Är jag extrem?

augusti 31, 2011 kl. 11:28 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

För några år sedan kunde jag aldrig föreställa mig att jag skulle vägra borsta tänderna med vanlig tandkräm. Vem bryr sig om tandkräm, tänkte jag då? Det är helt klart att jag, för några år sedan, aldrig någonsin skulle fått för mig att läsa innehållsförteckningen på baksidan av en tandkrämstub. Det gör jag nu eller rättare sagt gjorde eftersom jag numera vet hur mycket kemiskt socker som finns i vanlig tandkräm. Undantag finns i hälsokostaffären. För några år sedan fick jag använda läsglasögon för att kunna läsa den mikroskopiska texten på tandkrämstuben. Läsglasögon behöver jag inte längre, inte ens för att läsa på en tandkrämstub.

Jag har upptäckt att den mat som jag äter idag inte ger några hål i tänderna. Mina tänder har blivit bländade vita utom en lagning i en trasig hockey-bockey-tand. Tandläkaren gick på den gamla färgen på mina tänder när den gamla lagningen hade släppt och därmed fick just den tanden en brunare färg. Det är ganska intressant eftersom jag ständigt och mycket påtagligt blir påmind om mina hälsovinster. Inga slipmedel behövs alltså, eller ”extra whitening” om du vill ha vita tänder. Sätt en gräns på högst 5-10 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel så får du samma resultat. Frågan är om jag är extrem som håller på med detta? 80 procent av all mat i livsmedelsaffären skulle jag, numera, aldrig äta.

Att jag idag inte behöver glasögon, varken på lång eller kort sikt, har samma orsak som att mina tänder har blivit vita och att karies inte existerar. Orsaken är naturligtvis att jag inte äter kolhydrater som tidigare och att jag utökat fettandelen i maten. Inflammationer och infektioner i min kropp är numera inte alls närvarande. Är jag extrem som hävdar att sjukvården borde undersöka detta fenomen. Om rätt sorts kost botar och förebygger sjukdomar så borde detta vara högprioriterat inom sjukvården.

För några år sedan vägde jag tio kilo mer än idag. Detta trots att jag numera äter minst lika mycket mat och fettet i maten är övervägande. Idag är jag muskelös, känner mig vältränad även när jag inte tränar, och äter precis hur mycket mat jag vill och orkar, utan att gå upp i vikt. Hela den etablerade viktindustrin och sjukvården har ju hela tiden hävdat att energi in och ut är avgörande för vikten. Jag hävdar med bestämdhet att detta inte gäller för min kropp. Påståendet är inte sant. Är jag extrem, är min kropp ett unikum? Eller har hela gänget som ingår i den luriga viktminskningsindustrin helt enkelt fel. Varför lär de ut helt fel saker, det är ju dokumenterat att det inte fungerar. Nästa fråga är ändå underligare, varför köper folk deras tjänster när de inte fungerar?

Det pågår ju en ganska inflammerad(häpp) debatt angående kosten. En del hävdar att LCHF-kosten är en extremkost som kan ha farliga konsekvenser på lång sikt. Under mina snart tre år med denna kost har jag inte noterat några negativa konsekvenser. Det positiva konsekvenserna är däremot enorma. Frisk från diabetes, hjärt-kärlbesvär, kronisk värk, prostata m.m. Frågan är hur man kan ha farhågor om de negativa konsekvenserna när de positiva är så uppenbara? Den kost som rekommenderas idag gör inte folk friska precis och de negativa konsekvenserna är vi mycket medvetna om.

Det är inte längre så att läkaren sitter inne med all kunskap. Du kan googla och hitta massor av kunskap på nätet. T.ex. kan du läsa denna bloggen och lära om hur maten påverkar.

Vår egen kropp är bästa läkaren!

augusti 30, 2011 kl. 10:16 f m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Ekot, i radion i morse, menade att lågkolhydratkost inte är bra för miljön. Sveriges mest ansedda och trovärdiga program hade gjort en ”granskning”. Det var det ena negativa om LCHF-kosten. Det andra var att stora köttproducenter och mejeriintressenter sponsrat studier och undersökningar som visade att LCHF-kost är bra för människan. Det finns ju alltid två sidor av myntet beroende på var man befinner sig. Visst fiser korna och bidrar till växthuseffekten men så har de gjort i miljoner år. De som odlar spannmål anses ju som än värre miljöförstörare genom övergödning och liknande. Spannmålets energiförökning är faktiskt ett av huvudproblemen anser jag. En av anledningarna till att vi blir sjuka av spannmål är den enormt höga energiandel som nu finns i sädesslagen. Den enorma ökning av Energi/ kolhydrater som finns i spannmål har tvingats fram genom stenhård konkurrens och krav på allt större avkastning per kvadratmeter.

Nu påstår, de flesta av oss som blivit friska av LCHF-kosten, inte att den ena undersökningen är bättre än någon annan. Vi utgår helt enkelt från reaktionen hos våra egna kroppar. Om man får en sådan tydlighet av fantastiska hälsoförbättringar i sin egen kropp som jag själv och många med mig har fått så får Ekot och alla andra säga precis vad dom vill. Om dom vill att vi ska få ångest genom att få oss och tro att vi bidrar till miljöförstöringen så tror dom fel. Det är nämligen precis tvärtom! Vi belastar inte sjukvården och vi fyller inte våra skåp med den ena medicinen skummare än den andra. Vi sparar skattepengar åt alla! De metaboliska sjukdomarna som hjärt-kärl, cancer, prostatabesvär, diabetes, alzheimer, reumatism, magbesvär, migrän, eksem m.m. har alla sitt bränsle av för mycket socker i kroppen och för lite fett.

2008 kostade sjukvården Sveriges skattebetalare 250 miljarder kronor. Som jämförelse kan nämnas att Försvaret kostade oss drygt 40 miljarder kronor samma år. Sjukvården är den allra dyraste posten. Ovanstående metaboliska sjukdomar står för ungefär 80 procent av sjukvårdens kostnader. Låt oss anta att vi kan spara 100 miljarder av sjukvårdens kostnader bara genom att ha mer genomtänkta kostråd, Friskhus istället för sjukhus, osv. Vad ska vi göra för dom pengarna? Vi kanske kan satsa på miljövård eller vad säger neutrala Ekot på SR?

Det är inte så att just LCHF-kosten är en mirakelkur i sig utan den kosten bidrar till att vårt eget immunförsvar blir så starkt att det kan försvara oss mot allehanda inflammationer och infektioner. Skälet är nämligen att vårt immunförsvar inte ständigt är upptaget med att försvara kroppen mot en alldeles för hög glukosnivå i blodomloppet. Det är urmodern och skälet till våra metaboliska sjukdomar, tror jag. Då blir det kraft över till annat. Det är t.ex.skälet till att jag inte varit förkyld en enda gång på nästan tre år. Tidigare var jag förkyld och hade allehanda infektioner var och varannan månad. Då var jag inne i det metaboliska sjukdomsförloppet.

Vetenskap och beprövad erfarenhet!

augusti 29, 2011 kl. 9:51 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Vi pratar om vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för att t.ex. en ny medicin eller en ny behandling ska kunna erkännas som okej. Tendensen på senare år är, tycker jag, är att vi börjar titta lite för djupt ner i provröret och förlitar oss för lite på beprövad erfarenhet. Begreppet vetenskap har tagit över vågskålen och lämnat erfarenheten i något dammigt hörn. Massor av vetenskapliga undersökningar utförs utifrån den ena hypotesen underligare än den andra. Ena stunden är kaffe farligt och i nästa stund är alkohol farligt. I nästa är kaffe bra och i nästa är blåbär är bra. Vem uppmuntrar till denna snuttefiering av verkligheten, är det medierna?

Nu senast var det Svt som redovisade en ”vetenskaplig undersökning” att kvinnor riskerar att få bröstcancer om de dricker ett glas vin om dagen.

http://svt.se/2.22620/1.2509424/forskare_alkohol_okar_risken_for_brostcancer

Jag tycker att det är nys att plocka ut detaljer på det viset utan att se sammanhangen. Många människor vet att det är livsstilsorsaker som gör att vi drabbas av cancer och alla andra metaboliska sjukdomar. Kosten är vår största aktör när det gäller livsstilen. Enligt Cancerfondens hemsida orsakas 70 procent av alla cancersjukdomar av livsstilsorsaker. Jag håller med till fullo. Vart har den beprövade erfarenheten tagit vägen? Jag bara frågar eftersom den inte tycks användas längre. Jag tycker själv att jag besitter beprövad erfarenhet eftersom jag har blivit frisk från svåra metaboliska sjukdomar som enligt ”vetenskapen” betraktas som obotliga. Det är fritt fram att kontakta mig och fråga om mina erfarenheter.

Eftersom ingen frågar mig om detta så får jag väl fortsätta och delge er mina erfarenheter på annat sätt bl.a. via denna bloggen. TV har en enorm genomslagskraft och särskilt om det visas i Sveriges Television. Ingen frågar efter orsaker och skäl till att vi får vissa sjukdomar. Det enda som frågas efter är vilka symtom som kan botas med vilka mediciner? Vems fel är detta? Jo, det är vårt eget fel. Vi betraktar läkare och mediciner som något överjordiskt som inte kan ifrågasättas. Det är självklart att vi måste vara mer skeptiska. Vi måste så klart fråga oss vem som tjänar på vad? Tjänar läkare och läkemedelsfabrikanter på om vi blir friska av mat? Svaret är självklart nej och därför får vi inte se några vetenskapliga studier som skulle kunna bekräfta detta. De allra flesta studier betalas av läkemedelsfabrikanter!

När man snuttifierar begreppet cancer så ställer man till med ångest hos människor som ena dagen slutar med kaffe och nästa dagen får nytt hopp genom att äta bär med oxidanter. Nu senast, faktiskt medan jag skriver detta inlägg, så presenterar Rapport en ny ”vetenskaplig studie” som visar att det är farligt för hjärtat att träna för hårt. Det är ett rakt igenom sjukt påstående eftersom det är oerhört svårt att träna så hårt att man får problem med hjärtat. Förutsatt att man inte utsätter sig för en felaktig kost som skapar förträngningar i hjärta och kärl. Då är det förstås farligt att träna men det är precis lika farligt att existera i allmänhet eftersom en kost av för mycket socker och för lite fett gör oss sjuka.

Vem tusan betalar alla dessa forskare som utför snuttefieringsstudier i alla möjliga sammanhang? Snacka om att inte se skogen för alla träd!

Fet härlig Karl-Johan!

augusti 24, 2011 kl. 12:37 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer

Det är inte ofta man hittar stor fin Karl-Johansvamp utan maskangrepp. Här kommer ett litet recept för alla läckergommar!

För två personer;

Ingredienser;

Två stora karl-Johansvampar.

En gul lök, två klyftor vitlök

Ett paket bacon

3 dl grädde

Salt och peppar, smör.

Hacka den gula löken och vitlöken. Bryn lätt i stekpannan med mycket smör.  Rensa och dela svampen i lagom stora delar och lägg i stekpannan tillsammans med löken och vitlöken. Skär upp bacon i tvåcentimetersbitar och stek tillsammans med svampen och löken. Låt steka i tio minuter häll därefter i grädden. Låt puttra i tio minuter och salta och peppra efter smak. Självklart går det lika bra med kantareller!

Forska på detta, tack!

augusti 22, 2011 kl. 11:34 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

Jag kan konstatera att alla tidigare metabola (livsstilssjukdomar)sjukdomar i  min kropp har läkt ihop sig på ett fantastiskt sätt. Utan piller, bara med kosten som hjälpmedel. Man frågar sig hur detta är möjligt och man frågar sig också hur läkarvetenskapen har lyckats undgå denna kunskap. Det är ju så enkelt! Vi pratar inte bara små förkylningar och halsfluss utan vi snackar diabetes 2, hjärt-kärlsjukdom, kronisk värk, prostatabesvär, reumatiska besvär m.m. Dessutom har min sambo lyckats bli kvitt sin migrän och sitt länge jobbiga eksem. Detta borde vara en världssensation och all världens forskargrupper borde genast sätta igång och forska på varför just vi blivit friska. Våra sjukdomar som vi lidit av tillhör de metabola sjukdomar som kostar samhället mest pengar, runt hälften av sjukvårdens samlade resurser. Tänk dig att kunna frigöra hälften av de skattemedel som sjukvården får, vad kan vi inte göra för alla de miljarderna? Vi skulle kunna sänka just din skatt kanske?

Nedanstående förslag på forskningsinsatser inom hälsoområdet delar jag ut gratis!

Alltså, sätt igång och forska på följande;

1. Varför har jag blivit kvitt mina sjukdomar genom att undvika kolhydrater? Kan en för hög halt av glukos i blodomloppet vara inflammationsdrivande?

2. Forska gärna varför jag blivit frisk genom att äta mättat fett. Kan det vara så att fettet har en smörjande inverkan på kroppen och därmed underlättar blodcirkulationen istället för det som man trott i decennier, nämligen att fett skulle försämra blodcirkulationen?

