Carl Jan och Malou om diabetes!

september 1, 2014 kl. 11:18 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

http---webapi.tv4play.se-site-grid-53676f89c45948f62d000001-140505-carljan-granqvist-2-790.jpg?1

Idag diskuterades diabetes i Malous efter 10.00. Medverkande var Carl Jan Granqvist och en läkare som jag inte minns namnet på. Carl Jan visade upp en bok som mer handlade om hans liv än om diabetes. Men Carl Jan har diabetes typ 2 och tar insulinsprutor för detta.

Diabetes är ju en av alla dessa kostrelaterade sjukdomar som kan innebära att vår sjukvård blir så belastad att vi helt enkelt inte har råd med den. I programmet diskuterades en hel del kost men inget om LCHF eller ketogen kost som ju har visat sig vara det enda som fungerar för att läka alternativt förebygga diabetes typ 2.

Faktum är att man blir förstummad av att Malou inte har med någon som kan berätta vad LCHF-kost kan innebära för en diabetiker? Hur tänker hon och redaktionen bakom programmet?

Läkaren rekommenderade mörk choklad till diabetiker och att springa mer. Denne man är överläkare på Karolinska sjukhuset och därför vill jag varna för denne läkare och sjukvården i allmänhet om man är diabetiker typ 2.

Det var knappt att läkaren gick med på att socker var en av de stora bovarna för uppkomst av diabetes på en fråga från Malou. Istället pratade han om att rött kött var farligt för diabetiker vilket är rena rama nonsens.

Varför får man diabetes och andra metabola (kostrelaterade, ämnesomsättning) sjukdomar?

Så här enkelt är det! Genom att äta en kost som innehåller för hög andel av sockerarter och för lite naturligt fett skadas PH-värdet i kroppen. Immunförsvaret blir nedsatt av allt blodsocker som cellerna inte kan konsumera. Det uppstår en miljö som gynnar aggressiva bakterier, inflammation, infektion och svamp (Candida). Diabetes är bara en av alla sjukdomar (cirka ett 40-tal känner vi till hittills) som orsakas av att immunförsvaret blir skadat av en kost som vi inte är anpassade för.

Hur blir man frisk?

Ja den enkla sanningen är att man måste ta reda på vilken föda som är bäst för människan. Det har visat sig att LCHF-kosten, alltså mer naturligt fett i maten och väldigt lite kolhydrater kan återställa PH-värdet i kroppen och därmed stärka immunförsvaret. Inget herrelöst glukos (blodsocker) far runt i blodsystemet och letar efter avsättning. Inflammationer, som till sin karaktär ingår i den egna kroppens immunförsvar, reagerar på hot utifrån och inifrån genom att skapa inflammatoriska tillstånd. Dessa tillstånd i kroppen kan bli ”kroniska” om inte bränslet, överskott av blodsocker, minskar eller försvinner. Man kan faktiskt säga att det egna immunförsvaret kan angripa den egna kroppen vid fel PH-värde.

Hjälp finns!

Tyvärr har vi inte tillgång till rätt hjälp från vår skattefinansierade sjukvård utan vi får hitta hjälpen på andra håll. Det finns läkare som vågar berätta sanningen, t.ex. Annika Dalhqvist och kostdoktorn Andreas Eenfeldt, men sjukvården som helhet fattar inte alls huvudfrågorna som är; Varför blir vi sjuka och hur blir vi friska?

Jag själv har skrivit en bok ”Frisk av mat, LCHF från början” som handlar om mitt tillfrisknande från diabetes typ 2, hjärt-kärlssjukdom, prostatainflammation, artros (reumatism), kronisk bronkit. Den boken kan du beställa direkt av mig. I den boken får du verktyg och förklaringsmodell som ger dig kunskap till att häva dina metabola sjukdomar. Maila ditt namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto.

IMG_0040

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Tack för inlägg! Vi såg programmet för en tid sedan och vi har ställt oss exakt samma frågor. Källkritik gäller även människor som journalister och redaktioner bjuder in.
    Härligt att vi kan kämpa tillsammans för bättre hälsa!
    Allt gott!
    /Redaktionen

    Gilla

  2. Hej!
    Jag följer med stort intresse din blogg även om du inte ser det så ofta i form av kommentarer. Jag är en av de där som aldrig gick på light-tåget, följaktligen har jag aldrig varit hemfallen åt vare sig konstgorda drycker eller nyckelhålsmärkt mat. Jag kunde aldrig förstå logiken i att ta bort fett och därmed en massa andra nyttiga saker och sedan sätta tillbaka de nyttiga sakerna på konstgjord väg i en mindre fettrik produkt. Dessutom har jag alltid älskat smör och grädde…Jag är förmodligen rätt frisk för min ålder (snart 60) inget högt blodtryck, ingen diabetes, ingen övervikt och senast jag kollade blodfetter o.dyl var alla värden helt normala. Men jag har i alla år varit rökare. Nu har jag slutat (äntligen) för att bli ännu friskare och i samband med det så jag gick jag in på sluta-röka-linjen här på nätet. Där finns många bra tips och råd , inte minst loggen är ett stort stöd för oss alla som kämpar på med rökfrihet. Men – deras kostråd är helt förlegade! Tallriksmodell, fettsnålt och det helt förlegade synsättet om att äta mindre och springa mer. Jag har skrivit ett mail till dem om detta men jag tänkte att du kanske i egenskap av lite mera auktoritet på området kanske kan göra samma sak? Att det gör mera nytta om kritiken kommer från någon som redan gjort sin röst hörd i dessa frågor?
    Jag tänker att detta med lite kolhydrater och mera fett är väldigt viktigt för att få så liten viktuppgång som möjligt, kanske ingen alls i samband med just rökstopp. Sen tänker jag också lite kring detta med sug, många rökslutare tycks ju ersätta cigaretterna med sött för att dämpa suget. Om man nu föreställer sig att det finns ett område i hjärnarn som är nån sorts central för allt sorts sug så underlättar faktiskt LCHF-kost även rökslutet. Precis som denna kost minskar sötsug så minskar den röksug…Jag själv har inget sötsug, har aldrig varit sockerberoende, förmodligen för att jag alltid ätit fett, men – jag märker nu i samband med rökslutet att jag får sug och att detta är mindre jobbigt om man inte börjar äta en massa godis. Fettdrift tycks alltså underlätta rökslut…Vet du någonting om detta rent allmänt? Tack för en bra blogg!

    Gilla

    • En bra tanke Susanna! Ett beroende kan ju växla som sagt och vara utbytbart mot något annat. Visst underlättar LCHF-kosten om man slutar med nikotin. Fördärvet är en massa godis för att dämpa suget och rätt som det är har man växlat beroendet från nikotin till sockerberoende. Ska kolla in sluta röka linjen men du ska veta att LCHF och dess hälsovinster är fortfarande kontroversiellt för många. Får se om jag kan reta upp några? 🙂 Hälsningar från Mats

      Gilla

  3. Den där läkaren borde anmälas till Socialstyrelsen…

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

