Läk din prostatainflammation själv!

augusti 8, 2013 kl. 4:21 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer

Jag vill passa på och blogga om ett inlägg som jag skrev för ett tag sedan. Det handlar om prostatainflammation. Endast vi män drabbas av detta. Problemet är att sjukvården och läkarna anser att detta är en sjukdom som är direkt kopplad till ålder. Jag påstår att det är fel. Prostatainflammation är en metabol sjukdom kopplad till en felaktig kost och ett alltför sött blod. Om du lider av dessa besvär finns det stora möjligheter att du kan bota dig själv utan mediciner m.m. Många frågar mig om prostatabesvär och många har gett upp. Gör inte det, det finns alternativ.

2013-08-08
/Mats Lindgren

Fet Hälsa

Många män drabbas av prostatabesvär efter en viss ålder. Oftast blir inflammationen uppenbar efter 40-årsåldern. Jag själv tillhör undantagen eftersom jag själv drabbades redan i 20-årsåldern. Inflammation i prostatan kan innebära värk i ryggslut och pung liksom svårt att kissa. Många får springa på toaletten ofta och nattliga toalettbesök är legio.

Jag lyssnade på Tv-programmet ”Fråga Doktorn” nyligen och där diskuterade man åtgärder och behandlingar mot prostatabesvär. Enligt doktorn i TV-programmet ska man behandla med inflammationsdämpande tabletter. Dessutom är det bra att få en sädesutömning ofta enligt fråga doktorn. Jag kan inte låta bli att le en smula när jag hör dessa råd för det är precis samma råd som jag själv fick för nästan 35 år sedan för att råda bot på min prostatainflammation. Dessutom skulle jag undvika att sitta på kallt och samma råd hade doktorn i Fråga doktorn nu 35 år senare.

Frågan som uppstår är; har…

View original post 453 fler ord

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Intressant kommentar hos Kostdoktorn.
    http://www.kostdoktorn.se/misshandel-av-gamla-manniskor/comment-page-1#comment-290486

    Jag tar mig friheten att kopiera in kommentaren här:

    ”Anna Maria Idag 23:01
    vill dela med mig av mina erfarenheter med att kostbehandla en åldring som har överlevt både stroke och omfattande hjärnblödning för 3 år sedan.
    Min gamle far har lidit av hjärtflimmer, förstorad prostata samt ljumskbråck under många år, när han för några år sedan drabbades av stroke och sedan hjärnblödning. För att avlasta min syster som han bor hos erbjöd jag mig att ta hand om honom ett tag. Från första dagen fick han LCHF som jag själv äter sedan snart 10 år tillbaka.
    Han blev starkare och så småningom började han ta långa promenader med sin rollator. Efter ½ år kunde han gå långa sträckor med bara gåstavar.
    Han är nästan 90 och fortfarande på benen. Hans prostata har blivit mindre och hans ljumskbråck får man inte höra talas så mycket om nuförtiden.
    Han fortsätter att äta kolhydratreducerad kost, undviker söta drycker, bröd och pasta alldeles på eget bevåg.
    Förra sommaren tog vi med honom på en semesterresa ut till havet och han gick efter stranden långa sträckor utan stöd.
    Jag är säker på att han inte skulle vara fullt så ”funktionsduglig” om han i stället bodde på ett svenskt äldreboende och blev utfodrad på det sättet som är gängse där.”

    Gilla

    • En underbar historia från ”Anna Maria” vidarebefordrad av ”lchfba”. Tack för den!! Denna historia visar att den mänskliga läkeförmågan aldrig tar slut oavsett ålder. Det är aldrig försent! Det sorgliga i historien visar hur lite sjukvård och läkare vet om hur kosten påverkar hälsan. Jag har hört historier om gamla människor som äter sig mätta på medicin snarare än mat. Vissa åker omkring i rullstolen med plastpåsar fulla av olika mediciner.
      /Mats

      Gilla

  2. Hej Mats!
    Sedan den 1/7-13 äter min make LCHF just för förstorad prostata. Han är mycket målmedveten och fuskar inte. Hur lång tid kan det ta innan han märker någon skillnad? Vi väntar med spänning.

    Gilla

    • Hej, Tack för din kommentar. Jag tror att han kommer att känna små förbättringar ganska omgående. För mig så försvann prostatabesvären efter cirka ett halvår. Allt beror ju på hur inflammerad han är/varit? Grundprincipen, enligt mitt förmenande, är att ta bort bränslet/kolhydraterna som underhåller inflammationen. Det betyder att man bör vara enormt strikt med kolhydraterna den första tiden. Se till att äta mycket naturligt fett som kokosfett, kallpressat ekologiskt, och smör. Sätt en högsta kolhydratgräns på 5 gram per 100 gram livsmedel. Efterhand, när inflammationen har släppt, så kan man tåla lite större mängd kolhydrater. Men då är de flesta så rädda om sin nya friska situation att de inte vågar ta risken.
      Lycka till och berätta gärna hur det förlöper.
      Hälsningar från Mats

      Gilla

  3. Här tror jag att det är viktigt att hålla isär de olika sjukdomarna/besvären som kan drabba prostata.

    Prostatit eller prostatainflammation finns i flera olika varianter och kan ha olika orsaker och drabbar ofta yngre personer.

    Förstorad prostata drabbar ofta äldre män och ses av många som en naturlig del av åldrandet. En åsikt som blir mer och mer ifrågasatt.

    Prostatacancer drabbar också framförallt äldre män och symptomen är ungefär desamma som för förstorad prostata men här utvecklas tumör/er i prostata som på sikt kan sprida sig i övriga delar av kroppen, framförallt skelettet.

    De två sistnämnda åkommorna ses av fler och fler som 2 sidor av samma mynt men förstorad prostata behöver inte leda till prostatacancer lika lite som prostatacancer behöver föregås av förstorad prostata.

    Mycket tyder på att förstorad prostata och prostatacancer är en del av metabola syndromet och borde i så fall kunna förebyggas med en livsstilsförändring i form av kostomläggning till en kost bestående av färre kolhydrater i syfte att förhindra blodsockerhöjning och insulinpåslag eftersom detta tillväxthormom verkar driva på tillväxt av och ev. cancer i prostatakörteln.

    Själv har jag trots högkolhydratkost i större delen av mitt snart 60-åriga liv aldrig haft prostatit men däremot har jag börjat känna av förstorad prostata på senare år. Ett förlopp som tycks ha bromsat in efter drygt ett år på lågkolhydratkost.

    All 3 åkommorna kan ge ett förhöjt PSA men har man drabbats av prostatacancer brukar detta värde så småningom bli rejält förhöjt.

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

