Dietister i Debatt vet inte ett skvatt!

januari 20, 2012 kl. 4:17 e m | Publicerat i Okategoriserade | 3 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Jag hade tur eller otur som fick medverka något i torsdagens Debatt i TV som bl.a. skulle handla om LCHF. Vi fick debattera i 15 minuter och jag fick ett litet inlägg i debatten efter idogt viftande. Trots stort fokus på att LCHF är en bantningsdiet, enligt programledaren Belinda, så fick jag ändå sagt att LCHF-kosten är en hälsosam kost i första hand som gör folk friska och viktminskning är en bonus. Det är så vi bör se på LCHF-kosten i första hand tycker jag.

Dietisten Ingrid Larsson känner jag till sedan tidigare. Hon har tackat nej till att medverka i en studie för folk som medverkar i lchfmatkasse.se  Tanken är att kunna följa en större population som äter enligt LCHF-metoden och som också får hjälp med både kunskap och matingredienser under tiden. Ingrid Larsson hade inte tid att medverka i ett sådant projekt.

När dietist Rothenburg och Larsson i eftersnacket gick upp i falsett i diskussion med kostdoktorn Andreas Eenfeldt och inte ville ta emot hans 16 oberoende studier om att LCHF-kosten helt enkelt är hälsosam. Ja, då tappade jag all form av respekt för dessa två dietistrepresentanter. De vill helt enkelt inte lära sig något nytt.

                                              Debatt – Eftersnack 19 januari igår 23.57                 

Troligen fick många människor som följde programmet ett nytt och större intresse för kostens påverkan på hälsan tack vare två rabiata dietister. Tack för det!

Blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.