Naturligt fett är inflammationshämmande!

oktober 7, 2016 kl. 10:47 f m | Publicerat i Okategoriserade | 10 kommentarer
Etiketter: , , , , , , ,

smr_124422494

Jag har fått lite frågor om varför man ska äta naturligt fett och vilken nytta det gör. Jag ska försöka delge mina erfarenheter kring det naturliga fettet och hur det har påverkat min hälsoresa från sjuk till frisk.

Det mest konstiga med denna fråga är att sjukvården anser att det naturliga fettet är orsaken till att hjärt -kärlsjukdomar uppstår plus en rad andra metabola sjukdomar. Naturligt fett som t.ex. smör anses som farligt att äta av sjukvårdsetablissemanget.

Än mer konstigt är att det forskas enbart på hur farligt det naturliga fettet är? Detta har pågått de senaste 50 åren utan att något svar framkommit som stöder teorin att det verkligen är farligt. Varför forskas det inte på om naturligt fett är nyttigt istället?

Sjukvårdsforskningen är en del av en rutten bransch som jag själv fått erfara genom min medverkan i en forskargrupp på Sahlgrenska Akademin. Vi har under ett antal år försökt få anslag till en koststudie där vi vill jämföra hur Tallriks-modell respektive LCHF-modell påverkar diabetes typ 2 patienter. Vi har fått nej sex gånger utan motivering trots ett rekordstort allmänintresse för dessa frågor. Inga andra koststudier pågår vad jag vet förutom Kostfondens projekt med kostforskning kring diabetes typ 1.

Varför ska man då äta mycket naturligt fett?

Den viktigaste anledningen, anser jag, är att naturligt fett är inflammations-hämmande i sig eftersom det blodsocker som utvinns ur naturligt fett inte verkar gå ut och försockra blodbanorna som kolhydrater gör. Andra pratar om fria radikaler men jag föredrar karamellisering eller försockring av blodväggarna. Detta innebär i praktiken att bakterier inte lockas att äta hål på väggarna i blodbanorna. Därmed uppstår inte sår i dessa väggar och immunförsvaret behöver inte starta inflammationer för att läka såren. Att immunförsvaret tvingas starta mängder av inflammatoriska tillstånd pga att bakterier äter hål på försockrade väggar i blodbanorna är alla metabola sjukdomars moder, anser jag.

Kan man äta för mycket naturligt fett?

Eftersom det inte verkar bli något överskott av blodsocker genom att äta naturligt fett som finns i smör, ägg, kokosfett, olivolja m.m. så kan man inte äta för mycket naturligt fett. Det som inträffar är helt enkelt att man blir mätt. Dessutom uppmuntrar en kost med mycket naturligt fett levern att starta upp produktion av ketoner. Att vara i ketos är det ideala tillståndet för att läka inflammationer. Då producerar levern precis den mängd ketoner (kroppseget blodsocker) för att alla celler ska bli nöjda och mätta utan att där bildas något överskott.

Är det extra farligt att äta mycket kolhydrater tillsammans med mycket fett?

Ovanstående fråga dyker ofta upp på min blogg Fet Hälsa. Många tror ju att kombinationen av mycket fett och mycket kolhydrater är extra farligt? Jag hävdar att detta är en myt. Det är min erfarenhet att mycket naturligt fett snarare lindrar skador från högt kolhydratintag än att det är extra farligt. Nu är ju detta inte alls bra jämfört med att äta en ketogen kost typ LCHF.

Kemiskt fett?

Margarin, Becel, Lätta m.fl. bredbara produkter avråder jag bestämt ifrån. Det är kemiskt framställda fetter nästan enbart för att de ska vara lätta att breda på smörgåsen, inte för att de är nyttiga. Här kan man finna transfetter och omega 6 som också kan vara inflammatoriskt i för stora mängder. Om man absolut måste ha bredbart fett så är ju Bregott allra bäst. Jag skär smör med osthyvel och det fungerar alltid.

TI0148473 smr_124422494 2014-10-03 08.28.19 Kokosfett thumb_avocado

Naturliga fetter är bäst!

Det finns knappast något som går upp mot nyplockad färskpressad olivolja. I den oljan finns cirka 82 % naturligt fett som är direkt hälsobringande. Liknande egenskaper har ju ekologiskt kallpressat kokosfett med cirka 97 % fett i sig. Smör är naturligtvis det fett som vi använder mest hemma och det har också cirka 82 % fettmängd. En viktig sak att poängtera är att naturliga fetter kan vara animaliska (smör), kokosfett (vegetabiliskt) och olivolja (vegetabiliskt). Den gemensamma nämnaren är naturligheten för dessa tre. När jag äter lunch ute brukar jag ha med mig en liten burk med olivolja för att förstärka fetthalten i maten.

249088_360358520684901_906857661_n

 

 

Mycket naturligt fett och minimalt med kolhydrater.

Ovanstående har varit avgörande för att jag blivit frisk från mycket svåra metabola sjukdomar. Jag märkte tidigt, trots varningar från alla håll, att det naturliga fettet påverkade min hälsa positivt. När jag bestämde mig för att börja blogga om detta så var namnet Fet Hälsa ett självklart namn på bloggen. Jag har nu efter 7 år med Fet Hälsa-bloggen försökt ingjuta mod i människor att de ska försöka släppa fettskrämdheten. För det är tyvärr så att många är rädda för fettet trots att de säger sig ha gått över till LCHF. Att inte våga tillföra tillräckligt med fett i kosten är ofta skälet till att inflammatoriska tillstånd inte släpper. Bloggandet hjälper faktiskt mig själv att släppa min egen fettskrämdhet.

I boken ”Frisk av mat” finns ett avsnitt som jag kallar LCHF 2:5. Där beskrivs hur du kan boosta ditt immunförsvar under några dagar med jämna mellanrum. Läs även artikelserien om att nolla kolhydraterna på bloggen.

Hjälp till att sprida Frisk av mat-tänket!

Jag vill uppmana dig som läser detta och kanske har en liten rörelse att sprida Frisk-av-mat-tänket. Jag har gjort i ordning små paket med 10 böcker i varje och du kan välja på den svenska boken ”Frisk av mat” och den engelska boken ”Health through food” eller kombinera dom. Du får köpa dom till ett mycket bra nettopris. Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com. Glädjande är att flera har nappat på att sprida Frisk-av-mat-tänket.

Du kan naturligtvis köpa mindre antal böcker också eller bara en styck om du så vill.

2016-07-07 10.20.55 Both IMG_0040

 

 

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: