Friskvård/sjukvård med ketogen kost!

september 3, 2014 kl. 11:19 f m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

images

Kan dagens sjukvårdssystem förändras?

Sjukvården har växlat in sig på helt fel spår när det gäller inflammatoriska tillstånd i kroppen. Dessa tillstånd i kroppen innefattar diabetes, mag o tarmsjukdomar, hjärtkärlsjukdomar, cancer och en rad andra metabola sjukdomar som är kopplade till vår kost och livsstil. Sjukvården har fastnat i FASS-kataloger, mediciner och sprutor och har nästan helt glömt bort att vi är påverkade av vår livsstil som bl.a. innefattar kost, motion och stressfaktorer.

Frågan som uppstår är om det är rätt av läkaren att i varje situation skriva ut en tablett eller någon annan form av kemisk kur? Vi vet ju alla att det inte hjälper mot orsakerna till sjukdomen utan bara lindrar i bästa fall. Ska vi då acceptera att det nästan alltid skrivs ut ett recept på kemiska mediciner? Är det vi som vill ha valuta för våra skattepengar när vi snällt tar emot recepten och dessutom äter pillren?

Jag är rädd för att dagens sjukvårdssystem är för insyltat i läkemedelsbranschen och inte går att förändra inom rimlig tid. När alla dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen hela tiden ökar, utom vår kontroll, så är ju detta mumma för läkemedelsindustrin. Då ökar också receptutskrivning och vinsterna i läkemedelsbolagen eftersom försäljning av mediciner ökar.

När kostnaderna löper amok!

Med nuvarande ökning av diabetes och andra livsstilssjukdomar så kommer vi faktiskt inte att ha råd med sjukvård och inte heller mediciner inom några årtionden. Kommer läkemedelsföretagen att inse detta? Kommer de att REA ut sina mediciner? Kommer ägarna att ta pengarna/vinsterna och dra helt enkelt? Ingen vet förstås men det sista tror jag är en trolig utveckling.

Vi behöver konkurrens till vår nuvarande sjukvård!

Vi har ju en marknadsekonomi i vårt land så konkurrenter till vår skattefinansierade sjukvård borde vara välkommen. Om nu någon vågar satsa på det. Problemet för en konkurrerande friskvårdsverksamhet till sjukvården är ju att vi har en rad myndigheter som påstår sig sitta inne med all sanning och vetenskap när det gäller hur vi ska behandla sjukdomar. Här finns rader av professorer, avlönade av stat och läkemedelsföretag som påstår att smör är farligt och kan ge hjärt-kärlsjukdom. Samma professorer hävdar att vår hjärna måste ha kolhydrater för att fungera. Dessa tyckanden av våra professorer är nonsens och sedan länge överbevisade.

Idag vet vi att det är kolhydrater, samlingsnamnet för alla sockerarter, som våra mänskliga kroppar inte tål i nuvarande omfattning.  Vi vet att mättat fett inte är farligt utan t.o.m. livsnödvändigt för oss. Detta är också sedan länge bevisat att kolesterol inte är farligt utan ett essentiellt ämne i våra kroppar som produceras och används dagligen av vår egen kropp! Professorerna säger förstås annorlunda. Särskilt de som är extra bundna till läkemedelsföretag som säljer kolesterolsänkande medicin. Kolesterolsänkande medicin kan vara världens mest onödiga medicin. Säljer som bara den med hjälp av läkarna i sjukvården. Sjukvården världen över bygger sina slutsatser på att naturligt fett som smör är farligt och att kolhydrater är bra. Inte undra på att att läkarna inte kan bota en enda metabol sjukdom trots alla resurser.

Det är inte förbjudet att välja rätt än så länge!

Vi behöver inte rätta oss efter sjukvårdens dogmer om vi inte vill själva. Vi kan välja utifrån vårt eget förnuft! Så gjorde jag för snart sex år sedan. Jag valde bort insulinsprutor och mediciner och valde istället LCHF-kost, lite kolhydrater och mycket naturligt fett. Jag var på väg utför i naturalförloppet mot en säker död i någon hjärtsjukdom. Detta trots att jag begagnade mig av sjukvårdens mediciner. Enligt min läkare var detta något naturligt för diabetiker och inte något att göra åt. Vilket kvalificerat skitsnack! Det är klart att det finns alternativ. Ketogen kost är ett sådant alternativ och begränsar inflammatoriska tillstånd i kroppen att kunna överleva. Helt enkelt för att man tar bort bränslet för de ”kroniska” inflammationerna.

Hur jag mår idag? Tack bra, inga mediciner, perfekta värden faktiskt t.o.m. något bättre än när jag spelade elitfotboll för 40 år sedan. Någon i en facebookgrupp var lite arg på mig för att jag skrivit att jag var frisk av mat. Han menade att jag bara var symptomfri, inte frisk av mat. Men vad är skillnaden? Frisk eller symptomfri? Jag anser mig vara frisk av mat idag. Visst skulle jag kanske få tillbaka min diabetes typ 2 och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen som jag hade då om jag började äta socker och kolhydrater igen. Men jag har ju ett val och jag väljer fortfarande att vara frisk av mat och är väldigt rädd om det tillståndet.

Snart börjar vi lansera LCHF matkasse på allvar i Sverige. Det kommer att bli en slags webbaserad digital hälsoplattform där man kan få både mat och kunskap om mat som påverkar hälsan. En matkasse med kunskapsdel alltså! Ett alternativ till sjukvården! Gå in och gör en intresseanmälan om du är intresserad av LCHF matkasse!

Jag har ju också skrivit en bok som heter just ”Frisk av mat” som ingår som en kunskapsdel i matkassarna plus vår egen utbildning. Beställ den boken här om du vill!

_JHE4768_web

 

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej Mats!
    Kan inte låta bli att ge en kommentar efter det här inlägget. Jag är förskonad och har inte behövt uppsöka sjukvården så mycket under mina 48 levnadsår. Sedan ca 7 år äter jag LCHF och allteftersom tiden gått så har jag blivit allt mer striktare. Samtidigt har jag försökt ta till mig kunskap om hur vår kropp fungerar och senaste boken jag läste var Hotet mot din hjärna-superbra! Nåväl, i måndags opererades jag för Mortons ( nervinträngningar) i bägge fötterna. Jag skulle vara fastande i sex timmar innan. Det första som hände var att jag kopplades till dropp med glukos. Varför med glukos? Frågade jag. Svaret jag fick var att jag varit utan mat så pass länge….. Men, jag är ju van att vara utan kolhydrater längre än sex timmar….. Sedan skulle jag ta tabletter och de fick jag skölja ner med……saft! Efter operationen skulle jag få macka. Jag beställde en glutenfri och nämnde i förbifarten att jag åt LCHF. Den snälla sköterskan erbjöd mig då yoghurt istället. Ett erbjudande jag tackade ja till. Det visade sig dock att det var fråga om vaniljyoghurt…..
    Jag inser ju att både saften och smörgåsen är för att göra sjukhusvistelsen lite trevligare men, efter allt jag läst nu, så kan jag ju inte låta bli att reflektera över vad som händer med min kropp, om jag nu läggs in för t ex cancerbehandling och samtidigt matas min tumör med en massa socker……

    Gilla

    • Ja Hanna vi är antagligen många som har liknande farhågor om vi råkar hamna på sjukhus och inte kan försvara oss mot okunnigheten. Om du äter strikt LCHF så tror jag att du är rejält skyddad mot eventuell cancer men jag förstår din ängslan. Vi måste bli mer kunniga själva för att kunna förändra en okunnig sjukvård. Om vi inte konsumerar den vanliga sjukvården utan väljer andra alternativ så måste det ske en förändring tycker man för vem vill bli med sina kunder?
      Hälsningar från Mats

      Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

