Livsstilen kan förbättra generna!

oktober 15, 2017 kl. 12:50 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar
Etiketter: , , , , , , , , ,

I min släkt och familj har vi haft metabola sjukdomar  både på den kvinnliga och manliga sidan. Jag själv var inte medveten om detta förrän min egen diabetes och kärlkramp blev värre och värre. T.ex. hade min mamma diabetes och hon dog i en hjärtinfarkt när hon skulle kliva på bussen. Min pappa hade hjärtproblem efter 50-årsåldern men han lyckades ändå bli ganska gammal. Min bror fick diabetes typ 2 och hjärtproblem efter att jag fick mina besvär och han dog tyvärr för några månader sedan i en hjärtattack. Min morfar hade diabetes typ 2 och också hjärtproblem.

Mina kusiner på min mammas sida har alla diabetes typ 2 och förstås tillhörande hjärtbesvär. På min pappas sida är det mer vanligt med cancer.

När jag själv bytte livsstil för snart nio år sedan till ketogen LCHF-kost så var jag, vid det tillfället, helt omedveten om att nästan hela min släkt hade metabola sjukdomar. Om jag hade varit medveten om riskerna med sockerrik och fettsnål kost hade jag nog bytt livsstil mycket tidigare än vad jag gjorde.

 Diabetesforskaren Charlotte Ling forskar om epigenetik.

Hur generna i cellerna kan förändras!

Ett relativt nytt forskningsområde heter epigenitik. Det handlar om hur våra gener i kroppen kan förändras med hjälp av en ny livsstil.

Livstilen kan påverka våra generhttps://fethalsa.wordpress.com/2017/03/13/friskavmat-livsstilen-kan-forandra-generna/

Livsstilen kan ändra våra gener

Vi har, enligt forskarna, 25000 gener i våra kroppar och celler. Jag tror dock att vi har många fler. Dessa gener finns inuti våra celler som ju förnyas med jämna mellanrum. När man som jag har ändrat min livsstil genom framför allt en ändrad kost så har jag också förändrat betingelserna för mina gener som finns i cellerna. Hur ofta har vi inte hört att vi ärver sjukdomar som diabetes typ 2 och hjärt -kärlsjukdomar och att de därför inte går att göra något åt. Dessa ord har jag hört många gånger från sjukvård och läkare. Det finns ju en viss sanning i detta, det visar ju min egen släkts sjukdomshistoria. Men jag själv har ju lyckats reversera alla mina 5 svåra metabola sjukdomar och den enda stora livsstilsförändring jag gjort är byte av kost.

Jag tolkar det så att mina gener har förändrats på det sättet att de gener som varit pro-diabetes och pro-hjärtsjukdom har fått träda tillbaka till förmån för gener som anammat min nya livsstil med mycket naturligt fett och lite kolhydrater i kosten. När cellerna byts ut så är de nya cellerna mer friska och alerta pga av en ny immunstärkande miljö i kroppen.

Jag själv var ju mer eller mindre sjuk i över 35 år med ständiga penicillinkurer för min ”kroniska” bronkit. Dessutom hade jag ”kronisk” prostatainflammation som också krävde sina piller och sprutor. Efterhand fick jag diabetes typ 2 och kärlkramp. Jag fick också reumatisk värk i fötter händer och axlar. Allt detta är historia för numera är jag kärnfrisk utan kemiska piller och sprutor.

Epigenetik är ett nytt spännande forskningsområde.

Sjukvården och läkarna är än så länge inte inne på att påverka miljön i kroppen så att t.ex. immunförsvaret fungerar bättre. Istället har man fastnat i pillersvängen. Numera vet man att blodet i kroppen reagerar omedelbart på olika slags födoämnen som tillförs kroppen. Anta att du under en lång tid förstör miljön i kroppen med dålig sockerrik mat så är det ju egentligen inte konstigt att man utvecklar metabola sjukdomar. ” Om din guldfisk blir sjuk tar du upp den ur vattnet och försöker bota den eller byter du vatten i skålen”? Ett citat som vi kan lära oss av.

Om det är så att vi kan påverka det arv vi bär med oss i våra gener genom livsstilsförändringar så ser framtiden mycket ljusare ut. Vi måste dock lära oss att framför allt maten vi äter spelar en mycket större roll än vad vi i allmänhet tror.  Att se immunstärkande mat som ett riktigt läkemedel ligger kanske en bit bort i framtiden men det kommer.

En fruktansvärt mäktig läkemedelsindustri dikterar villkoren för läkare och sjukvård. Vår skattefinansierade sjukvård har inget annat än piller, sprutor och kniven att erbjuda till människor med metabola sjukdomar. Kunskapen om nutrition och kost är minst sagt usel inom vår sjukvård. Det är därför som cancerpatienter på sjukhuset får bullar till kaffet trots att man borde veta att socker verkligen triggar cancer. Det märkliga är att vår sjukvård inte kan visa upp en enda människa som blivit botad från metabola sjukdomar trots 400 miljarder skattekronor i budget varje år.

Jag vet att mina böcker och utbildningar har hjälpt tusentals människor till en bättre hälsa eller att bli helt friska. Sjukvården borde fundera på detta faktum.

Bli frisk av mat du också!

bokomslag-2016-11-13

LCHF-utbildning och boken Frisk av mat!

Du kan lära dig mer om hur du stärker ditt immunförsvar. Du får kraft att både läka och försvara din kropp mot inflammatoriska tillstånd. Beställ min bok ”Frisk av mat, utdrag ur boken och Mats LCHF-utbildning brev 1 av 12. Följ råden där så kommer du att bli angenämt överraskad över hur effektivt det är. Boken kostar 195 kr inkl. frakt och Mats LCHF-utbildning kostar 199 kr. I LCHF-utbildningen får du också tillgång till menyer, recept och handlingslistor. Om du väljer att beställa bägge så stannar priset på 350 kronor. Boken ”Frisk av mat” finns även att beställa på engelska, ”Health through Food” till samma pris som den svenska boken! Kontakta mig på lindgren.mats8@gmail.com eller fyll i kontaktformuläret nedan.

 

 

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.