Gluten och kolhydrater?

juli 26, 2013 kl. 10:48 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

images

Är du förvirrad av begreppen gluten och glutenintolerant kontra kolhydrater så är du inte ensam. Många tror att om man äter glutenfri mat så är det hälsosamt. Att vara glutenintolerant räknas till en autoimmun sjukdom och är i stort sett obotlig enigt sjukvården. Glukoprotein finns i råg, vete och korn. Om du väljer glutenfria produkter i affären så finns alltså inte den typen av protein som orsakar glutenintolerans. Men, och detta är oerhört viktigt, så kvarstår den stora mängden kolhydrater som finns i alla spannmål.

Jag är övertygad om att det är sockret=kolhydraterna=stärkelsen som orsakar inflammationerna i kroppen från början. Sockret skapar en obalans i kroppen och medför att vissa bakterier växer sig starkare än andra. Dessa bakterier medför att vi får en konstant obalans i kroppen så länge vi tillför en alltför stor mängd kolhydrater till kroppen. Vårt immunförsvar blir försvagat av obalansen mellan bakterierna och vi råkar ut för autoimmuna sjukdomar= kroniska inflammationer= diabetes, hjärt-kärlsjukdom och cancer som exempel.

Visst kan du bli friskare genom att använda glutenfria produkter men eftersom grundproblemet kvarstår, den höga kolhydratnivån, så riskerar du ändå en kolhydratförgiftning på sikt.

Vår oro = nya produktnischer!

Idag har livsmedelsindustrin hittat en ny nisch i glutenfria produkter och det säljer bra men grundproblemet kvarstår hur vi påverkas av sockret. Igår gick jag till den glutenfria hyllan i livsmedelsaffären och tittade på olika sorters mjöl. Flera av de glutenfria mjölsorterna innehöll över 80 gram kolhydrater per 100 gram mjöl. Alltså 80 procent socker i det glutenfria mjölet. Någon som tror att detta är nyttigt?

Sjukdomen glutenintolerans sägs orsaka skador på tunntarmens slemhinna.  Jag vill bara påminna om att glykering (kolhydratförgiftning) påverkar hela kroppen på alla dess ställen. Så frågan är om det är glutenintolerans eller om det är allmän kolhydratförgiftning som orsakar problemen.

Det finns en tendens att blanda bort korten i mat och hälsodebatten. Ett typexempel är kolesterolet som man har delat in i gott och ont kolesterol. Det finns inget ont kolesterol utan det finns olika typer av kolesterol för att säkerhetställa våra olika behov.

När ska vi börja debattera bakteriernas roll?

Vi har knappt någon debatt alls om kroppens bakterier och dess olika roller i vår ämnesomsättning. Detta beror förstås på att det knappast finns någon forskning inom detta ämne. Vi kan konstatera att det finns 100 miljarder bakterier per mm i vår människokropp. Det finns tio gånger fler bakterier än celler i vår kropp, enligt expertis. Det är förstås underligt att vi inte diskuterar bakteriernas roll mer.

Med en konstant hög nivå av sött blod i vårt blodomlopp så kan man förutsätta att detta påverkar balansen bland bakterierna. Att dras som flugor till en sockerbit är en relevant metafor.

Summan av kardemumman i detta inlägg är förstås att du bör gå ännu ett steg längre än att bara använda glutenfria produkter för att må riktigt bra, du bör allvarligt ifrågasätta ditt eventuellt höga kolhydratintag också.

Annonser

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Jag vill bara påpeka, som glutenintolerant, att när man börjar äta glutenfritt så är det väldigt vanligt att man skär ner enormt mycket på kolhydrater i form av kakor och bröd – för det är helt enkelt sällan lika bra. Folk som ÄR glutenintoleranta blir väldigt förvånade över att mina cupcakes smakar som vanligt, men då har jag också experimenterat mycket längre än de flesta orkar.

    Det gör ju att man åtminstone kommer en bit på väg i att dra ner på kolhydraterna (hyfsat omedvetet på ett sätt). Men absolut, kolhydrater är kolhydrater! Och att söka på ”maträtt x lchf” ger MYCKET fler träffar än ”maträtt x glutenfri” så jag tycker att hela LCHF-grejen är mycket positivt för oss glutenintoleranta ^^,

    Gilla

  2. Jag håller med Minna i det faktum att när man äter glutenfritt så drar man ner på kolhydraterna. Själv klarar jag inte total LCHF kost pga den höga fetthalten, jag blir för mätt, dör snabbt och går ner för mycket i vikt. Min egen medelväg blev en glutenfri kost med lite ‘lagom” kolhydrater. Jag har noga koll på min blodsockerkurva och hittills är den acceptabel. Så ibland måste man hitta sin egen väg till ett bättre o hälsosammare liv. Det är individuellt hur man kan o klarar av viss föda. Det viktiga är att man är frisk o mår bra. Det gör jag, som blev av med Rosacea, allergi o magkatarr. Dessutom har mina grå hårstrån börjat försvinna då tarmen efter ett års glutenfritt börjat ta upp mineraler igen. Jag samlar mycket information om glutenfritt, LCHF, hälsa mm i min blogg. Det känns fint att dela sina erfarenheter till andra. ”KullaGulla”

    Gilla

  3. Ett tips på väldigt intressanta böcker jag precis plöjt igenom och lärt mig massor som faktiskt alla borde läsa och lära.
    http://gluten-celiaki.blogspot.se

    Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: