Stoppa inflammationerna!

maj 12, 2014 kl. 12:14 e m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Först vill jag nämna att alla ”kroniska” inflammationer läker sig inte helt och fullt med strikt ketogen kost. Men de blir avsevärt mycket bättre i nästan alla fall som jag vet om eller hört talas om.

Om du lider av en ”kronisk” inflammation eller ibland kallad autoimmun sjukdom så har ofta sjukvården och läkare berättat för dig att det inte går att bli frisk från dessa sjukdomar. Detta beror på att sjukvård och läkare i allmänhet har fel utgångspunkt till dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Enligt mig så beror dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen på att PH-värdet i kroppen är skadat och blivit för surt. Anledningen till att PH försuras och skadas är, i första hand, ett ätande av för mycket kolhydrater av olika slag  och för lite naturligt fett. En försurning av PH-värdet skapar grogrund för inflammatoriska tillstånd med aggressiva bakterier, infektion och svamp. När PH försuras alltmer skadas immunförsvaret.

Ett 40-tal inflammatoriska sjukdomar kan dyka upp allt eftersom PH-värdet försämras och din kropp blir alltmer karamelliserad. Exempel på dessa sjukdomar är alltifrån diabetes och cancer till migrän och allergier.

Kokosfett TI0148473 smr_124422494

Stoppa inflammationerna!

När du bestämmer dig för att göra något åt ditt försämrade (mer försurat) PH-värde och ditt skadade immunförsvar så finns egentligen bara kostvägen som ett seriöst alternativ. Sjukvården kan tyvärr bara erbjuda antibiotika som tillfälligt lindrar symptomen men inte angriper orsakerna.

Börja med att sätta upp en låg lägsta gräns för hur mycket kolhydrater du får stoppa i dig! 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel är en bra och fungerande gräns. När det gäller naturligt fett som smör och ekologiskt kallpressat kokosfett är min åsikt att du bör äta så mycket som möjligt av dessa varor. Här finns alltså ingen gräns uppåt alls. Anledningen är att dessa livsmedel har klart antiinflammatoriska egenskaper och hjälper till att återställa PH-värdet i kroppen snabbare. Kokosfett bör man äta minst en rågad matsked av varje morgon och kväll för att underlätta återställande av PH-värde och immunförsvar. Beställ kokosfett här om du vill!

Vissa aggressiva inflammatoriska tillstånd behöver radikala åtgärder!

För en del människor kan vissa inflammatoriska tillstånd överleva bara på en bråkdel av bränsle (kolhydrater, transfetter m.m.) mot vad andra behöver. Det är alltså inte rättvist alls. Här kan man tillämpa min metod LCHF 2:5. Den går ut på att man nollar kolhydraterna två dagar i veckan, exempelvis måndag och torsdag. Under dessa två dagar äter man inga kolhydrater alls eller annat som på minsta sätt kan förekomma som bränsle för de inflammatoriska tillstånden. Det blir alltså två dagar där man bara äter ägg, kött fisk, smör, kokosfett, bacon och annat som inte innehåller kolhydrater.

Tanken med LCHF 2:5 är att boosta immunförsvaret och ge Ph-värdet en kick åt rätt håll. Närmaste jämförelse kan vara när man kalkar en sjö som är övergödd. Principen påminner om varandra.

LCHF 2:5 bör man hålla på med i minst 3 månader och noggrant notera hur kroppen och immunförsvaret reagerar. Här kan du läsa ett avsnitt om LCHF 2-5  som också finns med i min nya uppdaterade bok ”Frisk av mat”!

Om de inflammatoriska tillstånden ändå inte släpper så kan man utöka nollardagarna av kolhydrater ytterligare en dag i veckan osv.

Bokomslag

Här kan du beställa min bok ”Frisk av mat, lindgren.mats@comhem.se eller info@lchfmatkasse.se Skicka namn och adress så återsänder jag betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto! Boken är lättläst och ger dig handfasta tips och en hållbar röd tråd hur du ska gå tillväga för att bli Frisk av mat!

 

 

 

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: