Tar vården till sig rapporten?

september 23, 2013 kl. 7:19 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Jonas Lindblom som är projektledare för rapporten från SBU hoppas att vården tar till sig resultaten. Det hoppas verkligen jag också.

Idag skulle min mamma fyllt år. Hon dog i sviterna från diabetes för 5 år sedan. Strax efter hennes död fick jag min diagnos att jag hade fullt utvecklad diabetes. Min mamma klagade alltid på att det kändes fel med maten som läkarna rekommenderade henne att äta, mycket fibrer och lågfettskost. Men hon gjorde som läkarna sade och följde noggrant sin diet (Tallriksmodellen 50-60 procent kolhydrater). Det slutade med att hennes hjärta stoppade en dag när hon skulle gå på bussen.

hellenius500

Maj-lis Hellenius varnar ändå!

I dagens Rapport lyckas ändå Maj-Lis Hellenius varna för det mättade fettet såsom smör, ägg, bacon och fullfet grädde. Detta trots att hon var en av de externa granskarna av den nya rapporten från SBU. Fettintaget gör henne orolig, säger hon. Några av dessa okunniga professorer/läkare som har varnat folk för LCHF har anledning att skämmas idag. Rapport 4,25 minuter in.

Vetenskapen ändrar sig på en dag!

Igår var rekommendationen från ”vetenskapen” att vi skulle äta mat med mycket kolhydrater. Idag är det tvärtom. Vi ska äta mat med mer fett och mindre kolhydrater. Det gör oss friskare och smalare. Beprövad erfarenhet är bättre än ”vetenskap”, det är jag övertygad om. Varför heter det inte längre vetenskap och beprövad erfarenhet utan bara vetenskap? Kombinationen borde vara bättre.

Mitt uppvaknande!

Tyvärr visste jag väldigt lite om hur kosten kan påverka hälsan och immunförsvaret när min mamma levde. Även jag trodde på ”läkarvetenskapen”. Idag vet jag att kunskapen om kost och hälsa bland flertalet läkare är under all kritik. Läkemedelsföretag har lyckats lura i läkare att kemiska läkemedel är den enda medicinen som ska användas för inflammatoriska tillstånd som t.ex. diabetes med flera sjukdomar.

Jag hade tur som gick på en av Annika Dahlqvists föreläsningar. Hennes föredrag förändrade och räddade mitt liv. Tack för det Annika! Du borde ha en medalj för dina insatser för folkhälsan.

Det mättade fettet måste få upprättelse!

Än är det långt kvar. Vi har en hel sjukvårdsapparat som bara förlitar sig på FASS med efterföljande recept på mediciner som uthämtas på apoteket. Kolhydrater har en inflammatorisk inverkan på våra kroppar och skadar vårt immunförsvar, det är jag helt säker på. Nu när vi ska minska på kolhydraterna så måste vi öka på det naturliga fettintaget. Det borde vara självklart men så är det inte. Våra kroppar består till stor del av mättat fett så hur kan vi bli sjuka av det? Sanningen är att det mättade fettet är essentiellt nödvändigt för oss. Dessutom är jag övertygad om att kolesterolet snarare är våra kroppars egen läkare. Kolesterolet försöker laga de olika inflammatoriska tillstånd som sockerarterna ställer till med.

Nu väntar vi alla som drabbats på olika sätt av sjukvårdsapparatens okunniga behandlingar och felaktiga kostråd på en officiell ursäkt från statsmakterna. Ungefär som alla de som lobitomerats och steriliserats på 40-50-talet fick en officiell ursäkt. Det dröjde visserligen 50 år men ändå!

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Maj-Lis mfl har tvingats till reträtt pga av den här rapporten. Men hon gör det taktiskt genom att hylla LCHF samtidigt som hon återigen varnar för mättat fett och högt kolesterol trots att det inte finns några vetenskapliga belägg vare sig i SBU-rapporten eller någon annanstans för att mättat fett eller högt kolesterol är kopplat till sjukdom.

    Maj-Lis agerande är skrämmande syniskt och genomskynligt. Phizer det läkemedelsbolag som sett till att hon fått sin professur vill att kolesterolhypotesen ska gälla, eftersom annars finns ju ingen anledning att medicinera högt kolesterol med Phizers produkter.

    Jag tycker det är beklämmande att hon får fara fram i media som hon gör oemotsagd av det övriga etablissemanget. Det skadar trovärdigheten för hela den medicinska forskningen i Sverige.

    Gilla

  2. Min mamma också. Hon dog för snart 3 år sedan av en plötslig hjärtattack ute på trottoaren. Hon vågade inte gå emot sin diabetessköterska och äta så mycket fett. Vid en av de sista provtagningarna fick hon besked att hon hade för mycket mjölkfett i blodet (?). Hon försökte lite med att skära ner på bröd och potatis. Nu tre år senare vet jag mer och kunde hjälp henne mer. Jag saknar henne varje dag. Hon var min bästa vän./Gunnel

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

