Åldersbesvär eller försockrad?

oktober 6, 2014 kl. 1:07 e m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

images images

Om du har pratat med din läkare nyligen och du är i övre medelåldern så har du säkert fått höra att dina eventuella besvär och smärtor hör till åldern.

– Det är inte konstigt att du får gå upp och kissa några gånger på natten, säger doktorn när du klagar på att din sömn blir störd p.g.a. toalettbesök på natten. – Det är åldersrelaterade besvär förklarar doktorn och menar att detta är något fullständigt naturligt i din ålder!

Samma svar får du när du klagar på nack och ryggsmärtor som inte vill släppa. – Det är tyvärr smärtor som kommer med åldern, förklarar doktorn. Martin Ingvar har skrivit en ny bok om hjärnkoll på smärtan.

Ledbesvär/artros  får en liknande förklaring, av läkaren, att det är åldersrelaterade besvär och går inte att behandla.

Andra svårare inflammatoriska tillstånd är t.ex. hjärt-kärlbesvär, högt blodtryck, pre-diabetes, diabetes typ 2 och cancer. Även dessa inflammatoriska tillstånd i kroppen betraktas som åldersrelaterade på olika sätt enligt läkarkåren. Men är detta verkligen helt sant?

Min partner i bolaget fick nyligen veta av sina barn att han såg 10 år yngre ut än tidigare. Hans enda förändring i livet är ett byte till LCHF-kost för 2 år sedan.  Han har också blivit av med 14 kilo övervikt, högt blodtryck och statiner som han nu inte längre äter.

Det är ju fantastiskt smickrade att få veta av sina barn att man ser 10 år yngre ut! Jag kan bara hålla med, inte ens världens dyraste krämer får ett liknande resultat som LCHF-kosten. Något händer i kroppen när immunförsvaret stärks och inflammatoriska tillstånd släpper i kroppen.

Den nya koststudien i Göteborg för diabetiker typ 2 kommer att fokusera på immunförsvaret och inflammation. Jag vet ju av egen erfarenhet att om man har diabetes typ 2 så har man också en rad andra inflammatoriska tillstånd i kroppen. När dessa tillstånd läkte sig i min kropp så hade jag riktigt svårt att förstå detta! Tänk att jag gjorde precis tvärtemot vad sjukvården och läkarna anbefallde och då blev jag frisk. Detta säger tyvärr en del om vad läkare och sjukvård vet om inflammatoriska tillstånd i kroppen! Inte mycket alltså!!

Försockringen börjar tidigt!

Frida Boysen skriver om att föräldrar makaron-knarkar sina barn. Det är tyvärr hemskt men sant. Vi börjar tidigt att försockra och karamellisera våra barn. Direkt efter ammandet så är det dags för den första sockerchocken. Vällingen, för vissa barn tre gånger om dagen, är ett säkert sätt att få i sig alldeles för mycket kolhydrater. Därefter börjar många föräldrar med barnmat på burk som nästan inte innehåller något fett alls. Jag har sett barnmatsburkar som bara innehåller 1 procent fett. Frågan är vad resterande i burken innehåller?

Snart är det dags för vanlig mat och då kommer pastan in. Barn älskar pasta och man förstår än bättre denna förtjusning när man inser hur mycket kolhydrater/socker som pastan innehåller. Faktiskt innehåller Barillas gröna pasta 86 procent kolhydrater medan Ahlgrens bilar innehåller 84 procent kolhydrater.  Sockerberoende är ju egentligen inte beroendet av just socker utan beroendet av mycket kolhydrater i maten.

Vad ska hända med våra pastaätande barn som växer upp? Kommer de att få ”åldersrelaterade sjukdomar” när de passerat 30? Kommer sjukvården och läkarna att säga att det är fullständigt normalt. Om vi inte tar dessa frågor på allvar så är risken uppenbar att det ska hända.

En karamelliserad kropp som drar till sig inflammationer, infektioner och svamp är kanske inget att sträva efter.

Immunförsvaret är kopplat till PH-värdet i kroppen!

Ju sämre immunförsvar desto mer försurat PH-värde i kroppen. Ja, det kan finnas sådana samband. Märkligt nog tycks ett försurat PH-värde vara kopplat till ett stort socker/kolhydratintag. Sockret/kolhydraterna tycks skapa en karamelliserad yta i alla delar av kroppen och bidra till att aggressiva bakterier börjar angripa det egna immunförsvaret. AGE, Advanced Glucation End products, är ett relativt nytt forskningsområde som börjat titta på just försockringen av kroppen och hur det påverkar.

Jag själv tror att de flesta av våra s.k. metabola sjukdomar har sitt ursprung från en karamelliserad och försurad kropp där immunförsvaret blivit så svagt att det angriper sig självt.

Så lösningen är ganska enkel. Byt ut pastan och sockret mot riktig mat som vi människor tål. LCHF-kost heter det!

Läs Frisk av mat, LCHF från början. Maila mig namn och adress så skickar jag betalningsanvisningar, lindgren.mats@comhem.se eller info@lchfmatkasse.se . Boken kostar 149 kronor plus porto.

IMG_0040

 

 

 

 

 

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Sjukvårdens brister gällande det här är bedrövlig. Jag ingår i en skattefinansierad (Antar jag. Men man kan ju misstänka att den betalas av andra intressen) hälsoundersökning av 40-50-60-åringar i Västernorrland. I enkäten som jag fått fylla i kan man utläsa om jag tillhör gruppen gifta, ogifta, eller omgifta. Man kan se om jag har gått gymnasiet eller studerat på högskola. Om jag äter frukost eller inte. Alla möjliga grupper att kategoriseras i. Men jag som inte äter kolhydrater, jag hamnar i samma grupp som de som äter hur mycket pasta och mjölprodukter som helst och dessutom godis,choklad och kaffebröd nån gång i veckan. Detta i en undersökning som kartlägger bl.a diabetes. Sockersjuka!!! Man vill verkligen inte veta att det är sockerkonsumtionen som skapar sjukdomen. För om folk blir friska av att äta rätt vad ska vi göra med alla diabetesmediciner då?

    Gilla

    • Hej Christer! Du har rätt, vi måste protestera mot denna typ av meningslösa studier. Om skattepengar är inblandat är det rent slöseri.
      Hälsningar,
      Mats

      Gilla

  2. Ingår i samma undersökning, fick veta att jag hade förhöjda sockervärden. Erkände då att jag just börjat med LCHF o diabetessköterskan svarade, kanonbra då ska du se att det inte behöver medicineras utan att det ger sig med den ändrade kosten. Det gjorde det. mari

    Gilla

    • Hej Mari! Det var en ovanligt bra diabetessköterska du fick. Var rädd om henne för hon är sällsynt.
      Hälsningar Mats

      Gilla


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

