Stroke vid 26 år och kantarellbröd!

oktober 27, 2014 kl. 10:05 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Idag skriver jag om stroke och kantarellbröd. Det kan ju verka lite underligt med ovanstående rubrik för kantarellbröd är mitt nya brödrecept och världstroke-dagen inträffar den 29 oktober som Therese vill fästa vår uppmärksamhet på. Finns något samband?

Therese stroke GP 2014-10-27

Hon fick en stroke vid 26 års ålder! Idag skriver GP (Göteborgsposten) om Therese, till höger på bilden, som fick en stroke vid 26 års ålder. Det var endast ett snabbt ingripande från hennes chef som antagligen räddade hennes liv. Therese var vid tillfället för sin strok gravid och läkaren sade att hon måste äta blodförtunnande medicin resten av livet.

Att Therese fick en stroke är inte ovanligt idag förutom kanske hennes låga ålder. Det är egentligen inte en anledning till att hon förekommer i ett inlägg på Fet Hälsa idag. Anledningen är att hon insåg att hon måste äta blodförtunnande medicin, resten av livet. Att äta blodförtunnande medicin gör man endast om artärerna har förträngningar. Hjärtat, som är en slags cirkulationspump, orkar inte pumpa igenom tillräckligt med blod när artärer och blodkärl är igensatta. Om inte tillräckligt med blod transporteras till hjärnan kan små proppar och syrebrist uppstå och därmed kan stroke vara ett faktum.

Systemfel!

Sjukvårdens sätt att förebygga är att medicinera stroke-patienter med blodförtunnande medicin som t.ex. Varan. Därmed har man kommit åt symptomen genom att förtunnat blod har lättare att passera förträngningar i blodsystemet. Men anledningen/orsaken till att där byggs upp förträngningar i blodomloppet från början kommer man inte åt genom att förtunna blodet.

Therese fick beskedet av läkaren att hon måste äta blodförtunnande medicin livet ut. Therese fick detta besked därför att sjukvården inte vet hur förträngningar i blodsystemet uppkommer. Man tror att det är fett/kolesterol som täpper igen kärlen när det i själva verket är så att fett och kolesterol läker och smörjer. Therese är inte ensam om att få livsavgörande besked från läkare. Jag själv, som hade både diabetes typ 2 kärlkramp mfl. sjukdomar, fick också beskedet från läkare att jag måste ta sprutor och äta medicin resten av livet. Även min kompanjon fick beskedet från en professor för 17 år sedan att han måste äta statiner (kolesterolsänkande medicin) livet ut. Han slutade med detta för något år sedan när han började med LCHF-kost. Både jag och min kompanjon har fått nya friska liv utan mediciner och sprutor bara genom en enkel kostomläggning till lite kolhydrater och mycket naturligt fett. Jag själv har papper på att mina kärl är helt rena via rigorösa mätningar genom SCAPIS. En stor omfattande studie av hjärthälsan hos 5000 personer i Sverige.

Therese, det finns alternativ till piller och sprutor!

Fyra meriterade läkare skriver i GP om sjukvårdens misstag att betrakta fett och kolesterol som farligt. Cirka 700000 svenskar äter idag kolesterolsänkande medicin troligen helt i onödan enligt dessa läkare.

Visst är det så Therese att om du inte gör något åt orsaken till att dina blodkärl och artärer täpps igen så kanske du måste äta Varan tills vidare. Men jag vänder mig emot att sjukvården och läkarna inte talar om att det finns ett alternativ till mediciner och sprutor. Orsaken till dina förträngningar i kärlen är med största sannolikhet att du inte tål den mängd kolhydrater som du stoppar i dig idag. Det bildas en karamelliserad yta av för mycket sockerarter i maten även i dina blodkärl och det kan medföra att ditt eget immunförsvar angriper din egen kropp. Försockringen av kroppen tilltar efterhand som födan till största delen består av sockerarter. Denna sockerhinna kan göra att bakterier, som egentligen tillhör det egna immunförsvaret, kan vändas emot en och börja äta på denna karamelliserade yta. Denna utveckling kan leda till autoimmuna sjukdomar som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar och cancer som sjukvården idag betraktar som obotliga.

Det finns många exempel, inklusive mitt eget, på människor som vägrat acceptera sjukvårdens ensidiga pillerkrängande metoder. Vi har valt kostvägen och fått nya friska liv utan piller och sprutor. Gör det du också. Det finns inga risker och inget att förlora på att prova LCHF-modellen. Det kan jag garantera. Idag finns det flera guideböcker som kan göra din resa mot ett friskare liv lättare. Bl.a. kan du köpa min egen bok ”Frisk av mat, LCHF från början” direkt av mig. Maila namn och adress till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 149 kronor plus porto.

IMG_0040

Kantarellbröd!

2014-10-27 08.11.59

 

Det finns bara ett enda sammanträffande till att jag skriver om Therese stroke och om mitt nya kantarellbröd. Det är att det är väldigt lite kolhydrater/sockerarter i mitt bröd och mycket naturligt fett. Det är ett bröd, om du måste äta bröd, som kan hjälpa till att hindra karamelliseringen av din kropp och att du får ett friskare liv.

Jag måste tillstå att detta bröd som innehåller torkade trattkantareller är väldigt gott. Här är receptet!

Kantarellbröd!

Ugnen på 200 grader.

Blanda 3 normalstora ägg, 2 dl hasselnötsmjöl/mandelmjöl, 50 gram philadelphiaost, 1/2 dl torkade trattkantareller, 1/2 dl linfrö, 1 msk fiberhusk, 1 tsk bakpulver/bikarbonat, 1 kryddmått brödkryddor, 1 kryddmått salt.

Blanda och sprid ut på en bakplåt med smörpapper. Sprid ut en tunn yta över nästan hela plåten. Låt baka i ugnen i 10-12 minuter. Jag brukar få ut 12 stycken lagom stora brödbitar. Ät och njut med mycket smör och gott pålägg! Detta bröd kan med fördel doppas i riktig olivolja och ätas.

Föredrag i Göteborg, Delsjö golfkrog, den 12/11 kl 18.30. Anmäl dig senast den 5/11 till lindgren.mats@comhem.se

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej! Tack för tipset. Ska gå tillbaka till sjukvården då det säkert hänt mycket på de fem år sedan jag fick min stroke. Men jag måste rätta ett faktafel dock 😉 Jag tar inte Varan och det står ingenstans i texten att det är den blodförtunnande medicin jag tar. Jag går på en låg dos Trombyl och det hindrar mig inte i livet. Har också lagt om kost och träning så långt som livet kunnat tillåta mig med två små barn och mår idag bra, men rädslan för stroke finns ju alltid där. Hälsningar / Therèse

    Gilla

    • Tack Therese för att du hör av dig. Ber om ursäkt för det där med Waranet. Det är du själv som inser att du måste äta blodförtunnande medicin resten av livet. Antagligen har du fått den insikten via en läkare. Pröva LCHF, du kommer att bli både överraskad och förvånad. Läs gärna min bok ”Frisk av mat” som du kan beställa på min blogg.
      Bästa hälsningar Mats

      Gilla

  2. Och världsstrokedagen är på onsdag, 29 oktober 🙂

    Gilla

  3. Intressant ang orsaker till stroke. Jag har dock fåttförklarat för mig (har inte hittat något ytterligare via självstudier) att man kan drabbas av stroke om hjärtat slår oregelbudet. Eller vad man kallar ”förmaksflimmet”. Då blodet inte strömmar igenom hjärtat med tegelbundna slag kan man få levrat blod i förmaket. När denna lilla klump av levrat blod slutligen far iväg upp i hjärnan kan det bli stopp. Proppstopp.
    Därför kan man hänvisas att äta t.ex Varan. Varför man får förmaksflimmer verkar höljt i dunkel. Man betraktas som obotlig. Fast jag undrar just jag….

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

