Sjukvårdens dilemma!

januari 4, 2013 kl. 5:28 e m | Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

images

Jag har just haft en intressant debatt med, troligtvis, en sjuksköterska som jobbar med endokrina sjukdomar på vår facebooksida. Diabetes ingår t.ex. i de endokrina sjukdomarna. Sjukvårdens dilemma är att de inte fattar att spannmål med de vanliga livsmedlen pasta, bröd, flingor har ett mycket högt kolhydratinnehåll liksom frukt, laktos, maltos med flera sockerarter innehåller nästan lika mycket sockerarter som läsk och godis.

”Ännu inte hjärntvättad!”

Denna sjuksköterska, som jobbar med diabetespatienter, menar att det räcker med att avstå från läsk och godis sedan ska vi äta normalt(enligt tallriksmodellen förmodar jag). Frukt är väldigt nyttigt tycker hon och menar att de innehåller viktiga antioxidanter. Efter debatten med mig på vår facebooksida tackade hon för sig och menade att hon ännu inte blivit hjärntvättad.

Jag har inget emot att människor har olika åsikter men när man vet att denna sjuksköterska arbetar med diabetespatienter så måste man ta debatten. Det kan ju lika gärna vara en nära anförvant eller släkting som stöter på henne nästa gång de söker hjälp av sjukvården. Dessutom måste jag erkänna att jag själv tyckte likadant som henne innan jag själv drabbades. Jag förmodar att det är mycket svårt att jobba inom vår gemensamma sjukvård och vara LCHF-förespråkare. Grupptrycket måste vara enormt för personal inom sjukvården att de ska tycka ungefär samma saker.

Det som är extra frustrerande är att jag stött på hundratals historier från folk som berättat om sina hälsovinster av LCHF-kosten. Förutom min egen hälsoresa från diabetiker, med en minst sagt osäker framtid, till helt frisk och medicinfri så har jag fått berättelser från hundratals andra som gjort en liknande resa.

Inte ens nyfiken?

Varför är dom (sjukvården) inte ens lite nyfikna? De arbetar med att få folk friska men deras resultat är mil ifrån vad man uppnår med den ketogena kosten. Varför ställer de inte frågor om varför man blivit frisk? Denna sjuksköterska som jobbar med diabetespatienter var rädd för att bli hjärntvättad och lämnade facebooksidan. Jag hade lämnat hennes åsikter ifred om det inte varit för att människor med inflammatoriska sjukdomar som diabetes betalar för och litar på att få en riktig behandling när de besöker sjukvården.

Sjukvården och dess personal måste uppdateras om kostens påverkan på hälsan annars riskerar de helt enkelt att människor väljer andra former av behandling. Jag rekommenderar ingen att söka sjukhusvård för inflammatoriska sjukdomar om det inte är absolut akut där det t.ex. krävs operation eller liknande. Risken är stor att man fastnar i ett medicinberoende och att man aldrig får reda på den verkliga orsaken till sin sjukdom. Dessutom finns det knappast några mediciner som gör en frisk. Det handlar om att lindra symtom i första hand, orsaker får man aldrig reda på. Inte av sjukvården i alla fall.

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Känner igen beteendet, fast från helt andra områden inom sjukvården. Allt ska lösas med mediciner. Dom verkliga orsakerna är det ingen som letar efter.

    Fortsätt ditt viktiga arbete Mats!

    Gilla

  2. Ja bra jobbat Mats du är en riktig kämpe du har rätt i det du skriver ,dom är bara intresserade av att ge folk mediciner så att bolagen kan tjäna pengar.
    Dom vill bara ta fram nya mediciner istället för att forska varför och hur saker uppstår.
    Jag håller med föregående talaren fortsätt ditt arbete.

    Gilla

  3. Jag kan bara instämma i vad Danielkihlgen och Bo säger.

    Fortsätt dit viktiga arbete -oförtröttat!

    Mats Wiman
    http://www.FriskaDiabetiker.se

    Gilla

  4. Det som irriterar mig med detta är att man inte överhuvudtaget ger information om alternativ utan man hårdnackat vägrar att se fördelarna med lågkolhydratskost. Det borde vara en självklar behandling att erbjuda baserat på den vetenskap och erfarenhet som finns idag. Patienterna behöver få veta om sina alternativ och vad effekten och konsekvenserna är av att välja alternativ.

    Vi vet att alla inte kommer att välja lågkolhydratskost men fler skulle våga göra det och bli friska om de bara fick en ”välsignelse” från vården och det var ett självklart alternativ. Istället fortsätter de flesta inom vården att varna för naturlig mat och kallar den farlig medan de predikar om att äta lite av allt och leva som alla andra och skickar diabetiker och sjuka mot ett liv av mediciner och förmodat tidigare död.

    Detta borde vara det största sveket mot en stor grupp av patienter som någonsin gjorts att förneka dem behandlingsmetoder som fungerar.

    Kommentatorn på FB visar tydligt denna tendens att det är viktigare att vinna än att ha rätt, tänk om patienten istället fick ta beslutet vad som är rätt och vad man mår bäst av…Jag tror att de flesta vuxna är helt kompetenta att ta beslut om sin egen hälsa om läkarna bara presenterar alternativen för dem och förklarar tydligt vad de olika valmöjligheterna innebär.

    Tack Mats för en bra blogg som blivit en daglig följeslagare

    Gilla

  5. Det är tur att inte all sjukvårdspersonal agerar som att LCHF är något farligt. Diabeteskliniken i Karlshamn är ett föredöme tycker jag. Kom till dom tillsammans med 18 andra för att lära mig LCHF-dieten. Detta var i september för lite mer än tre år sedan. Vi träffades var fjortonde dag under tre månaders tid, för att lära oss dieten och få våra värden uppkollade och medicinerna uppjusterade av dr Vesti-Nielsen.
    När jag kom dit var jag trött och hade sockervärden på 15-20 och min ordinarie läkare var inne på att jag skulle börja med insulinsprutor. Hade då 3 mediciner mot diabetes och 8 mot högt blodtryck och ändå höga värden. Efter de tre månaderna hade jag 1 medicin mot diabetes (har den kvar nu tre år senare) och sockervärde på 6-7. Blodtrycksmedicinerna är nu 4 och halverade doser. Tyvärr gav en av de mediciner som skulle minska blodtrycket genom att vara vätskedrivande mig gikt, en åkomma som gör riktigt ont, men byte av medicin och en ny medicin som förebygger gikt blev lösningen. Blodtrycket är idag perfekt, liksom bra sockervärden. Jag känner mig mycket piggare nu och har t.ex. inte varit förkyld sedan jag började med LCHF.
    Så för mig finns inget annat alternativ. LCHF är min diet livet ut. Du skrev att du är fri din diabetes, men så lyckligt lottad är inte jag, men med en måttlig medicinering håller jag den i schack. Jag påstår att LCHF givit mig ett nytt liv.

    Kjell, pensionär nu i februari.

    Gilla

    • Tack för att du delar med dig Kjell. Skönt att få reda på att det finns maskrosor som tränger igenom asfalten! Roligt också att du blivit så mycket friskare med LCHF-kosten. Nu känner inte jag till din sjukdomshistoria men har du funderat på om medicinerna tar över immunförsvarets roll? När ska man våga släppa taget och låta ens eget immunförsvar ta ansvaret? Vågar man lita på sitt eget immunförsvar? Det är ett dilemma för många diabetiker. Så också för mig en gång i tiden.

      Gilla

  6. Jag blir också besviken på att vården inte är nyfiken på annat än mediciner…
    Min son på 11 år har på bara ett halvår blivit av med sin astma och ökat spirometertestet från ganska uselt till toppvärden, men inte minsta lilla fråga från barnläkaren trots att hon var tämligen överraskad!

    Gilla

  7. Min svärmor svarade inte på telefon då åkte vi upp till henne hon är 82 år en riktigt krut gumma vi skickade henne till Sjukhuset ,där konstaterade dom att hon hade socker blodsocker 47 jag hade aldrig hört så högt någon gång.
    Hon fick insulin ja vad fick hon för mat potatis kött dricka saft, på morgonen en massa bröd,hur är det ställt med våran sjukvård i dag?

    Gilla

  8. Den här kommentaren blir säkert inte till rätt inlägg men jag var tvungen att visa dig detta (om du inte redan känner till det). Hittar ingen mejladress på din blogg. Hursomhelst så utvecklar SLU-forskare nu en molekyl mot fetma! http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/sluforskarevidareutvecklarmolekylmotfetmainyttbolag.5.a44117813c1ad6a1f59a.html

    Gilla

    • Tack Lagerstedt, Detta visar att man har helt fel ingångsvinkel till fetmaproblematiken och de inflammatoriska sjukdomarna. Klart värd en liten krönika.

      Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

