Hjärta o smärta!

april 8, 2014 kl. 3:06 e m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n

Jag fick ett mail som lyder som följer;

”Hej svejs! Lider av hjärtflimmer och vore det så enkelt som att ändra kost för att få bukt med det så vore det ju fantastiskt. Vill därför beställa en bok och pröva, skickar du betalningsanvisningar?”

Den här personen har naglat fast frågan om man kan bli frisk från hjärtflimmer i en enkel fråga; Är det verkligen så enkelt som att byta kost? Mitt svar är lika enkelt, Ja, det är så enkelt! 

Hjärtflimmer är bara en en diagnos om att immunförsvaret är nedsatt i kroppen och att ”kroniska” inflammatoriska sjukdomstillstånd fått fäste i kroppen. Anledningen till att immunförsvaret inte fungerar ordentligt är ett försurat PH-värde i kroppen. Allt för mycket ätande av olika slags sockerarter och för lite ätande av naturligt fett leder till att PH-värdet försämras/försuras. Det skapas en slags karamellisering i hela kroppen som sätter balansen bland våra bakterier ur spel.

En ”kronisk” inflammation kommer sällan ensam!

Personen som skrev till mig och vill köpa min bok ”Frisk av mat” hoppas att han ska bli frisk från sitt hjärtflimmer. Nu har jag inte varken träffat eller pratat med personen som mailat mig men jag är helt säker på att det inte bara handlar om hjärtflimmer. Man har ofta en hel hop inflammatoriska sjukdomstillstånd i kroppen som alla har var sin tablett eller spruta allt enligt sjukvårdens sätt att se på saken. Men alla dessa ”kroniska” inflammatoriska tillstånd, ett 40-tal som vi känner till hittills, har egentligen samma ursprung! Ett försämrat immunförsvar grundat på felaktig kosthållning, ofta under lång tid.

Vad är då botemedlet?

Målet är att få tillbaka ett starkt immunförsvar. Detta sker inte med hjälp av kemiska mediciner av olika slag utan endast genom en ändrad och konsekvent ny kosthållning. LCHF-kosten är antiinflammatorisk i sig. Skälet är att där endast förekommer ett minimum av kolhydrater men mycket mer av naturliga fetter som smör, avokado, kallpressat ekologiskt kokosfett m.m. Vi vet att socker inflammerar idag men sjukvården är ännu inte uppdaterad när det gäller dessa frågor.

Hur går det för min kompis som har hjärtflimmer bl.a.?

Vi pratades vid senast igår och då hade han halverat medicinen för betablockerare och lagt undan de smärtstillande tabletterna för sin Artros. Han gör precis rätt enligt min åsikt. Efterhand som han känner sig bättre med LCHF-kosten fasar han sakta ut sig själv från läkemedelsträsket som aldrig tar slut. Han använder sig av kosten som sin medicin som en viss Hippokrates en gång gjorde också.

2014-03-14 14.33.29

ICA Maxi 421 i Högsbo Göteborg på torsdag och fredag!

På torsdag och fredag den 10/4 och 11/4, 14.00-19.00, finns jag på plats på ICA Maxi i Högsbo 421 och pratar mat och hälsa med alla. Antagligen kommer jag att bjuda på något gott som är väldigt bra för din hälsa. Vi samlar in intresseanmälningar för LCHF matkasse också och jag gör reklam och hjälper ICA Maxi 421 att sälja min nya uppdaterade bok ”Frisk av mat, LCHF från början”! Klicka på länken om du också vill köpa boken!

LCHF-kryssen i helgen!

Vi hade verkligen trevligt under helgen med kryssning från Stockholm till Åbo och tillbaka. Tack till arrangören Kolhydrater i Fokus och tack alla ni som kom och lyssnade på bl.a. mitt föredrag. Jag hoppas verkligen att ni har glädje av det!

Tack till Lars-Åke som påstod att min bok räddat hans liv. Jag säger detsamma om Annika Dahlqvists föredrag en gång i tiden, hon räddade mitt liv också. Så nu får Lars-Åke skicka stafettpinnen vidare. Vem ska han rädda?

 

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tack Mats för en jättebra föreläsning på båten i söndags. Det var både intressant och roligt att lyssna på dig. För du har humor också, inte bara viktig kunskap. Tack än en gång och din bok har jag precis läst klart.. 🙂

    Gilla

    • Det var trevligt att höra. Det var väldigt roligt med så många nya LCHF-intresserade personer i alla åldrar. Men fortfarande kan jag uppleva att LCHF-rörelsen är ganska viktfixerad och lite för lite om hälsan.
      Hälsningar Mats

      Gilla

  2. Det är möjligt att det är som du säger ang. viktfixeringen, men jag har nog inte tänkt på det på det viset. Vi har ju verkligen en fetma explosion och fetma är ju ofta lika med ohälsa. Vad jag däremot upplever, är att människor är väldigt mat- och träningsfixerade. Det pratas om mat och det bloggas om mat och på Tv är det fullt med matprogram av alla de slag, mat, mat, mat. Och jämsides med maten, så ska det tränas, ända till vansinne på många håll. Precis som om det skulle vara svaret på frågan. Måttot, ät vad du vill och sen träna järnet, är inget för mig. Jag vill istället, precis som du, att människor börjar fatta att det har en väldig betydelse vad vi stoppar i oss och vilken stor betydelse maten har för vår hälsa. På mitt jobb t ex, så vet en hel del att jag varit iväg på denna kryssningen. Men tror du att jag fått en enda fråga om den? Nej då inte alls, det är alldeles för kontroversiellt att äta fet mat..

    Gilla

    • Att frågorna uteblir beror nog mest på feghet och okunnighet. Svaren du ger på ev. frågor kan ju ändå inte värderas eftersom de flesta saknar kunskap om vad LCHF egentligen innebär.

      Gilla

      • Ja det stämmer nog som du säger Lennart. Osäkerhetsfaktorn är betydande..

        Gilla

  3. Jag skrev ut ovanstående blogginlägg och gav till en en bekant som har hjärtflimmer, men tyvärr trodde han inte att en kostomläggning skulle hjälpa och jag har inga ”studier” att visa upp.

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

