kollaps av LCHF?

juli 29, 2013 kl. 9:25 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

images

Nej nej, den rubriken är inte sann. Det är snarare så att rubriken borde vara kollaps av för lite LCHF eller för lite fett. En vän till mig som äter moderat LCHF upptäckte plötsligt att benen inte bar honom. Denne man spelar minst en nio-hålsrunda golf varje morgon innan frukost. Han är pensionär och har upptäckt att LCHF-kosten kan ge livet nya värden.

En dag bar inte benen på honom och han kom knappt upp ur sängen. Hans första tanke var förstås att det är LCHF-kosten som ställt till det för honom och att han ätit för lite kolhydrater.  Det blev en tur till vårdcentralen och ett tagande av alla typer av prover. Alla värden visade sig vara mycket bra och eftersom han skulle spela klubbmästerskap i golf nästa dag så var goda råd dyra. Hur ska han få tillbaka energin i benen?

Vi är alla fettskrämda!

De flesta av oss är fettskrämda sedan barnsben. Detta kan medföra att vi omedvetet, trots att vi LCHF:are vet bättre, får i oss för lite naturligt fett. Min vän ringde till mig och var desperat ute efter ett par goda råd för att få igång benen igen. Det visade sig att han äter alldeles för lite naturligt fett som t.ex. smör och kokosfett för att kunna orka med alla golfrundor som han går. Det finns självklart en logik i detta; om du tar bort stora delar av kolhydraterna som energikälla så måste du tillföra en annan.

Som genom ett trollslag!

Min vän hade inte gjort detta så han fick helt enkelt slut på bränsle i förhållande till sitt motionerande. Han fick rådet av mig att äta en stor mängd smör på kvällen innan han gick och lade sig. Detta i brist på ekologiskt naturligt kokosfett som ju innehåller mest mättat fett och är allra nyttigast för oss människor. Nästa dag vaknade min vän med pigga ben och kunde genomföra klubbmästerskapet i golf med en mycket bra runda. Nu har han beställt ekologiskt kallpressat kokosfett också. Det kan du också göra här!

Fett kontra kolhydrater!

Fett innehåller ungefär dubbelt så mycket energi som kolhydrater och är därför oerhört effektivt när man skall genomföra en kroppsansträngning.  Särskilt om man anstränger sig under en längre period som kräver uthållighet. Golf är en sådan sport så det gäller att kunna hålla uppe koncentrationen under flera timmar. Kolhydrater är mer som raketbränsle och kan vara användbart om man elitidrottar och utövar en sport som kräver mycket stor ansträngning  under korta perioder. I alla andra sammanhang är fett en mycket bättre energikälla.

1 gram protein 4 kcal 17 kJ

1 gram kolhydrater 4 kcal 17 kj

1 gram fett 9 kcal 37 kJ

Kolhydrater som inflammerar!

Om man använder mycket kolhydrater och lite fett som energikälla så riskerar man dessutom att drabbas av kroniska inflammationer. Detta oavsett hur mycket man tränar! Så var det för mig som sysslade med elitfotboll under en period av mitt liv. Trots hård och intensiv träning så hindrade inte detta mig från att få både diabetes och hjärtbesvär bl.a.

Gör ditt ätande av fett till en rutin!

För att man inte ska glömma att äta det livgivande fettet så bör man göra ätandet av fett till en rutin varje dag.  Jag har prövat en rad olika metoder för att få till en rutin. T.ex. att göra en smoothie på morgonen med kokosfett i.  På senare tid nöjer jag mig med att lägga en matsked kokosfett i kaffet varje morgon. Det fungerar för mig. Du får helt enkelt pröva dig fram och hitta ditt sätt. Är du orolig för kolesterolet? Var inte det, för problemet existerar inte. Läs mer om fett här!

Annonser

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Man ska heller inte vara saltskrämd, för lite salt ger svaghetskänsla. Jag tar en tsk Seltin mest varje dag nu, eftersom jag inte äter processad, salt mat. Då blir det lätt för lite.

    Gilla

  2. Tack, jag behövde bli påmind om mera fett. Har problem att hålla vikten (blir för mager) och glömmer ofta att öka på fettmängden vilket gör att jag tappar både vikt o energi. Har även börjat äta Q10, fantastiskt vad det gör gott. Har fått mer muskelstyrka bl.a. Vi behöver ju Q10, vi 50 plussare,
    Ska skriva om det snart 🙂
    Må gott!!

    Gilla

  3. Du är nog den ända jag sett som tipsar om http://www.crearome.se/ har handlat mitt kokosfett där varje gång. Är inne på min 5:e 5kg spann. Klart bästa pris och super kvalité! Själv har jag alltid i en extra sked med kokosfett till maten vad det än är. Ska även påbörja ett nytt projekt med att göra pemmikan kakor. Alltid bra att ha med sig som ett mellanmål. Tänkte använda muffinsformar (bitesize). Sedan frysa in.

    Gilla

    • http://www.crearome.se är ett välkänt inköpsställe på de flesta LCHF-bloggar och ja, de har ett toppenfett i sina 5-kiloshinkar som de dessutom levererar fraktfritt ända fram till postlådan.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: