Första LCHF-boken från Sverige i Tyskland!

oktober 1, 2014 kl. 12:54 e m | Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Nu har jag skrivit avtal med LCHF-Deutschland och deras förlag. Min bok ”Frisk av mat, LCHF från början” kommer ut i en tysk version i slutet av november 2014. Enligt Margret och Iris som jobbar hårt med LCHF-Deutschland så är detta den första LCHF-boken som kommer ut i Tyskland. I varje fall den första som handlar om hälsa. Vad jag förstår så är Kostdoktorns ”Matrevolutionen” utgiven i Österrike men inte i Tyskland.

Finns det någon plats för ”Frisk av mat” i Tyskland? Boktiteln på tyska blir ”Gesund durch die richtige Ernährung”! Om jag uppfattar Margret och Iris rätt så är tyskarna än mer fettskrämda än vad vi i Sverige är. Det är kanske något förvånande för mig åtminstone eftersom man tänker på tysk mat fullt av goda korvar och rökta köttprodukter.

LCHF-Deutschland har 1500 följare på sin facebook-sida. Det är kanske inte så mycket med tanke på antalet boende i Tyskland. Men det finns så klart en stor potential i landet när människor får klart gör sig vad LCHF-kosten verkligen kan göra för hälsan!

Föreläsning på Kåken i Göteborg!

Jag planerar en föreläsning på biblioteket i Härlanda, Göteborg, även populärt kallat Kåken eftersom Härlanda tidigare var ett fängelse. Föreläsningen ska ske någon gång i november månad 2014. Exakt tid är ännu inte fastställt. Där ska jag prata om min hälsoresa, om vår nya koststudie i Göteborg, om de nya planerna för LCHF matkasse m.m. Tanken är att göra ett samarrangemang med Kostdemokrati! Titeln på föreläsningen är självklart FRISK AV MAT!

Jag önskar veta hur många som är intresserade av att komma till en sådan föreläsning. 120 platser finns till förfogande. Maila ditt intresse till lindgren.mats@comhem.se. Tipsa gärna andra om detta och be dom skicka en intresseanmälan till mig.

a38811864i0025_320x

Striden om saltet!

I dagens Göteborgspost tar man upp den nya studien från bl.a. Göteborg som visar att salt inte alls är så farligt som t.ex. Livsmedelsverket vill få oss att tro. På bilden ovan är det Professor Annika Rosengren som inte tror att salt är så farligt eftersom hon deltagit i den senaste studien. Professor Mattias Aurell tror att salt är farligt och kan ge metabola sjukdomar som högt blodtryck m.m. Livsmedelsverket tänker inte låta sig påverkas av den nya studien enligt Annette Jansson, dietist vid rådgivningsenheten på Livsmedelsverket.

– Den läggs till alla andra studier. Många har ett annat resultat. Det behövs fler studier innan vi ändra på något, säger Annika Jansson.

Jag undrar just vad som krävs för att Livsmedelsverket ska ändra sig om något?

Mina kommentarer om saltdebatten!

Jag tror inte alls att salt ens har något med metabola sjukdomar att göra. De bägge professorerna, trots att Annika Rosengren inte tror på saltets eventuella farlighet, har helt fel mål i sikte. Lämna saltet ifred. Våra kroppar talar om för oss när vi behöver salt eller inte. Det finns ingen trovärdig förklaring till att salt skulle ha något med inflammatoriska tillstånd i kroppen att göra.

Däremot att socker/kolhydrater påverkar vårt immunförsvar negativt är definitivt en faktor. Om detta forskas det inte särskilt mycket om. Vi får hoppas att den nya koststudien, som är på gång i Göteborg, kan få fram sådana resultat att man verkligen börjar forska på hur PH-värdet försämras och immunförsvaret försvagas av för mycket socker/kolhydrater och för lite naturligt fett i maten.

Boken ”Frisk av mat”!

Du kan beställa min bok ”Frisk av mat, LCHF från början” genom att maila ditt namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se. Boken är en guide och inspirationsbok som du kan få stor hjälp av. Kostanden är 149 kronor plus porto.

IMG_0040

10 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Stort grattis och bra jobbat!

    Gilla

  2. Grattis Mats! Har väntat på din tyska bok. Det blir åtminstone en julklapp och en som jag tänker låna ut. Kostdoktorns bok har jag köpt genom Amazon. Visste inte ens att den endast kommit ut i Österrike.

    Gilla

  3. GRATTIS MATS!!!! Vad fantastiskt, där är de ju också mycket för alternativa mediciner så de tycker SÄKERT att detta är mycket BRA !!!!!
    LYCKA TILL

    Gilla

    • Tack Agneta! Vi får väl se hur det går! Det är ju inte världens största förlag precis.
      Hälsningar Mats

      Gilla

  4. Grattis!

    Gilla

    • Tack så mycket Heidi!
      Hälsningar Mats

      Gilla

  5. Hej Mats, jag hoppas och tror även att din bok kan komma till nytta här i tyskland, tyvärr upplever jag det som om LCHF här har blivit mer en bantningsmetod och mindre en hälsoaspekt, även om viktminskning i manga fall är bra för hälsan.

    I sverige diskutteras det mer om vad LCHF kan astadkomma för hela kroppen och för olika sjukdomar, vilket jag tycker är viktigare. Nagot somär jättesvart här, är väl brödindustrin som är enormt stor och helig, tyskland utan bröd har jag svart att föreställa mej… men som sagt, man maste ju börja nanstans.

    Jag kommer i alla fall att varmt rekomdera din bok, därför att den pa ett enkelt sätt, förklarar LCHF principen.

    hälsningar Marita

    Gilla

  6. Hej Marita! Tack för din kommentar. Ja, det blir ju spännande i varje fall med ”Frisk av mat” i Tyskland. Tyvärr förknippar nog de flesta LCHF just som en bantningsmetod även i Sverige än så länge även om det börjar förändra sig. Jag hoppas mycket på att vår nya koststudie i Göteborg ska förflytta fokus från bantning till läkning av immunförsvar.
    Ha det gott hälsar,
    Mats

    Gilla

  7. Jag jobbar sedan 2007 för ett tyskt företag. Fettskräcken är väl förankrad även i Tyskland, precis som i hela västvärlden. Men det finns absolut också en växande medvetenhet om lågkolhydratkost. Ingen människa känner till LCHF, men paleo börjar absolut bli ett begrepp bland hälsointresserade i Tyskland. Jag tror att den växande crossfit-rörelsen har spelat roll här (Crossfit rekommenderar stenåldersdiet). I de större städerna växer paleorestauranger fram i snabb takt, t.ex. Mammeo i Frankfurt (med fettkaffe på menyn!), Sauvage i Berlin etc.

    Gilla

    • Tack Walter för intressant information.
      Hälsningar Mats

      Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

