Så fungerar sjukvården!

oktober 18, 2012 kl. 6:26 e m | Publicerat i Okategoriserade | 5 kommentarer
Etiketter: , , , , , , , , ,

Igår tyckte jag själv, i inlägget en knivig historia, att jag tog upp ett angeläget problem angående sjukvårdens bristande kunskap och förmåga att inlemma kostens betydelse för hälsan i sitt behandlingsarbete. Det jag beskrev var en människa som skulle fatta ett mycket svårt beslut. Min reflektion är att det troligtvis inte hade hjälpt med en strikt kostförändring trots allt, för det hade gått för långt. Alltså återstod operation som enda alternativ.

I en kommentar idag till det inlägget har jag blivit hotad med polisanmälan. Jag har kastat kommentaren, vilket jag inte brukar göra, men jag tyckte att den andades för mycket bitterhet. Det är oerhört känsligt varje gång som jag skriver om cellförändringar i kroppen. Det ämnet verkar nästan vara tabubelagt. Men det måste diskuteras enligt min uppfattning och om det finns alternativ så måste det också diskuteras. Dock vill jag uppmana den personen som hotade mig med en polisanmälan att göra den omgående. Jag ser verkligen fram emot en sådan. Det kanske kan sätta fingret på själva centralfrågan; varför blir vi sjukare och sjukare trots ständigt ökade sjukvårdsresurser och varför vågar man inte erkänna att kosten har stor betydelse för hälsan?

Idag har jag träffat sjukvården angående vårt projekt Frisk av mat och LCHF matkasse. Jag träffade representanter för Sahlgrenska Science Park som jobbar med att stötta nya företag som utvecklar nya hälsoprodukter. Problemet är att att Sahlgrenska Science Park inte får jobba med mat utan bara med hälsa. Där står vi alltså, sjukvården får gärna jobba med hälsofrågor men inte med matfrågor.

Jag lyckades dölja min upprördhet ganska väl tror jag men djupt inne i mig så kokade jag. De båda personer som jag träffade var mycket trevliga och erkände villigt att sjukvården inte hänger med när det gäller kostens betydelse för hälsan. Det finns helt enkelt ingen koppling alls. Om man, som i sjukvårdens fall, bortser från kostens betydelse för uppkomst av olika sjukdomar så är ju själva behandlingsverksamheten enormt begränsad redan från början.

Vår avsikt med LCHF matkasse är att kunna erbjuda människor som väljer att köpa våra matkassar och tillhörande utbildningar en möjlighet att få sina värden kollade både före, efter och under tiden. Det borde vara av allmänintresse att kunna följa vanliga människor som väljer att förändra sin livsstil och kost att få veta vad som händer i kroppen. Vi vill förstås inte utföra sådana studier själva utan det ska vara en neutral part med stor integritet

De båda trevliga representanterna för sjukvården höll med om att Sjukvården i allmänhet, inte alla, inte hänger med i utvecklingen. Jag försökte förklara för dessa båda att vi var där för allmänhetens skull, för folkhälsan, och det är egentligen inte vi som behöver hjälp utan det är Sjukvården själv. Vi kan hjälpa till i den utvecklingen.

Visst är det trögt att vända en skuta som sjukvården men vi har sått ett frö idag och om man sår många frön blir det till slut en hel skog.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.