Ketogen kost bromsar åldrande!

december 13, 2012 kl. 10:11 f m | Publicerat i Okategoriserade | 8 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

249088_360358520684901_906857661_n

Jag är sedan länge övertygad om att en ketogen kost (LCHF) bromsar åldrandeprocessen och skyddar mot åldersrelaterade sjukdomar som diabetes, Alzheimer, stroke, cancer, hjärtsjukdomar m.fl. Anledningen är förstås mina egna hälsovinster som jag fått genom denna kost.

Det handlar inte bara om att jag blivit frisk från svåra typiska åldersrelaterade sjukdomar som diabetes 2 och hjärt-kärlbesvär utan även om mindre påtagliga hälsovinster. T.ex. har jag fått en mycket bättre hy utan finnar och åldersplitor. En liknande upplevelse har Maggan som upplever att hon fått en friskare hy. Hennes upplevelse är säkert större än min när det gäller hyn eftersom hon blivit frisk från svåra eksemsprickor som hon haft sedan tonåren. Hennes ögonmigrän är dessutom borta sedan hon gick över till LCHF-kosten.

Det finns en rad bevis på min kropp att åldrandeprocessen har bromsats upp, t.ex. att jag fått bättre syn (inga glasögon längre) och att jag fått tillbaka min gamla hårfärg. Ledbesvär är en typisk sjukdom relaterat till åldrande som också har försvunnit från min kropp.

Idag är jag enormt känslig för kolhydrater och jag känner direkt i lederna i mina händer om jag skulle råka få i mig för mycket kolhydrater. Det är förstås en fantastiskt bra varningssignal från kroppen att den direkt talar om för mig när jag äter fel föda.

Ny studie från Gladstone Intstitute

Nu finns det nya studier som bekräftar mina upplevelser. I tidskriften News Medical presenteras en ny studie av forskare på Gladstone Institute att ketogen kost kan bromsa åldrande processen. Dessutom visas i studien att många inflammatoriska sjukdomar kan behandlas med en ketogen kost (LCHF). Man menar att cellerna skyddas från en ”oxiderande stress” genom den fettrika kosten.

Jag är övertygad om att den mänskliga kroppen kan ”rosta” ungefär som en bil som inte sköts ordentligt. Det skapas en toxisk miljö i kroppen som underhålls av för mycket sockerarter. Det blir en obalans bland kroppens bakterier tack vare för sött blod, för mycket glukos i blodomloppet. ”Rosten” som fastnar i våra kärlväggar är grunden för det metabola syndromet (Västerländska sjukan) enligt min mening. Hur kärlväggarna kan ”rosta” är inte lätt att förklara men en tanke är att vissa bakterier växer sig så starka att de skapar sår i artärväggarna. Därav förträngningar i blodkärlen.

Sjukvårdens förklaring att det är mättat fett som är skälet till förtätningar i kärlen kan vi lämna därhän. Under de senaste fyra åren som jag ätit mängder av mättat fett har jag bara blivit friskare och mina värden har hela tiden förbättrats. Idag är mina värden, som 59-åring, bättre än vad mina värden var för snart 40 år sedan när jag var elitspelare i fotboll. Man kan ju fråga sig varför nästan hela världens sjukvård, när det gäller metabola sjukdomar, grundas på ett helt felaktigt antagande; nämligen att det är fett som skapar förtätningar i blodkärlen. Man har t.o.m. uppfunnit ett eget ord för förträngningar i kärlen, förfettning. Det är precis tvärtom; fett smörjer och kolhydrater kan få kroppen att ”rosta”.

Annonser

8 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Mina upplevelser är mycket lika dina.

    Gilla

  2. Huvet på spiken Mats.

    Det är både skrämmande och intressant på hur många olika sätt kolhydrater kan skada kroppen.

    Insulinet är ett tillväxthormon och ”eldar på” cancer. Cancer gynnas också av högt blodsocker.

    Den oxidativa stressen som uppsår av högt blodsocker bryter ner de komplexa proteinkedjor som finns kollagen. Kollagen (bindväv) finns bla i ögats glaskropp samt i brosk och bindväv. Detta kan alltså leda till tex ögonbesvär, ledvärk och sk. förslitningsskador.

    Blodsocker och även förhöjd produktion av urinsyra (pga av fruktos) skadar och inframmerar leder och tunna blodkärl. Detta kan i sin tur leda till att de fina kärlen som förser våra största blodkärl med näring proppar igen. Kärlväggarna skadas då pga av syre/näringsbrist och liporoteiner med kolesterol ansamlas för att reparera skadan (kolesterol är en av cellernas viktigaste byggsten). Blodtrycket höjs för att det skadade kärlsystemet ändå ska kunna syresätta dessa livsviktiga kärlväggar.

    Och vad gör den ”moderna” medicinen? Jo administrerar blodtryckssänkande och kolestersolsänkande medicin. Åhh vilken grym ironi. Man hämmar de två viktigaste försvarsfunktioner som kroppen tar till vid kolhydratsförgiftning.

    Tilläggas bör dock att blodtryckssänkande kan vara bra för att unvika stroke, men borde i så fall bara sättas in under en begränsad tid då man avgiftas från kolhydrater.

    En annan ironi är att undvika fett vid högt kolhydratintag är direkt skadligt eftersom kroppen då behöver mer fett för att kunna tillverka de extra kolesterol den behöver för att reparera de skador det för höga kolhydratintaget medför.

    Ur led är tiden… 😉

    Gilla

    • Vilken bra kommentar Patrik, verkligen åskådliggörande! Intressant att man inte bör undvika fett vid högt kolhydratintag? Många tror nog inte på den slutsatsen men jag tillhör inte den gruppen. Jag har en vän som övergått till kolhydratkosten men han vågar inte släppa statinerna. Jag försöker förklara för honom att det finns en anledning att levern återkommande producerar kolesterol för att att stötta hormonproduktionen i kroppen. Men han är på gång åt rätt håll!
      /Mats

      Gilla

      • Hej Mats! Tack för det fantastiska jobb du gör med att vrida vår havererade hälsovetenskap rätt! Jag kastar ut lite mer som gror i huvudet här. Hoppas du kan avvara platsen 🙂

        Nej jag tror definitivt semlan med grädde är nyttigare är den utan.

        Att fettintag tillsammans med kolhydrater (tex glass) skulle vara extra skadligt är ju något man hört, men jag tror inte ett dugg på det. Dels så känns det långsökt. Vad är samtidigt? Hur många timmar efter en fet måltid kan man äta efterrätten?

        Nej, fett buffrar och mildrar den blodsockerhöjning snabba kolhydrater ger.

        Och som sagt ska du skada kroppen med kolhydrater så behövs fett för reparationen.

        Dock tror jag ”köpekakor” och andra kolhydratrika livsmedel som innehåller växtfetter och härdade fetter är mycket skadliga av två skäl – Det uppenbara är snabba kolhydrater.

        Det andra skälet är att kroppen inte känner till och kan hantera vegitabiliska fetter på ett bra sätt.

        Kroppen tillverkar lipoproteiner och kolesterol men eftersom vegetabilsika fetter inte är lika stabila som animaliska får kolesterolet sämre kvalite – VLDL (Very Low Density Lipoprotein)

        Och när kroppen sen tex ska reparera en skadad kärlvägg med detta undermåliga kolesterol går det fel – Det instabila kolesterolet oxiderar och gör inte jobbet. Mer kolesterol skickas dit. Till slut bildas ett plack – åderförkalkning.

        Vi vet att LCHF ger ”bättre” kolesterol både vad gäller LDL och HDL.

        Vi vet också att under evolutionen fick vi aldrig i oss de vegitabilsiska fetter som tros vara så nyttiga idag.

        Vi kan känna och undvika oxiderat (härsket) mättat fett (det stinker)

        Vi har inte samma förmåga vad gäller vegitabiliska fetter. Kroppen tror att det är stabilt animaliskt fett och tillverkar undermåligt kolesterol.

        Gilla

  3. Spinner vidare 🙂

    Det kan vara så att undvikandet av bra animaliskt fett har en lika stor koppling till våra välfärdssjukdomar som överkonsumtion av snabba kolhydrater

    Historiskt så har vi inte undvikt vare sig kolhydrater eller animaliskt fett. Men högt fettintag ger visserligen naturligt lägre kolhydratintag.

