Zink minskar förkylningar?

februari 16, 2011 kl. 11:05 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Idag presenterade Rapport en nyhet om att zink minskar förkylningar. Zink finns i kött, fisk och ägg. Det verkar som alla väntar på en underkur av något ämne som skall bota allt. Tyvärr är det nog inte så. Det som, i så fall,  är själva underkuren är att vi ska förhindra inflammationer. Inflammationer i kroppen lever på glukos. För mycket glukos(socker) är inflammationsdrivande och ger alltså näring till inflammationer. Vårt immunförsvar orkar inte med belastningen av en ständigt hög glukosnivå i kroppen och därmed kommer förkylning på förkylning. Tidigare innan min kostförändring var jag förkyld för jämnan. Numera är jag nästan aldrig förkyld. Min kostföränding bestod av stopp för kolhydrater och fram för fett och protein. Därmed försvann bränslet för inflammationerna och även förkylningarna. Det är förstås inte zink som gör oss varaktigt  friska utan det är en kostförändring som gör det. Visst, kött, fisk och ägg gör dig frisk oavsett zink och minska ordentligt på kolhydraterna. Mer om hur inflammationer påverkas av kosten finns att läsa i min bok som jag hoppas kommer ut under året.

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.