaglig förbättring redan efter några veckor med den nya kosten. Då ska du starta långsamt med träningen och då är promenader det allra bästa sättet. Promenaderna kan du både förlänga och öka takten på efterhand som du känner att kroppen hänger med. När du känner att du är mogen för en rejäl pulshöjning, för hjärtmuskelträningen, så kan du börja med att öka takten ordentligt i uppförsbackarna och sakta ner i nedförsbackarna.

4. För att lyckas med sin livsstilsförändring finns några enkla förhållningsregler;

A) Se till att du sätter en egen högsta kolhydratgräns för dig själv som du ska hålla dig till. Det kan innebära att om du är eller varit utsatt för kroniska inflammationer i kroppen så ska din högsta kolhydratgräns vara 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel. Om du istället bara vill förbättra ditt immunförsvar och slippa återkommande förkylningar så kan din gräns vara 15-20 kolhydrater per 100 gram livsmedel. Som du förstår försvinner pasta, bröd, flingor m.m.

B) Köp hem ekologiskt kallpressat kokosfett och använd i matlagningen. Eftersom du har bytt energislag från sockerarter till mer fett och protein så måste du tänka på att få i dig framför allt tillräckligt mycket av det mättade fettet. Smör, kokosfett, avokado m.m. Dessa fetter skapar inga insulinsvängningar i kroppen och framför allt påverkar det inte glukoshalten i blodet. Risken för inflammationer är alltså minimal.

Om du känner att du behöver mer påtaglig praktisk hjälp så kan du kika på antingen Mats LCHF-utbildning eller Jennys familjeutbildning som bägge finns hos LCHF matkasse. Dessa utbildningar kan också kombineras med boken Frisk av mat som även den finns på LCHF matkasse.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: