6 avslag på 6 försök utan motivering!

januari 28, 2016 kl. 1:28 e m | Publicerat i Okategoriserade | 13 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , , ,

Dela gärna detta inlägg!

Koststudien som vill jämföra Tallriksmodell och LCHF-modell på diabetes typ 2 patienter i Göteborg har nu fått 6 avslag av 6 möjliga utan relevant motivering. De som har avslagit vår ansökan är bl.a Diabetesfonden, Diabetes Wellness, Hjärt & Lungfonden, Vinnova.

Jag var väldigt positiv när jag för 6 år sedan stegade upp till forskarna på Sahlgrenska Akademin och berättade om att jag blivit frisk av mat, inte av piller eller droger. Då hade jag ätit strikt LCHF-kost under ett år. Sjukdomarna som försvann första året med LCHF-kost var bl.a. diabetes typ 2, kärlkramp, reumatisk värk. Då startade också iden att jämföra kostmodeller på i första hand diabetiker typ 2. I början var alla forskarna negativa till iden och menade att jag var något slags unikum som gick utanför reglerna. Dessa forskare visste redan att det inte kunde vara möjligt att bli frisk från mina sjukdomar på det sätt som jag blev.

Nu sex år senare är flera av dessa skeptiska forskare med i forskargruppen som vill genomföra koststudien. De är verkligen inte övertygade om att LCHF är något bra men de vill numera genomföra en studie för att kolla hur det förhåller sig. Det är ju intelligenta personer som sett hur LCHF har stärkt immunförsvaret på tusentals personer fram tills idag.

Men de stora fonderna som Diabetesfonden och Hjärt & Lungfonden liksom den statliga myndigheten Vinnova ställer sig kallsinniga till att få veta hur en förändrad kost kan stärka och läka många av våra folksjukdomar. Detta är idag en realitet, vi vet alltså att en ketogen kost stärker immunförsvaret så att inflammatoriska tillstånd som t.ex. diabetes typ 2 och hjärt -kärlsjukdomar läker sig men vi vet inte varför riktigt. Det finns en rad teorier om varför kroniska inflammationer läker sig. Inte minst jag själv har sådana teorier både här på bloggen och i min bok ”Frisk av mat”.

Men, vi har inga ordentliga koststudier som t.ex. kan jämföra kostmodeller och vilken påverkan de har på hälsan. När statliga Vinnova arrangerade ett symposium i Stockholm och inbjöd till ”nya innovationer mot diabetes och våra folksjukdomar” så var jag själv inbjuden att tala. Alla övriga talare pratade om nya läkemedel som nya innovationer mot diabetes medan jag ensam pratade om en läkande kost. Bara fågelholkar stirrade på mig när jag berättade att man kan bli frisk av mat.

Tack till Kicki och Jon som bifogade nedanstående länkar hur medlemmar i det vetenskapliga rådet beviljade sig själva anslag för egna projekt.

”Dessa projekt beviljade Diabetesfonden medel till under 2015:

http://www.diabetes.se/PageFiles/28860/Populärvetenskaplig%20beskrivning%20Beviljade%20Projekt%202015_LL_151207.pdf

Förstår inte varför inte ett projekt där man undersöker kostens betydelse skulle kunnat kvalificera sig framför något av dessa projekt.

Trevligt i alla fall för Professor Unn-Britt Johansson att hon fick med sina kollegor i Diabetesfondens Vetenskapliga råd på att stötta henne med medel till hennes projekt
”Fysisk aktivitet för personer med typ 2-diabetes eller prediabetes”
https://www.shh.se/visa_2013.asp?sida=523&promo_ID=557

Dessa ansökningar beviljades 2015. 5 av dessa ansökningar kom från experterna själva.

http://www.diabetes.se/PageFiles/28860/Bidragsbeslut%202015%20till%20webben_LL_151207.pdf

Det var inte bara det gångna året som en av de viktigaste konkurrensfaktorerna var att själv sitta i vetenskapliga rådet.
Även 2014 gav man bidrag till de egna medlemmarna i rådet.
2014 fick medlemmarna Stellan Sandler (ordf.), Tommy Olsson och Janeth Leksell bidrag.

http://www.diabetes.se/PageFiles/28860/Bidragsbeslut%202014%20till%20webben_LL.pdf

Crowdfunding!

Är det möjligt att vi som sett hur en ketogen kostmodell som LCHF stärker hälsan på ett häpnadsväckande sätt kan bekosta delar av en koststudie själva? Koststudien som är aktuell idag kostar cirka 5 miljoner rosor att genomföra. Om vi fick 25000 personer att lägga 100 kronor var så är halva studien finansierad. Då skulle det bli betydligt enklare att få t.ex. andra företag och organisationer att finansiera återseende del. Om alla LCHF och Paleo-bloggar liksom andra hälsobloggar kunde delta vore det toppen. Om även Kostdoktorn ville delta med sin svenska och engelska blogg skulle det betyda mycket. Vad tror ni, är det möjligt?

DSC04400

 

 

13 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Klart det är möjligt, kör! Våga vinn!
    Finessen med crowdfunding är ju att alla som skänkt pengar får tillbaka dem om det inte blir någon studie. Alltså: Skänker man pengar så finns två alternativ; 1. Studien blir av. 2. Man får tillbaka pengarna.

    Jag håller tummarna för att det blir en sanslös snöbollseffekt av detta!

    Gilla

  2. Jag bidrar gärna!

    Gilla

  3. En koststudie skulle självklart avslöja att tallriksmodellen är totalt ohälsosam för en diabetiker, då blir det jobbigt för proffesorer och andra fundamentalister.
    säkrast att inte godkänna studien….det är motstånd Nu men sunt förnuft segrar alltid .

    Liked by 1 person

  4. Mkt bra, jag är mer än gärna med och bidra.

    Gilla

  5. Skapar ni därtill crowdsourcing genom kickstarter eller indiegogo så får ni enkelt publicitet och spridning även internationellt.

    Däremot går ju skammen på torra land då de jävigt bestämmer om de ska understöda sig själv eller inte, år efter år.

    Borde väl gå att anmälas!

    Gilla

  6. Jag bidrar gärna till detta. Ni får lätt en femhundring av mej då jag inte ger en krona till alla de stora, typ Cancerfonden, Hjärt och Lungfonden m.m. Endast Kostfonden får ta del av mina pengar. Inte heller svenska kyrkan får nåt då jag inte tror på dem heller🙂. Så jag kan nog öka på lite till, och gubben min har nog en slant över han oxå. Kämpa på, det finns mycket att vinna här.
    Mvh Pia

    Gilla

  7. Hej Mats
    Speeda upp tanken till 2500 personer @ 1000kr i stället.
    Går ju inte att hålla på och snåla och mesa på när det gäller det viktigaste man
    har dvs sin egen hälsa.
    Klura på hur ett upplägg för penningflöde skulle se ut för full genomskinlighet
    och insyn så fort som möjligt.
    Jag satsar 1000kr per omgående
    Nån fler som är med?

    Gilla

  8. DIA2015-028
    Jan Borén
    Göteborgs Universitet
    Ectopic Lipid Accumulation in the Liver and Heart

    I beskrivningen påstås det att leverinfettning beror på fett…

    Gilla

    • Finns det ngn som granskar hur gåvopengarna används i diabetesfonden,
      är fonden van vid att kunna använda pengarna utan kontroll?
      Kan vi som är intresserade och pålästa i ämnet begära ett möte med rådet i kostfonden, jag föreslår att vi tar med oss Annika Dahlkvist, Lars Bern och Mats Lindgren mfl.

      Gilla

  9. Jag har länkat till Ditt blogginlägg på min blogg.

    Gilla

  10. Jag är med, kan oxå tänka mig en högre summa.
    Mvh Anders

    Gilla

  11. Jag är med, kan tänka mig en högre summa typ 500-1000kr
    Mvh Anders

    Gilla

  12. Självklart är jag med och inte med ”bara” 100 kr! Ge inte upp Mats!

    Gilla


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