3. Kan en för hög glukoshalt i blodet liksom en för låg fetthalt skapa sjukdomar som cancer, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar?

4. Forska gärna på åldersrelaterade sjukdomar, om det verkligen förhåller sig så eller om vi helt enkelt har slammat igen och ärgat sönder våra kroppar med för mycket socker? Att just detta förhållande skapar det, som vi idag karakteriserar som åldersbesvär?

5. Läkarvetenskapen har ännu inte lyckats med konststycket att bota en vanlig förkylning. Jag kan konstatera att jag inte varit förkyld en enda dag under de 2,5 år som jag ätit LCHF-kost. Kan det finnas något samband mellan förkylningar/inflammationer och för mycket kolhydratätande resp. för lite fettätande.

6. Visst är det viktigt att vi går ner i vikt men snälla fokusera inte på vikten enbart. LCHF-kosten verkar ju ha viktiga förebyggande och läkande egenskaper. Hur kan det komma sig?

7. Kan det vara så att LCHF-kosten underlättar för vårt eget immunförsvar att försvara vår kropp? Helt enkelt att immunförsvaret får optimala förutsättningar  att stoppa och hindra sjukdomar redan i porten?

Kolesteroldiskussion med min läkare!

augusti 18, 2011 kl. 1:31 e m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer

Det är dags för en summering av min stora kostförändring för 2,5 år sedan. Igår gjorde jag ett läkarbesök hos samma läkare som gav mig diagnosen diabetes. Vi har inte träffats på 2,5 år. När jag kom in till läkaren så studerade han mina provsvar från veckan innan. Han frågade om jag tränade mycket under tiden som han gick igenom mina lab.resultat. Jag svarade att jag tar en golfrunda lite då och då. Mer är det inte just nu. – Du har faktiskt inte diabetes längre enligt dessa lab.resultat, förklarade läkaren. – Hur gör du, frågade han? – Tja, jag äter inga mediciner längre sedan över två år tillbaka, bara en kost som består av mycket mättat fett och väldigt lite kolhydrater, svarade jag doktorn. – Du har förvånansvärt bra värden på allt utom en liten förhöjning av kolesterolet, meddelande doktorn bekymrat. – Det är inte bra med höga blodfetter särskilt inte för en diabetiker, menade läkaren!

– Menar du att jag skall börja äta blodfettsänkande mediciner som Simvastastatin, frågade jag? Nu blev doktorn lite försiktig eftersom han antagligen noterade att jag hade en viss kunskap i ämnet. – Du kan välja själv men för säkerhets skull vore det nog bra, sa doktorn. Detta triggade mig rejält eftersom jag inte alls tror på sjukvårdens sätt att slentrianmässigt  skriva ut kolesterolsänkande mediciner. Jag tror t.o.m. att det är farligt och dessutom tror jag att högt kolesterol inte har den betydelse som sjukvården hävdar. Det blev en liten föreläsning för doktorn och jag uppmanade honom att läsa min blogg och min broschyr som jag hade med mig. Jag förklarade att läkaren och forskaren Uffe Ravnskov för länge sedan har punkterat kolesterolteorin. http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Kolesterolmyten bygger på antagandet att det är ätandet av fett som skapar fetma och antagandet att fettet också lägger sig som plack i blodomloppet och därmed  minskar cirkulationen och ökar risken för hjärtinfarkter. Detta är totalt fel enligt Uffe Ravnskov och jag håller med liksom hela min kropp som tidigare haft hjärtbesvär. Min kropp var inflammerad och hjärta och kärl var igenslammade av glukos(socker), inte fett! Det är faktiskt precis tvärtemot vad sjukvården tror, nämligen att kroppen blir frisk av fettet och sjuk av sockret.

Hur mår jag då efter 2,5 år av strikt LCHF-ätande? Då när jag började med LCHF var jag inte så kaxig. Jag hade diabetes 2, hjärt -kärlbesvär, kronisk värk i rygg, axar och nacke, sömnsvårigheter, reumatisk värk, inflammerad prostatakörtel m.m. Kort sagt, hela min kropp var förgiftad. Förkylningar och luftrörsbesvär avlöste varandra under hela mitt tidigare sockerförgiftade liv.

Jag har aldrig mått så bra som jag gör idag. Inte ens när jag var ung. Jag äter inga mediciner och ingen av ovanstående sjukdomar finns kvar i min lekamen. Min kropp har slängt ut inflammationerna, jag har inte ens haft en antydan till förkylning under dessa 2,5 år. Nu är ju den allmänna uppfattningen att ovanstående besvär kommer med stigande ålder men där har jag en motsatt uppfattning. Detta är inte åldersrelaterat utan har direkta kopplingar till vilken kost du stoppar i dig. Detta innebär dock att vi tål kolhydrater allt sämre med stigande ålder. Alltså en extra anledning till att vara noga med maten. För övrigt går jag inte ens upp och kissar längre på natten. Varför? För att jag inte behöver!

LCHF på Mallorca!

augusti 16, 2011 kl. 10:01 f m | Publicerat i Okategoriserade | 1 kommentar

Hur funkar det att äta LCHF när man är på semester i utlandet? Det är inte alltid så lätt och främst handlar det om språket. Om du inte kan förklara varför du inte vill ha potatis, bröd eller pasta så blir det problem. I Spanien måste man vara duktig på spanska språket, det räcker inte med engelska. De spanska smårätterna Tapas fungerar bra. Då kan få in grillad bläckfisk, lite köttbullar, spanska korvar m.m. Det kan vara bra att ta reda på vad potatis, bröd och pasta heter på t.ex. spanska redan på hemmaplan och vad man vill ha istället. Det kan uppstå lite irritation annars om man ska peka och använda teckenspråk. Vi åt ofta grillade grönsaker istället för potatis och pasta.

LCHF har inte riktigt tagit plats utomlands som det har gjort i Sverige. I Cala San Vicente på norra delen av Mallorca fanns det massor av engelsmän. Cala San Vicente har förresten ett av de bästa badmöjligheter som jag har sett. Kristallklart vatten med både stränder och klippor att bada ifrån. Bra snorklingsmöjligheter och perfekt boende just vid vattnet i en skyddad vik. Vi valde buffé eftersom det är det absolut bästa för oss LCHF:are. Dessa engelsmän, kvinnor som män, var otroligt överviktiga. Ett tag trodde jag att det var någon slags konferens eller konvent för gravt överviktiga människor. Men detta var verklighet och efter samtal med några av dem så gav de intrycket att detta var fullkomligt normala engelsmän. Det är något som är fundamentalt fel, den saken är klar.

Det finns inte alls samma diskussion om fett och kolhydrater i England som i Sverige. Där tror man fortfarande att man blir fet av fett och grön av grönsaker(skämt)! Trots att Sverige ligger väl framme jämfört med andra länder är ändå 80 procent av alla dödsfall kopplade till metaboliska(livsstilssjukdomar) orsaker. Jag undrar hur situationen är i England?

Jag vill absolut inte klanka ner på feta människor men fetma är en del av det metabola syndromet och medför mycket onödigt lidande. Frågan var och en måste ställa sig är hur mycket är det värt att leva ett kvalitativt rikt liv där man är frisk långt upp i åldrandet eller alternativet, ett långt lidande av onödiga sjukdomar. Hur mycket får det kosta med kanelbullen eller godiset?

Det finns en annan aspekt av frågan som handlar om ekonomi och skattemedel. Om det nu finns möjligheter att bota och förebygga, diabetes, cancer, hjärt- kärlsjukdomar m.fl andra svåra livsstilssjukdomar på ett så enkelt sätt som att ändra sin kost? Varför ska vi lägga enorma skattepengar på en sjukvård som inte vet hur de ska hantera våra livsstilssjukdomar? Och varför ska vi subventionera alla som väljer att stanna kvar i en felaktig mathållning som leder till kostsamma sjukdomar? Detta är svåra frågor men de måste ställas utifrån de kunskaper som vi har idag.

Kolesterol och Statiner!

augusti 8, 2011 kl. 11:11 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Jag har tidigare skrivit om hur läkare skriver ut verkningslösa kolesterolsänkande mediciner s.k. Statiner helt i onödan. Alltihop bygger på ett felaktigt antagande om att ätandet av fett skapar fetma. Det är ungefär lika klokt som att påstå att man blir röd om man äter tomater och grön om man äter grönsaker. Läkaren och forskaren Uffe Ravnskov med flera andra har länge påstått det är inte farligt med högt kolesterol, snarare tvärtom. Se artikel i DN som jag tidigare hänvisat till. http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar-ofarligt-for-kvinnor-och-friska-man

Fett lägger sig inte i kärl och ådror och täpper igen dem. Mättat fett hjälper till att hålla blodsockerhalten nere på en låg hälsosam nivå. Det är för mycket ätande av kolhydrater som täpper igen kärlen och ådrorna i blodomloppet. En rad metabola sjukdomar är relaterade till detta och i vår moderna tid nämns de som ålderssjukdomar. Det är faktiskt så att Statiner kan ge cancer, skapa muskelvärk, orsaka impotens m.m. De läkemedelsföretag som saluför Statiner har naturligtvis ett botemedel eftersom de också säljer Viagra. Godtrogna och kunskapslösa läkare fortsätter att skriva ut Statiner till människor trots alla farhågor. Hur ska vi förhålla oss till dessa läkare? Ska läkare få fortsätta leka Gud med våra liv utan att vi ifrågasätter?

Så länge en läkare inte tittar på orsaker utan bara behandlar symtomen så hissar jag varningsflagg.

Diabetes 2 helt i onödan!

augusti 7, 2011 kl. 9:47 f m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Träffade en svensk på semestern som berättade att hasn haft diabetes 2 i 15 år. De sista åren injicerar han insulin morgon och kväll. Han berättade om läkare och dietister som gett honom ett kostprogram för sin sjukdom!!! Av dietisten fick han veta att han skulle ta bort de flesta kolhydraterna och dessutom akta sig för mättat fett. Man tar sig för pannan, vad blir kvar av energin. Denne man gick naturligtvis ännu djupare in i naturalförloppet som innebär att man bara blir sjukare och sjukare men att det är fulständigt naturligt enligt svensk sjukvård!

I avsaknad av kunskap lyckades dietister och läkare göra denne svensk ytterligare sjukare. Man har plockat lite här och där  i kostdebatten och tagit bort större delen av kolhydraterna men fettskräcken fanns kvar så fett fick han heller inte äta. Kvar blev ytterligt lite energi som kroppen skulle leva på vilket medförde att kroppen ställde in sig på svält och därmed sparades allt fett på kroppen.

En antal följdsjukdomar kommer som ett brev på posten till en sådan diet. Bl.a. artros som är en följd av ett metabolt syndrom. Han orkade inte följa kostråden som han fick utan idag äter han enligt tallriksmodellen och fortsätter i det berömda naturalförloppet.

Diabetes 2 är en sjukdom som är helt onödig och lidandet med följdsjukdomar till detta är också helt i onödan. Snart skall han få den hjälp han behöver för att leva ett kvalitativt rikt liv.

50 % är sjukligt feta engelsmän!

augusti 3, 2011 kl. 6:50 e m | Publicerat i Okategoriserade | Lämna en kommentar

Befinner mig för tillfället på Mallorca och jag har sett några alldeles otroligt feta personer som alla är från England. Jag uppskattar att ungefär hälften av människorna, som är på samma hotell som oss och från England, är sjukligt feta. Detta gäller alla åldrar, barn, föräldrar och gamla. Om detta är ett genomsnitt för hur situationen i England ser ut så finns det anledning att ta fram den stora varningstriangeln.

Vi äter alla på en bufférestaurang som serverar en rad olika rätter. Att äta buffé passar perfekt för oss som äter enligt LCHF och är på semester. Men det finns också frestelser som berg av pommes frites, kantiner med spagetti och massor av vitt bröd. Dessutom är dessertskålarna fyllda med sötsaker som dallrar när man rör vid dem.

Dessa engelsmän vandrar tillbaka till bordet med rågade tallrikar av pommes frites och mycket lite kött eller fisk. De är de sötaste efterrätterna som går istället för melon och ost. Några damer är så feta att de måste gå sidledes genom vissa dörrar. Det man inte vara möjligt att detta är en naturlig ordning. Ingen av männen verkar kunna knyta skosnörena och just nu fungerar det eftersom det går bra med strandtofflor.

Jag är mycket förvånad och eftersom jag alltid brukar hävda att LCHF-kosten först och främst är hälsa och en förbättring av immunförsvaret och att viktminskning skall ses som en bonus så får jag kanske omvärdera lite åtminstone när det gäller engelsmän. Här bara måste vikten ner med åtskilliga kilo för detta är sjukligt feta människor.

Jag inser nu att min bok som kommer i januari också borde översättas till engelska. Någon som är intresserad?

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.