    Det var ju på 80-talet då fetma/diabetes epedemin tog fart som margarinerna och andra vegitabisliska fetter kom på allvar och vi fick lära oss att undvika fett i allmänhet och mättat fett i synnerhet. Visst fanns dessa vegitabiliska fetter tidigare men eftersom de inte smakar något vidare, var det först hälsobudskapet på 80-talet som fick oss att börja äta dom.
    Allting går att sälja med mördande forskning, förlåt reklam.

    Sen har vi inflammationen som kolhydrater ger, och som du ju har varit särskilt hårt drabbad av

    En hypotes är att i kombination med cell/kärlskador och oxidativ stress som högt blodsocker ger i blodbanan så gynnar också kolhydrater en skadlig svamp- och bakterieflora som läcker in i blodbanan.

    Kolhydrater, framförallt fibrer, i tarmen ger bakterie- och svamptillväxt. Fibrer tillsammans med vissa proteiner i sädesslag skadar tarmväggen och gör att dessa bakterier/svampar läcker ut i blodbanan och får fäste i andra delar av kroppen, och ger inflammation och stressar immunförsvaret. Svamparna och bakterierna gynnas också och får näring av högt blodsocker.

    Detsamma händer i munnen. Bakterierna ger karies och läcker ut i blodomloppet. Och vi vet att det finns en koppling mellan dålig tandhälsa och hjärtkärlsjukdomar.

    Just svamp har jag egen erfarenhet av. Under större delen av mitt vuxna (kolhydratätande) liv har jag plågats av en vit beläggning på glans (ollonet på ren svenska). Jag besökte flera specialister på både hud- och veneriska sjukdomar och fick diagnosen Lichen (ofarligt och obotligt).

    När jag sen började med LCHF försvann dessa besvär efter några veckor. Min egen diagnos är att det var Candida pga överdriven kolhydratkonsumtion.

    Jag hade också ett antal melanom/hudfläckar som försvunnit efter omläggningen till LCHF.

    Plus naturligtvis alla ”vanliga” hälsovinster av LCHF – Viktnedgång, mindre värk, krämpor, förkylningar, infektioner m.m.

    Gilla

    • Bra skrivet igen Patrik, med humor dessutom. Det gillar jag!
      /Mats

      Gilla

  4. Hej Mats. Jag har ju hållit på med Lchf i snart 5 år,till en början något liberalt,på senare år alltmer strikt och nu de senaste månaderna i stort sett helt strikt.Samtidigt har jag följt upp mina blodvärden årligen pga av en tidigare prostatit. Alla blodvärden har hela tiden blivit bättre-utom hemoglobinvärden som har sjunkit. Kan det möjligen hänga ihop med att i ketos går det åt mindre syre vilket i så fall kroppen anpassar sig till. Luftens tryck och syrehalt har ju en konstaterad hb-reglerande effekt.Mera röda blodkroppar på hög höjd och mindre vid uppehåll i trycksatta bostadsmoduler t.ex 50m under vatten. Costeau konstaterade detta vid dykexperiment (såg en gammal video nyligen). Jag tycker det verkar rimligt.

    Gilla

    • Hej Ulf! Grattis till dina hälsovinster. Det är inte ovanligt, verkar det som, att många som börjar med moderat LCHF-kost blir mer strikta med tiden. Anledningen till det måste vara att man mår helt enkelt bättre på en striktare LCHF-kost. Så är det för mig i alla fall. Intressant att du tar upp hemoglobinet. I teorin ska ju ett högre hemoglobinvärde öka möjligheten att transportera syre i blodbanorna. Kanske att kroppen inte behöver lika mycket av hemoglobinet när kroppen använder mer fett som bränsle. Jag tror också att det ligga en hel del i att kroppen vänjer sig vid en mer fettrik kost och lär sig använda fettet som bränsle. Vid en strikt ketogen kost går kroppen på fettdrift/ketos. Jag själv har varit i ketos under flera år och jag märker snarare en ökad uthållighet, med fettdriften t.ex. när jag tränar hockey-bockey. I läroböckerna står det att kroppen föredrar sockermolekyler som bränsle vid hård belastning. Jag är inte så säker på att experterna har rätt i detta. Kanske för att man aldrig mätt värdena ordentligt på en som tränar hårt som använder fett som bränsle.
      /Mats

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: