Fortsättning på artärstelhet, Arteriografi.

juli 7, 2017 kl. 11:16 f m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Nisse har ju så vänligt låtit oss ta del av sina årliga mätningar av sin kärlstelhet eller arteriografi som det kallas. Som jag berättade i mitt senaste inlägg så går Nisses arteriografiska ålder bakåt i tiden. Numera har hans blodkärl en ålder av mellan 10 – 20 år. Nisse är 61 år själv. Tack Nisse för att du delar med dig till oss.

Låt oss titta lite mer noggrant på detta! När man är ung så har artärstelhet ännu inte börjat i kroppens blodbanor. När vi blir äldre så ökar denna stelhet markant. Det finns en enorm paradox i sjukvårdens analys av att åderförkalkning (artärstelhet) skapas av fett och då närmare bestämt LDL kolesterol. Finns det någon rimlig förklaring till att blodkärl skulle bli stela och oelastiska av fett? Nej, själva tanken är orimlig och helt uppåt väggarna. En vanlig mekaniker och rörläggare vet att fett smörjer istället.

Hur kan då läkarna ha den uppfattningen att fett skapar förträngningar och orsakar hjärt -kärlsjukdomar? Ja, det handlar som vanligt om big business där pillerindustrin säljer kolesterolsänkande tabletter för hundratals miljarder dollar om året. Läkarna är märkligt nog med på denna paradox. Ingen har blivit frisk av statiner men många har blivit ännu sjukare. Det stora problemet är att läkarna får sin information från ett och samma håll, nämligen från pillerindustrin. Alternativ kunskap finns inte och är dessutom i många fall olaglig.

Vad orsakar artärstelhet?

Det är för mycket kolhydrater/socker i födan och för lite naturligt fett som skapar oelastiska stela blodkärl och blodbanor. Efter 8 år med Fet Hälsa-bloggen så vet jag detta med bestämdhet. Jag har kännedom om tusentals människor med olika slags metabola sjukdomar som fått tillbaka sin hälsa och ett starkt immunförsvar med ketogen LCHF-kost. Jag får massor av bekräftelser på detta faktum från hela Sverige och från andra delar av världen genom att folk läst mina böcker och utbildningar och återkommer med feed back.

All modern forskning idag visar dessutom bestämt att kroppens immunförsvar tvingas tillgripa inflammation eftersom det uppstår infekterade tillstånd och sår i blodbanorna av allt överskott av blodsocker. Denna inflammation kan bli kronisk eftersom kroppens immunförsvar inte hänger med.

Jag vet hur äckligt det var när jag själv hade diabetes typ 2 och att sår på min kropp inte läkte sig.

Vad är riktig medicin och riktiga läkemedel?

Läkemedel är något som hjälper och stärker kroppens immunförsvar att själv ta itu med olika slags inflammatoriska tillstånd. Till minst 90 procent är det födan som vi stoppar i oss som antingen stärker eller stjälper vårt immunförsvar. Kemiska tabletter och piller räknas inte dit. Riktig medicin är en föda som inte gör våra blodkärl och blodbanor stela och oelastiska. Så Hippokrates visste verkligen vad han talade om redan för 2500 år sedan. ”Låt maten bli din medicin och medicinen din mat”!

Faktum är att naturligt fett som smör, olivolja (första pressningen), ekologiskt kallpressat kokosfett stärker ditt immunförsvar omedelbart så fort du börjar äta det ordentligt.

bokomslag-2016-11-13

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan stärka upp ditt eget immunförsvar själv. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd och metabola sjukdomar. Beställ min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

 

 

 

Annonser

3 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Hej igen Mats
    Lite sidoinfo:
    Cyklade Vättern första gången 2006 (50år)
    och sa aldrig aldrig mera vilken plåga.
    Men så blev det ett litet återfall 2013.
    Och så här ser de ut sen dess:
    13:43 (2013)
    12:53(2014)
    10:29 2015)
    9:20 (2016)
    8:39 (2017)
    Känns nästan overkligt på nått sätt att man som förbättrar sig ju äldre man blir.
    Men samtidigt ett kvitto på att kost och träningstänket fungerar rätt bra.

    Gilla

  2. Hej Mats och ”Nisse Hult” !
    Att förbättra tiden Vättern Runt men över 5 timmar från 50 år till 61 år är ju en otrolig bedrift. Intressant vore att veta vilket år Nisse började med LCHF.

    Jag har själv (nu 67 år) en liknande historia, jag började med LCHF (strikt) Okt. 2010, efter en svår omläggning på ca: en månad så kvicknade jag till och fick en enorm livsvilja och energi. (efter att under många år slarvat med både mat och dagligt öldrickande)
    Dec. 2010 blev jag inbjuden av vänner att cykla runt Taiwan (110 mil). Sagt och gjort, med 10 kilo viktnedgång bar det iväg till ön. Jag tog mig runt ön med ihållande svår träningsvärk efter alla bergsetapper, Men jag tog mig ju runt, vilket var en stor seger för mig.

    Jag fortsatte sedan mina resor till Taiwan åren 2011, 2012, och 2013. Det sista året blev det 2 varv runt ön, 220 mil totalt, utan att vara trött en enda sekund och ytterliga ett tapp på 10 kilo. Nu vägde jag lika mycket som vältränad 18-åring som jag var 1968.
    Jag är helt övertygad att utan LCHF hade ”min resa” nog varit omöjlig, dessutom hade jag nog fortfarande suttit där med mina öl och spelat spel på datorn.
    Gert

    Gilla

    • Hej Gert
      Började lite försiktigt med LCHF kost för drygt 3-år sedan, men efter att
      ha varit på en föreläsning med Jonas Colting hösten 2014 så blev på riktigt
      och på den väg är det sen dess.
      Visst det förekommer mindre ”fusk” främst i samband med diverse långlopp på cykel och skidor med det kompenseras med superstrikt veckor lite nu o då där det verkligen handlar om att nolla kolhydrater in kaklet med bibehållen träning varje dag.
      Kom gärna med flera frågor för det är riktigt spännande det här tycker jag.

      Gilla


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

%d bloggare gillar detta: