Naturligt fett är nyckeln!

november 8, 2015 kl. 10:15 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , ,

smr_124422494  images

Jag får massor av frågor från människor med inflammatoriska tillstånd i kroppen som vill veta hur just de ska äta för att få bukt med sin sjukdom. Det kan vara allt från diabetessjukdomar, IBS, hjärtsjukdom, cancer till ”enklare” inflammationer som migrän, eksem, allergier m.m.

Enligt min erfarenhet finns där en gemensam nämnare som alltid påverkar inflammationen i positiv riktning oavsett vilken typ man har. Alltså att  inflammationsgraden i kroppen minskar. Det NATURLIGA FETTET som t.ex. smör, kallpressaft ekologiskt kokosfett, olivolja (första pressningen) verkar vara helt neutralt . Andra sorters processat fett som margarin, Becel, Lätta m.m. är inte att rekommendera, punkt.

Ju mer naturligt fett man orkar äta till olika sorters måltider desto bättre fungerar immunförsvaret verkar det som. De andra födoämnena kolhydrater och protein har bägge det gemensamt att de kan, vid för stor förbrukning, ge den effekten att en för stor andel blodsocker produceras som kan bli till bränsle för olika inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Jag är medveten om att äta mer naturligt fett på tallriken kan vara den svåraste ekvationen för många. Det beror naturligtvis på att vi i många år matats med information om att fett är farligt. Naturligt fett som smör är ännu farligare enligt Sjukvård och Statens Livsmedelsverk. Detta är inte sant utan falsk information. Jag ska inte gå in djupare på varför det naturliga fettet betraktas som farligt men krasst innebär det att ju mindre naturligt fett man äter desto mer läkemedel kan man sälja.

smr_124422494  images

LCHF-kostens ABC!

För att lyckas med LCHF-kosten som ju betyder Low Carb High Fat eller på svenska lite kolhydrater och mycket naturligt fett, naturligt fett borde det stå, så bör man efter att man begränsat kolhydraterna till ovanjordsgrönsaker lära sig äta naturligt fett. Det naturliga fettet är som sagt nyckeln till att immunförsvaret stärks och att kroppen kan kämpa emot inflammatoriska tillstånd. Som jag skrivit många gånger tidigare så bör vi inte kalla LCHF för lågkolhydratkost. Anledningen är att många då tror att det räcker med att skära ner andelen kolhydrater men glömmer att man då måste öka på intaget av naturligt fett i lika hög grad. Annars tappar kroppen i energi och då fungerar kosten sämre för att förstärka immunförsvaret.

Vi som jobbar för att informera om vilka hälsoförbättringar LCHF-kosten kan ge bör undvika att använda ordet lågkolhydratkost anser jag. Det ger helt enkelt fel signaler.

Går det att äta för mycket naturligt fett? Många är oroliga för detta. Var inte det. Det är omöjligt att äta för mycket naturligt fett eftersom kroppen helt enkelt blir mätt. Det naturliga fettet är neutralt och ökar aldrig blodsockret till ohälsosamma nivåer som både kolhydrater och protein kan göra. Dessutom är energimängden tre gånger högre i naturligt fett som smör än i kolhydrater och därför blir man mätt fortare.

Vanliga fel!

Det vanligaste felet som många gör är att de äter för mycket protein i förhållande till det naturliga fettet. Proteinet kan genom processen glukogenesen orsaka en högre blodsockernivå, som man får så att säga bakvägen, och därmed minska möjligheten för immunförsvaret att stärka sig. Enkelt uttryckt är att om du äter kött eller fisk med ovanjordsgrönsaker till middag så saknas en viktig detalj; nämligen det naturliga fettet som t.ex. smör.

smr_124422494

Gör rätt från början!

Till fisk är det enklare, tycker jag, eftersom skirat smör passar till nästan alla fiskrätter. Till köttet kan du göra kryddsmör med olika smaker. Se till att du alltid har ordentligt med naturligt fett på tallriken vid alla måltider.

Till frukost är det enklast att äta ägg, smör och salt tycker jag. 50 gram smör eller motsvarande naturligt fett ska alltid vara på tallriken vid alla måltider anser jag. Pröva själv dessa enkla metoder, jag garanterar att de fungerar. Tänk på att naturligt fett är essentiellt, nödvändigt, för människokroppen.

Om man inte lyckas hålla fast vid strikt LCHF-kost utan slarvar ibland så finns där ändå möjligheter att snabbt komma tillbaka i ketos, det ideala tillståndet för immunförsvaret. Då kan man nolla kolhydraterna under ett par dagar i veckan dock med tillägget att äta ännu mer naturligt fett.

Mer hjälp att få genom boken ”Frisk av mat, LCHF från början”!

Boken ”Frisk av mat” beställer du enklast genom att maila till lindgren.mats@comhem.se eller till info@lchfmatkasse.se så skickar jag tillbaka betalningsanvisningar. Boken kostar 195 kronor inkl. frakt inom Sverige. Även den nya engelska boken ”Health through Food” går att beställa och kostar 195 kronor inom Sverige inkl. frakt. Läs mer här!

For my English readers is it now possible to order my newly translated book ”Health through Food”! Just e-mail me at lindgren.mats@comhem.se or at info@lchfmatkasse.se so I will return instructions of payment. More information here.

Trevlig söndag hälsar,

Mats Lindgren

Annonser

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: