No turning back, eller?

maj 23, 2014 kl. 11:33 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

Var går gränsen för ”no turning back”, alltså när de inflammatoriska tillstånden skadat kroppen såpass mycket att det inte går att läka tillbaka fullständigt. Inte ens med strikt LCHF-kost. Ingen vet var den gränsen går för än så länge så har vi bara mycket diffusa begrepp och kunskaper om inflammationer och ett skadat immunförsvar.

En diabetiker som fått kapa tår och kanske skadat synen så att den inte går att läka vet att där finns en gräns som man helst inte får passera.

funny-old-people-part2_3

Har inflammationsgränsen med ålder att göra?

Nej det verkar inte så alls. Dels pratar jag av egen erfarenhet där jag gjort en rad olika hälsoförbättringar som man normalt förknippar med ”normala” åldersförändringar. Även nedanstående kommentar hämtat ur min bok ”Frisk av mat” visar att ålder inte har någon större betydelse.

Anna Maria, kommentar 2013/08/08

”Vill dela med mig av mina erfarenheter med att kostbehandla en åldring som har överlevt både stroke och omfattande hjärnblödning för 3 år sedan.
Min gamle far har lidit av hjärtflimmer, förstorad prostata samt ljumskbråck under många år, när han för några år sedan drabbades av stroke och sedan hjärnblödning. För att avlasta min syster som han bor hos erbjöd jag mig att ta hand om honom ett tag. Från första dagen fick han LCHF som jag själv äter sedan snart 10 år tillbaka.
 Han blev starkare och så småningom började han ta långa promenader med sin rollator. Efter ½ år kunde han gå långa sträckor med bara gåstavar. 
Han är nästan 90 och fortfarande på benen. Hans prostata har blivit mindre och hans ljumskbråck får man inte höra talas så mycket om nuförtiden.
 Han fortsätter att äta kolhydratreducerad kost, undviker söta drycker, bröd och pasta alldeles på eget bevåg.
 Förra sommaren tog vi med honom på en semesterresa ut till havet och han gick efter stranden långa sträckor utan stöd.
 Jag är säker på att han inte skulle vara fullt så ”funktionsduglig” om han i stället bodde på ett svenskt äldreboende och blev utfodrad på det sättet som är gängse där.”

Cancer läkte sig!

Jag fick en historia berättad för mig om en person som fick mestaser först i ena lungan och sedan i andra. Den här personen var elitidrottsman och bestämde sig för att testa en mycket strikt LCHF-kost för att se om cancertumörerna kunde påverkas av detta. Efter sex månader kunde läkarna inte se några mestaser i lungorna längre.

Bechterews syndrom!

Dessa exempel visar att att det finns hopp även för mycket svåra fall av inflammatoriska tillstånd i kroppen. Ett annat exempel nedan är en person med Bechterews syndrom. Denna inflammatoriska ledsjukdom kan orsaka enorma smärtor och stelhet. Personen nedan visar att det är möjligt att vända en kronisk inflammation i kroppen med rätt kost. Också hämtat från boken ”Frisk av mat”.

Postat den 2012/12/21

Intressant! Jag har själv lidit svårt av den reumatiska sjukdomen Bechterews syndrom sedan 2001, med starkare och starkare läkemedel för varje år.
 Sista året tog jag Humira med relativt gott resultat, problemet med Humira är att den vad jag förstår sätter ner immunförsvaret och därmed minskar inflammation vilket jag nu i efterhand givetvis ser som fel väg att gå.
Jag började med lågkolhydratkost i februari 2012, och i oktober slutade jag att medicinera helt på eget bevåg. En gång, i november, när jag var bortbjuden på middag gjorde jag ett avsteg från min kost och fick ett kraftigt skov som ett brev på posten. Det fick mig att förstå att jag måste vara mycket noga, i detta fall åt jag paj med mycket tjock pajdeg (mycket gluten) och även en del socker.
 Jag har även tidigare känt mer symptom/smärta efter helger men inte förstått varför.
 Nu förstår jag att det förmodligen var för att man får i sig mer socker när det är helg.

Livsmedelsverk och sjukvård!

För att slippa mycket onödigt lidande så måste vårt Livsmedelsverk och sjukvård uppdateras hur kosten(för mycket kolhydrater och för lite naturligt fett) kan orsaka inflammatoriska sjukdomstillstånd i kroppen. För att inte tala informationen att den ketogena kosten kan både skydda och vara läkande mot metabola sjukdomar. Vi väntar på den dagen.

Bokomslag

Enligt mitt sätt att se på saken kan man själv välja typ av liv. Det mesta handlar om maten vi äter! Under tiden vi väntar på att myndigheterna blir uppdaterade kan du själv kanske lära mer genom att beställa min nya uppdaterade bok ”Frisk av mat”. Maila namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto. Här kan du läsa lite i boken, Utdrag ur boken Frisk av mat! 

 

 

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Finnes den boken på norsk?
    Hilsen Eli.

    Gilla

    • Hej Eli, tyvärr finns den inte på norsk ännu. Vi får väl se om någon vill översätta den så går det bra att kontakta mig.
      Hälsningar Mats

      Gilla

  2. Hej Mats, intressant att läsa om alla som blivit så mycket bättre med LCHF-kost. Personen som tagit Humira, som även jag ta’r + Methtrotexat – båda inflammationshämmande mediciner, med leverskador och nedsatt immunförsvar som biverkningar – känns skrämmande och förfärligt att jag måste ta’ dessa!! Ser fram emot att läsa Din bok, bara 13 dagar till jag anländer i Östersund och får min – Din – bok!! Längtar verkligen att få läsa den!!, och ta’ till mig av Dina erfarenheter! TACK för alla intressanta mail! Med vänlig hälsning Agneta

    Date: Fri, 23 May 2014 09:33:09 +0000 To: a_noetzli@hotmail.com

    Gilla

    • Hej, Tack själv för att du kommenterar. Kan jag skicka din bok nu eller ska jag vänta tills du kommer till Östersund?
      Vänliga hälsningar,
      Mats

      Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

