”Inflammation-folksjukdomarnas gemensamma nämnare”

juni 3, 2015 kl. 10:00 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

images

Ovanstående rubrik är hämtad från en artikel som skrivits av tre stycken läkare vars åsikter skiljer sig något från vanliga läkares åsikter. Författarna är professor Tore Scherstén, professor Karl Arfors och docent Ralf Sundberg. De båda förstnämnda är pensionerade medan docent Ralf Sundberg fortfarande är aktiv läkare. Jag rekommenderar alla som vill utöka sin kunskap kring inflammationens roll som grundbult för de metabola sjukdomarna eller folksjukdomar, som författarna skriver, att läsa artikeln.

Jag tänker inte recensera artikeln här i detta inlägg. Jag vill bara påvisa, glädjande nog, att det finns läkare som kan tänka själva. Det handlar om att de tre författarna försöker påvisa att begreppet inflammation är ursprunget till de flesta vanliga folksjukdomar som många av oss plågas av eller har plågats av. De försöker leda i bevis att en kost rik på kolhydrater (sockerarter) kan vara själva bränslet som håller igång ”motorn” eller de inflammatoriska tillstånden i kroppen. De beskriver med ett annat språk ungefär det som jag försökte förmedla i artikeln ”kronisk smärta kopplad till inflammation”!

Artikelförfattarna, som ju är läkare, använder ett språk som kanske skapar lite motstånd eftersom de använder många medicinska termer med många fina latinska namn. Övervinn detta!  Dessutom har de rad referenser till sina påståenden publicerade allra sist i artikeln.

Jag tycker att de försöker sätta fingret på grundproblemet genom att påvisa inflammationens roll till skillnad från dagens sjukvård som tror att t.ex. smör kan orsaka hjärt-kärlsjukdom. Hur korkat det är kommer framtida generationer att skratta åt!

Vilka folksjukdomar kan kopplas till inflammation?

Om jag utgår från mig själv så har minst fem stycken inflammatoriska tillstånd i min kropp läkt sig genom att jag bytt ut den kolhydratrika kosten mot en ketogen kost som består av mycket naturligt fett, mindre protein och väldigt lite kolhydrater (sockerarter). De fem är diabetes typ 2, ledbesvär och ”kronisk” värk, kärlkramp, prostatainflammation, kronisk bronkit. Dessa besvär är borta sedan länge. I 6,5 år har jag ätit en ketogen kost, typ LCHF, som verkar icke-inflammerande på kroppen. Det behövs inga mediciner för min del och jag klarar att hålla dessa inflammatoriska tillstånd borta genom att äta rätt kost. Skulle jag däremot återgå till den gamla sockerrika, kolhydratrika, kosten så skulle de inflammatoriska sjudomarna återkomma, är jag rädd.

Om jag utgår från de kommentarer som jag får personligen och som finns på min blogg Fet Hälsa så finns det en rad andra ”folksjukdomar” som har inflammation som grundorsak. T.ex. reumatiska sjukdomar och närbesläktade smärtsamma tillstånd som kan hävas med hjälp av en ketogen kost. Dessutom allergiska tillstånd och eksem av olika slag kan släppa med en kostomläggning.

Hur är det då med svåra inflammatoriska tillstånd som cancertumörer, parkinsons sjukdom, MS m.fl., kan de släppa? Jag har inte så mycket information om det är möjligt. Väldigt få med dessa svåra inflammatoriska sjukdomar verkar våga förändra sin kost på ett radikalt sätt. Dock känner jag till några fall som lyckats.

Larm om resistenta bakterier mot antibiotika!

Det är kris och larmen duggar tätt om att fientliga bakterier av olika slag har blivit motståndskraftiga mot antibiotika som t.ex. penicillin. Det pågår en stor konferens i Sverige med sjukvård, läkemedelsindustri och forskare från hela världen närvarande. Frågan är hur man ska komma tillrätta med detta gigantiska problem som påverkar all världens sjukvård.

Tyvärr är detta priset vi får betala när vi så att säga överlåtit vårt immunförsvar till läkemedelsindustrin. Istället för att läkarna borde uppmanat oss att stärka vårt immunförsvar med en icke-inflammerande kost så har de glatt skrivit ut antibiotika istället under många år. Ju mer skräpmat vi äter desto mer antibiotika behöver skrivas ut. Till slut säger kroppen ifrån. Undrar om dessa frågor tas upp på kriskonferensen i Sverige? Skulle inte tro det.

249088_360358520684901_906857661_n

Vi har alternativet i egna händer!

När det gäller inflammatoriska sjukdomar, s.k. folksjukdomar, verkar vi ha alternativet i egna händer. Vi väljer själva vår dagliga kost och kan på så vis antingen stärka eller försvaga vårt immunförsvar. Vi är inte beroende av varken sjukvård eller läkemedelsindustri! Ta hjälp av min bok ”Frisk av mat” eller t.ex. min LCHF-utbildning som du kan beställa här.

Göteborg 2015-06-03

Mats Lindgren

DSC04400

 

 

 

 

 

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Här kan man lyssna och se dessa herrar vid inspelning från Integrativ Medicins inspelningar i slutet av 2012…

    Professor Tore Scherstén länk till youtube: https://www.youtube.com/watch?v=0X6xdaeDNEA

    Professor Karl Arfors länk till youtube: https://www.youtube.com/watch?v=t2axIB4J9GM&feature=youtu.be

    Docent Ralf Sundberg länk till youtube: https://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg

    mLCHFh 🙂 .

    Gilla

  2. Kvantmedicinaren Karl Arfors och ordföranden i föreningen för komplementär medicin Ralf Sundberg det var starka kort.

    Gilla

  3. Bra Mats ha en trevlig sommar om det nu blir någon sommar i år,nu liknar det mera hösten.

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

