KOL! Kroniskt obstruktiv lungsjukdom.

oktober 4, 2011 kl. 3:30 e m | Publicerat i Okategoriserade | 6 kommentarer

Har inte skrivit på bloggen på några dagar eftersom jag förbereder LCHF matkassar. Detta kommer snart så håll utkik. Denna gång vill jag ta upp ämnet KOL(kronisk obstruktiv lungsjukdom) alltså det som sjukvården kallar kronisk inflammation i luftvägarna. Det första man läser i olika läkarhandledningar är att sjukdomen inte går att bota. I mitt fall så sade läkarna att jag hade kronisk bronkitis, alltså mer eller mindre ständig inflammation i luftvägarna.

Före den stora kostförändringen hade jag kroniskt inflammerade luftrör som man idag kan kalla för KOL. Visst, jag hade rökt tidigare men det var flera år sedan och ganska sparsamt. Även många år efter att jag slutat röka så hade jag ständiga besvär med mina luftrör. Jag fick mycket lätt feber och hostade rejält. Bihåleinflammationer avlöste varandra. Sedan hände något märkligt, efter övergången till strikt LCHF försvann inflammationerna i bihålorna. Inga feberattacker, inga förkylningar, inga lunginflammationer, inga inflammationer överhuvudtaget.

För en tid sedan läste jag om att alla människor förr eller senare drabbas av KOL och att rökning gör att KOL inträffar tidigare i livet. I råden till människor som har fått sjukdomen KOL så är det viktigaste att sluta röka och därefter får man rådet att vaccinera sig mot influensor och liknande eftersom man är mer mottaglig.

Man häpnar över hur lite sjukvården och läkarna vet. Idag betraktar jag mig som helt frisk från sjukdomen kol, alla tidigare besvär är borta. Det som fortfarande händer i mina lungor är ett slags positivt slem som jag tror ingår i en läkningsprocess. Jag harklar mig ofta men det tror jag beror på att lungorna fortfarande renas. Slemmet har helt ren färg. Att jag inte längre drabbas av några som helst inflammationer varken i luftvägarna eller någon annanstans är ett tydligt bevis. Det andra tydliga beviset är omfånget på rösten.Eftersom jag sjunger och spelar så vet jag precis vilka toner jag kan ta både i bas och diskantregistret. Mitt omfång har alltså ökat på äldre dagar, jag kan ta både lägre och högre toner. Om jag inte hade upplevt det själv hade jag nog varit mycket skeptisk. Se även Har du rätt ålder_ 2011-07-03

Vad är då förklaringen till att min ”kroniska sjukdom” KOL helt har försvunnit och att mitt omfång på rösten har ökat? Jo, det är samma förklaring som för alla övriga inflammationer i kroppen. Bränslet som inflammationerna lever på har helt enkelt tagit slut och därmed kan inte inflammationerna överleva. Bränslet är en alldeles för hög glukosnivå(kroppens eget socker) i blodomloppet. Det är vår livsstil med ett alldeles för högt intag av kolhydrater som gör våra kroppar inflammerade. Dessutom äter vi följaktligen alldeles för lite fett som smörjer alla system i kroppen och förhindrar att glukosen ärgar sig fast i blodådrorna. När jag började äta en kost som består av 70 procent fett, 25 procent protein och 5 procent kolhydrater så började det hända saker i kroppen. Immunförsvaret stärktes upp genom att det slapp försvara sig hela tiden mot glukosdrivande inflammationer.

Jag blev frisk av mat! Så enkelt är det. Det finns inga andra förklaringar som är möjliga. Att sjukvården och läkarna kallar KOL för en kronisk sjukdom som inte går att bota förvånar inte mig. Samma sak sade man om min diabetes, att den också är obotlig. Man hamnar helt enkelt i naturalförloppet som innebär att det är fullständigt normalt att bara bli sjukare och sjukare och till slut dör man av hjärtinfarkt. Det är fullständigt normalt enligt sjukvården. Men innan man dör har man konsumerat en rad olika mediciner helt i onödan och berikat ett antal läkemedelsfabrikanter och läkare. Idag är jag helt frisk från diabetes också.

Idag hörde jag något sorglustigt som handlar om Karies i tänderna. En forskare har tagit fram ett läkemedel som ska skydda mot karies, i varje fall samma dag som man tar läkemedlet. Det är bara att avstå från socker och andra kolhydrater så får man en ännu bättre effekt mot karies. Det är att immunförsvaret blir så starkt utan inflammationsdrivande glukos i kroppen att man förmår försvara sig även mot karies.

Mitt råd till dig som känner på dig att du har sjukdomar i kroppen som är kostrelaterade. Du skall helt enkelt pröva strikt LCHF, du har inget att förlora men massor att vinna.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.