Möte med Forskargruppen!

juni 13, 2014 kl. 10:27 f m | Publicerat i Okategoriserade | 7 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n

Det är intressant för mig som amatör att få delta i utformningen av den nya koststudien som förhoppningsvis ska starta i början av 2015. Det hela började egentligen för 4 år sedan när jag tog mod till mig och begärde ett möte med nutritionsforskare på Sahlgrenska Akademin i Göteborg. Jag ville veta varför jag hade blivit frisk (symptomfri) från både diabetes typ och hjärt-kärlproblem bland mycket annat. Till saken hör att jag valde att göra precis tvärtemot vad sjukvård, läkare och Livsmedelsverk anbefallde, jag började äta LCHF-kost. Då blev jag frisk!

Det var verkligen inte konstigt att jag hade en rad frågor till docenterna och professorerna på Medicinarberget. Mitt första möte med dessa personer var inte så lyckat. De verkade betrakta mig som en idiot eftersom att de hade vetenskapen på sin sida. Jag påtalade då det faktum att min kropp faktiskt blivit frisk av min egen-behandling oavsett vad er vetenskap säger. De lärda såg mitt uttalande som en krigsförklaring verkade det som och jag blev förklarad som paria.

Nu, fyra år senare, sitter samma forskare i möte tillsammans med mig och diskuterar utformningen av en ny koststudie som ska jämföra LCHF-kost med Tallriks-modell för diabetiker typ 2. Trots allt verkar utvecklingen gå framåt!

Rapport från möte!

Jag kan naturligtvis inte avslöja allt som diskuteras på Forskargruppens möten men nu börjar jag få en inblick hur det fungerar och hur man får anslag till olika slags studier. Som i alla andra sammanhang verkar det finnas en forskarelit som kliar varandra på ryggen och ger varandra anslag. Dessa forskare är oftast män och har högsta status.

Att få anslag är en fråga om taktik och tajming liksom att det är rätt personer som genomför studien. Det unika med denna studie är att all mat ska levereras direkt till deltagarna i studien liksom kunskap och utbildning. Detta kommer att öka sannolikheten för att de äter just den maten som de påstår när olika värden ska mätas.

LCHF-kosten läker!

Vi vet redan att LCHF-kosten eller ketogen kost verkar ha läkande egenskaper. Egentligen handlar det troligtvis om att immunförsvaret stärks kraftigt av den ketogena kosten. Därför får vi så fantastiska hälsovinster med denna kost som inte den vanliga sjukvården är i närheten av. Men vi behöver veta varför denna typ av kost läker och stärker immunförsvaret? Annars får vi aldrig med oss läkare och sjukvård.

Om det bara ankom på mig så skulle sjukvården förändras i grunden redan idag därför att vi redan vet genom otaliga anekdoter hur människor blivit av med inflammatoriska tillstånd i kroppen. I min idealvärld får en patient med ”kroniska” inflammatoriska tillstånd i kroppen riktiga kostråd redan vid första mötet med läkare och sjukvård.

Läs boken ”Frisk av mat”!

Om du funderar på en livsstilsförändring och vill ha lite inspirerande sommarläsning i hängmattan så är ”Frisk av mat” något för dig. Boken är skriven av mig, Mats Lindgren, och är en guide och inspirationsbok för dig som vill förbättra din hälsa genom en kostförändring. Maila mig namn och adress så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se

IMG_0040

 

 

 

7 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Du har verkligen fått det att röra på sig. Detta är det mest spännande jag har varit med om på länge. Det är underbart med människor som är så konstruktiva och uthålliga som du.

    Historien kommer inte att vara nådig mot dem som har lång och avancerad utbildning bra betalt och sedan så totalt misslyckats med att hjälpa människor med metabola sjukdomar- när lösningen är så självklar att både du och jag och våra barnbarn ser den.

    Gilla

  2. Japp, visst är det så som du skriver, det måste visas i en studie varför LCHF-kost är positiv för hälsan så att det går att utröna mer exakt vilka komponenter i kosten som ger vilken/vilka effekter. Vi som ”vet” att det fungerar kan ju bara än så länge GISSA varför det fungerar.
    Ett stort lycka till framöver Mats, följer!

    Gilla

  3. Härligt Mats! Din envisa och sega kamp ger och kommer ge oss mycket glädje. Beställde just din bok. Säg till om man kan hjälpa på något vis!

    Gilla

    • Tack Kjell! Hoppas att vi kommer till resultat. Får man fråga var du beställde min bok?
      Hälsningar,
      Mats

      Gilla

      • Av ren slentrian beställde jag på Bokus, där jag brukar köpa böcker. 253 kr inkl frakt. Såg sen att jag kunde mejlat dig för att beställa. Gläder mig till att läsa boken samt följa din kamo! / Kjell

        Gilla

  4. Är det samma med blodsockret ska det verkligen ligga så lågt som det rekomenderas idag när min pappa fick diabetes 1970 var vördena okej när dom låg högre än vad vi rekomenderas idag. Han klarade sig utan mdecin i 20 år sedan tabletter vet ej vad i 10 och sedan insulin han blev 92.

    Gilla

    • Hej Margaretha, det kan ligga något i vad du påpekar. Även rekommendationer för blodsockervärden har sjunkit. Jag t.ex. har 6 i blodsocker på morgonen men mår alldeles utmärkt tack vare LCHF-kosten och använder inga mediciner alls.
      /Mats

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

