Ketogen kost mot värk!

oktober 13, 2015 kl. 12:56 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , , ,

images

Efter mitt senaste inlägg om att Artros, ledvärk och reumatism kan läka så har jag fått många kommentarer. De allra flesta är mycket positiva och bekräftar min tes att en ketogen kost som LCHF kan stärka immunförsvaret så mycket att inflammatoriska tillstånd som skapar värk kan läka ut.

Dock ska detta inlägg idag handla om de få som inte tycker att LCHF-kosten har hjälpt dem att bli av med värken. Det kan möjligen vara så att den ketogena kosten inte fungerar på vissa människor eller inte biter på vissa inflammatoriska tillstånd.

Jag ska försöka beskriva några anledningar till varför LCHF-kosten inte har hjälpt vissa personer. En övergripande orsak tror jag är att vi inte är medvetna om att vi tål olika mycket. Det har förstås med generna att göra hur känsliga vi är. Om jag tar mig själv som exempel så är jag extremt känslig för kolhydrater/sockerarter i kosten. Jag måste vara väldigt försiktig med andelen kolhydrater i maten och jag är mycket noggrann med att få i mig tillräckligt av det naturliga fettet. Om jag någon gång slarvar så kan det börja knirra och knarra i lederna i fingrar och tår. Det är en enormt viktig signal för mig och jag vill verkligen inte få tillbaka värken som jag en gång hade.

Att vara i ketos är det ultimata tillståndet för att läka ”kroniska” inflammatoriska tillstånd exempelvis värk och reumatiska besvär, enligt min definition. För att hamna i ketos måste levern börja producera ketoner som är ett slags alternativt blodsocker/glukos. Fördelen med att vara i ketos är att levern inte producerar mer bränsle/ketoner än vad cellerna behöver. Inget överblivet glukos/blodsocker färdas ut i blodbanorna och karamelliserar/glacerar blodkärls-väggarna när levern producerar ketoner. Därmed minskar överlevnadsmöjligheter för inflammatoriska tillstånd eftersom dessa inte får något bränsle.

Hur hamnar kroppen i Ketos?

Nummer ett för att hamna i Ketos är att minska ner rejält på kolhydraterna eller till och med nolla dom. Nolla kolhydraterna kan du göra t.ex. två dagar i veckan och resterande dagar äta strikt LCHF-kost (högst 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel). Jag kallar denna metod för LCHF 2:5 och finns beskriven i min bok ”Frisk av mat”! Att nolla kolhydraterna innebär just att man inte äter några kolhydrater alls under dessa två dagar i veckan. Det blir alltså, smör, kokosfett, ägg, kött och fisk för hela slanten under dessa dagar. Om du inte ser resultat så kan du lägga till ytterligare en dag som du nollar kolhydraterna.

Ett annat sätt att hamna i ketos är att fasta regelbundet. Att fasta går utmärkt att kombinera med LCHF 2:5 där du nollar kolhydraterna.

  1. Viktigt är alltså att du tar reda på hur mycket kolhydrater du egentligen tål?
  2. Vet du om varit i ketos någon gång? Försök att försätta din kropp i ketos, du kommer att bli överraskad.

images  smr_124422494

Maten är din medicin!

Om jag skulle sälja en ny antirynk-kräm så skulle jag säga att du får ett nytt liv på 30 dagar med en ketogen kost, LCHF. Om du liksom jag är känslig för kolhydrater är det viktigt vilket förhållningssätt du har till maten. Jag betraktar LCHF-maten som min medicin för livet och det blir konsekvenser om jag slarvar. Om du äter bröd, pasta eller godis kan det ta 3-4 veckor innan din kropp repar sig. Frågan är om det är värt det?

Jag erkänner att jag är sockerberoende ungefär som en alkoholist är beroende av alkohol eller en rökare är beroende av cigaretter. Om jag avstår från sockret kan jag hålla mig frisk utan mediciner. Hur mycket är det värt?

En annan viktig sak är att erkänna för sig själv att den sockerrika maten gör din kropp sjuk och skapar ”kroniska” inflammatoriska tillstånd som inte läker sig. Så för ett antal av oss människor handlar det om att knapra mediciner resten av livet eller att äta en ketogen kost som håller immunförsvaret starkt. Välj själv!

Om du vill beställa min bok ”Frisk av mat” kan du göra det här!

Lycka till hälsar,

Mats Lindgren

 

426190_368969776460321_275734919117141_1271432_1347543266_n   7389807-t6MGd

 

Annonser

5 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Det är viktigt också att för maximal effekt mot inflammationer få till ett så fördelaktigt förhållande mellan Omega 6 / Omega 3. Se vår nestor i denna kunskap i en föreläsning hos integrativ medicin professor Karl Arfors berätta om hur han fick 1 / 1,4 i omega6/omega3 kvot. Han fick utnyttja bla gräsbeteskött rätta oljor mm.

    mLCHFh B-) .

    Gilla

    • Det skall vara 1,4 / 1 omega6 / omega3. I fett från nötdjur som uteslutande äter gräs skall det enigt Karl Arfors vara förhållande 1,26 / 1.

      Gilla

  2. Hej Mats !
    Jag och min sambo äter LCHF kost sedan några år tillbaka ochiffrerat lär oss mycket på din fina blogg. Något som vi funderat över är dock hur en matdag ser ut för din del. Vad vi förstår så äter du en väldigt strickt ketogen kost. Skulle vara roligt att veta hur du äter för att hålla kroppen i ketos hela tiden. Ha det. 🌷

    Gilla

    • Och vi lär oss mycket ….. Ska det stå. 😋

      Gilla

    • Hej Agneta!
      Nej, jag är inte i ketos hela tiden. Jag äter vanlig LCHF-kost med ovanjordsgrönsaker och kött o fisk till middag. Ett par dagar i veckan försöker jag dock nolla kolhydraterna så långt det är möjligt. Dessa dagar blir det mycket ägg, ibland 10 om dagen tillagade på olika sätt. Jag dricker fettkaffe varje morgon med ett par matskedar kokosfett i kaffet. Kokosfettet använder vi även att steka i, i sallader m.m. Ett par dagar i veckan är min kropp i ketos och det håller immunförsvaret starkt. Jag äter vit grapefrukt men det börjar bli svårt att få tag i nu. Citron pressar vi på morgonen. Vi gör ofta omeletter gärna med svamp. Vi dricker lite vin på helgen, oftast vitt torrt sådant. Maggan nollar också kolhydraterna ett par dagar i veckan kombinerat med fasta.
      Hälsningar Mats

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: