Bästa Sara Britz på Göteborgsposten!

augusti 12, 2014 kl. 10:14 f m | Publicerat i Okategoriserade | 11 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

1763241573

Öppet brev till Sara Britz, journalist på Göteborgsposten.

Hej Sara!

Jag skriver till dig idag med anledning av din artikel i dagen GP om solning och cancer. Främst då cancervarianten malignt melanom. Jag vet att du bara refererar till vad forskarna säger och redogör för deras inställning och farhågor. Jag vet också att du följer min blogg på Twitter och därför hoppas jag att du läser mitt inlägg.

Jag får intrycket, när jag läser din artikel, att det bara är solning ensamt som ger cancer. Din rubrik ”Forskare kräver skuggplats på stranden” är ganska talande.

Min reaktion på din artikel bygger på det faktum att det knappast inte hänt något alls inom cancervården de sista 60-70 åren. I varje fall så ökar cancerfallen år från år trots massiva forskningsinsatser. Människor har ju vistats i solen i miljoner år på olika sätt. Ska vi verkligen inte tåla solens strålar bättre? Kan det finnas andra anledningar till att vi är mer sårbara för solens strålning idag?

Jag tycker, om du vågar, att du skulle skriva lite om hur vår motståndskraft och immunförsvar försvagats under samma tidsperiod som cancern har ökat! Vad kan det bero på? Det känns väldigt förenklat att påstå att det är enbart  solen som ger cancer. Tänk om det förhåller sig så att solens strålning har blivit farlig för oss människor på grund av att dålig kost skadar immunförsvaret?

Vi vet idag att sjukvården är dåligt uppdaterad när det gäller den metabola inflammatoriska sjukdomen diabetes. Förutom mitt eget tillfrisknande från diabetes typ 2 så känner jag till ett stort antal andra människor som gjort liknande hälsovinster som jag själv bara genom att ändra på kosten. Cancer är också en form av metabol sjukdom, enligt mitt sätt att se på saken. Man visste redan på 30-talet genom Nobelpristagaren Otto Warburgs forskning att cancerceller kräver mycket mer glukos (blodsocker) än vanliga friska celler. Att kolhydrater/socker kan vara cancercellers näringskälla verkar inte intressera sjukvården eller journalister verkar det som.

Varför inte vara lite mer kritisk och skeptisk?

Är det inte dags att börja fundera på varför solens strålar har blivit så farliga för oss människor? Om forskarna säger att vi nu plötsligt måste vara mycket mera inomhus för att skydda oss så tycker jag att man bör fråga sig varför? År 2030 beräknas det att varannan svensk får cancer, idag är det var tredje som får cancer. Är det inte dags att bredda perspektivet något?

Det kan inte bara vara solens strålar som plötsligt blivit så farliga för oss människor! Det måste finnas andra variabler också. Andelen socker och kolhydrater i maten ökar ständigt. Vi blir beroende utan att vi är medvetna om det. Det finns flingor och pasta som innehåller mer än 80% kolhydrater. Detta äter folk varje dag i tron att det är nyttigt och bra för dom.

Kolhydrater är som du vet samlingsnamnet för alla sockerarter. Sockerarterna blir till glukos i magen och bränsle för våra celler. Men vad händer med blodsockret som inte får plats i cellerna? Vart tar det vägen? Många tror att just överblivet glukos är de metabola sjukdomarnas näringskälla, så också jag. Tyvärr vet vi inte mycket om detta eftersom det knappt inte forskas om hur kosten och speciellt sockerarter påverkar hälsan.

Jag kan konstatera av kommentarerna till min blogg Fet hälsa att massor av människor har gjort remarkabla hälsovinster genom ett kostbyte till en ketogen kost, mer naturligt fett och lite kolhydrater. Faktiskt där forskarna och sjukvården har gått bet. Jag själv är ett sådant exempel.

Du skriver många bra artiklar i Göteborgsposten. Du verkar inte vara rädd av dig. Vi behöver fler skeptiska journalister som vågar utmana rigida tankemönster och ifrågasätta. Jag föreslår att du läser min bok ”Frisk av mat” som finns att köpa på Adlibris eller direkt av mig. Den boken kan kanske utmana dig lite till!

Bästa hälsningar

Mats Lindgren

lindgren.mats@comhem.se

IMG_0040

 

11 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. I likhet med många andra som bytt till LCHF-kost tål jag sol betydligt bättre än tidigare. Trots två varma soliga somrar på rad har jag inte behövt tänka på varken skyddsfaktor eller kläder när jag vistats i solen. Har bara upplevt en svag kortvarig sveda vid något enstaka tillfälle. Om det är LCHF-kosten i sig eller någon enskild faktor typ kokosoljan som är orsaken kan jag inte avgöra och för mig är det oväsentligt. Känns bara bra att slippa smörja in sig eller vara beredd att klä på sig så fort man skall vistas ett par timmar i högsommarsolen.

    Om detta förhållande också eliminerar risken för malignt melanom kan jag naturligtvis inte avgöra men enligt forskarna så är det ju när man bränner sig som risken ökar och eftersom detta inte händer längre så är den logiska slutsatsen att även cancerrisken minskar. Om man nu skall lita på forskarna? 🙂

    Gilla

    • Hej Lennart! Jag upplever samma som du gör, nämligen att kroppen verkar tåla solens strålar bättre med LCHF-kosten. Det är nästan som att kroppen blivit insmord på insidan istället för på utsidan. Rådet att stimulera immunförsvaret med att äta en bra kost borde vara den allra första åtgärden som läkarna ger sina patienter, även de som har cancer. Då skapas förutsättningar för ett bra immunförsvar som är den bästa medicinen av alla!
      Hälsningar från Mats

      Gilla

      • Håller med till 100%……!

        Gilla

    • Fick ytterligare en bekräftelse vid morgonfikat idag av en kollega som upplevt precis samma sak. Han hade noterat så här i efterhand att han för ovanligheten skull inte bränt sig i solen i sommar trots att han inte smort in sig. Till saken hör att han bytte till LCHF-kost i början av maj men hade inte själv gjort kopplingen förrän idag när jag beskrev mina egna erfarenheter.

      Jag tror uppriktigt sagt att våra cancerforskare letar på fel ställe efter grundorsaken till ökningen av hudcancer.

      Gilla

  2. En sak är bortglömd i denna solskensdebatt. Och det är, att efter att man genom förståndig exponering för solbestrålning i flera omgångar, har uppnått en mörk, brun färg utan att bränna sig under denna inkörningsperiod, så kan man sedan vistas fritt i naturens härliga solsken! Så har jag haft det hela mitt liv. Så fort jag blivit brun har jag varit fri i solen.

    Så hade jag det i mitt barndomshem där vi vistades på åkrarna dagarna i ända. Så är det nu, mer än 7 decennier senare. Det är denna förbaskade reklam av hudkrämer i parti och minut som är det verkliga problemet. Det handlar om lurendrejeri för pengarnas skull precis som inom kostområdet där man blandar socker i maten för sätta fart på sockerberoendet = goda inkomster för matproducenterna!!!

    Nej, sköt det här med solexponering med sunt förnuft så blir det i alla fall ingen hudcancer. Sedan skall det självklart ingå i det sunda förnuftets hantering av detta, att vi är mycket olika vad gäller hudens pigmentinnehåll. Så ovannämnda inkörningsperiod får olika längd för var och en av oss.

    Sedan har Mats 100-procentigt rätt i att om man göder livet med rätt kost så är det klart att livet trivs. Alla ska veta att cancercellerna lever ett gott liv nuförtiden med ett överflöd av den näring de älskar!!! Härav följer att säljer man cellgifter i god omfattning så är det ju dumt att visa på förhållanden som stoppar cancertillväxten och försvårar den framgångsrika medicinförsäljningen…

    Det är bara att se det som det är. Vi på fältet får se till att fatta vad det handlar om.

    Augustihälsningar
    Rolf Aronsson

    Gilla

  3. Bra Mats jag gillar dina inlägg.
    Jag beundrar att du orkar hålla på.
    MVH Bo

    Gilla

  4. I kapitel 11 av sin bok Trick and Treat tar Barry Groves upp frågan om cancer och solande under rubriken Our irrational fear of Sunlight. Han berör också förhållandet till solskyddsmedel. Han hänvisar till en amerikansk studie från 1994 (Garland CF, et al. Effects of sunscreens on UV readiation induced enhancements of melonoma growth in mice. J Natl Cancer Inst 1994;86: 798-801). Redan 1992 publicerade samma forskare en studie, Could sunscreens increase risk of melanoma?. I Australien har man kraftigt propagerat för kemiska solskyddsmedel, med en katastrofal ökning av hudcancer som följd.

    Gilla

    • Tack för din kommentar Ingvar. Du är kunnig och insatt som vanligt!
      Hälsningar från Mats

      Gilla

  5. Hej Mats!

    Vad bra att du tar upp detta med solning och cancer. Det är något som bekymrar mig mycket. Dels för att malignt melanom är den vanligaste cancerformen som skapar mycket lidande och vårdkostnader, dels för att de allmänna råd som ges för att förebygga melanom troligen är verkningslösa eller ger motsatt effekt.

    Att ökningen av hudcancer skulle bero på att vi vistas mer i solen är ett resonemang som är orimligt. Sedan 1930-talet har hudcancer ökat men 1800% medan bara 10% har utomhusarbete idag jämfört med 75% vid början av 1900-talet.

    Så låt oss titta på den verkliga orskaken istället –

    I början av 1900-talet så fanns i stort sett inga växtoljor. Idag så konsumerar vi i genomsnitt 30 kg växtoljor per person och år.

    Det har kostraterats i flera studier att fleromättat fett är cancerogent.

    En människa betsår av 97% mättat och enkelomättat fett samt 3% fleromättat. Men om vi äter stora mängder fleromättat fett kommer den sammasättningen ändras pga av att kroppen då börjar ta upp det fleromättade fettet i cellemembranen m.m. Problemet med det i sin tur är att fleromättat fett är instablit och våra celler blir då känsligare för oxdativ stress.

    Kombinera detta med en kost med mycket socker och vitt mjöl, som ökar den oxidativa stressen och du har skapat den perfekta grogrunden för cancer.

    Anledningen att malignt melanom är den cancerform som ökar mest (all cancer ökar dock) är att hudcellerna i högre grad utsätts för UV-strålning och syre vilket ger en relativt högre oxidativ stress på dessa celler.

    Alltså – solen är inte en orsak med kan kanske vara en utlösande faktor. jag gissar att orsaken till att hudcancer är den vanligaste cancerformen inte är solens UV-strålning utan att hudceller utsätts för luftens syre vilket ger ökad oxidation. Melanom brukar inte uppträda på de områden som utsätts mest för sol utan tex runt bålen

    Så vilka råd borde ges

    * Välj naturligt mättat/enkelomättat fett framför processat/fleromättat (Smör, grädde, kött, fisk)
    * Ät mindre socker/mjöl
    * Vistas i solen! Var försiktig i början så du inte bränner dig, men efter några dagar när du fått färg så kan du oftast vistas obergänsat (beroende på hur känslig du är). Solen bygger upp dina D-vitamindepåer inför vintern! En kvarts solande motsvarar D-vitamin burkar för hundratals kronor! 🙂
    * Använd inte soloja – cancerogent!

    Gilla

    • Tack för den kommentaren Patrik. Visst är det märkligt att man skyller cancerformen malignt melanom på solens strålar nästan enbart. Det är en oerhört primitiv tanke tycker jag. Jag tror vi äter oss till att vi blir oskyddade och att immunförsvaret rämnar. Först då när kroppens immunförsvar är försvagat kan solens strålar vara farliga för oss.
      Hälsningar från Mats

      Gilla

      • Ja, jag tycker det är sorgligt att auktoriteterna inom området som allmänheten lyssnar på, väljer att ha skygglappar och ger råd och förklaringar som faller på sin egen orimlighet.

        Ang immunförsvaret så ligger det mycket i det. Faktum är att cancerogena celler uppstår hela tiden i vår kropp, men när kroppen fungerar så städar immunförsvaret bort dom innan det blivit ett problem.

        Men om vi väljer att äta fel slags fett (växtoljor) tillsammans med socker och mjöl i övermått, så får immunförsvaret för mycket att göra helt enkelt, eller rämnar som du uttrycker det.

        Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

