Din LCHF-frukost!

januari 23, 2012 kl. 9:54 f m | Publicerat i Okategoriserade | 19 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Crearome                               Fetshot och Mats LCHF-bröd.

God morgon! Vad har du ätit till frukost idag? Här är min frukost;

God morgon! Vad har du ätit till frukost idag? Här är min frukost;

4 stekta ägg i kokosfett. Ekologiskt och kallpressat förstås.

En skål med Fetshot. Innehåller turkisk eller helst rysk fet yoghurt blandat med hallon och kokosfett. Jag bukar blanda till en sats som räcker veckan ut.

500 gram hallon, 500 gram yoghurt och c:a 200 gram kokosfett. Blanda allt med hjälp av en stavmixer. Detta är ungefär en veckas ranson.

Två stycken smörgåsar bakade på hasselnötsmjöl med mycket smör och ost. Om du vill baka hasselnötsbröd så söker du på det på denna bloggen.

Här länkar till Fetshot och Mats LCHF-bröd.  Här hittar du ännu mer tips i boken ”Frisk av mat”!

Och så kaffe förstås.

Denna frukost ger mig en fantastisk start på dagen. Den innehåller minimalt med kolhydrater men desto mer mättat fett och protein via äggen. Jag får alltså i mig det viktiga smörjande fettet som inte belastar min kropp med något överskottsglukos. Fettet och proteinet ger mig precis så mycket energi som jag behöver och ger mig ett skydd mot allehanda bakterier och inflammationer.

Jag är fortfarande fascinerad av de bägge dietisternas upprördhet i programmet Debatt i torsdags kväll. Här träffar de människor som påstår att de blivit friska av mat. Är det inte det som allting går ut på även för en dietist. Om jag hade påstått att jag blivit frisk av att äta kolhydrater men nästan inget fett alls. Hade de blivit lika upprörda av det?

Det är inte lika förvånande om stora livsmedelsproducenter i stärkelseindustrin blir upprörda eftersom de investerat stora pengar i en produktionsapparat. Det är heller inte förvånande om stora delar av läkemedelsindustrin blir arga om människor väljer att äta riktig mat istället för piller. Det handlar om pengar!

Men att delar av sjukvården genom dietister blir så upprörda för att folk blir friska och smala av en viss sorts mat, det är verkligen upprörande. Det kan ju inte handla om annat än prestige och rädsla att bli av med sitt eget jobb. Jag tillhör dom som tror att dietister kan göra mycket nytta men då ska de jobba med och inte mot en utveckling av näringsläran.

Nu är jag snart inne på mitt fjärde år av fet mat och väldigt lite kolhydrater. Jag har ännu inte blivit förkyld(ta i trä) en enda gång sedan kostbytet till LCHF. I ljuset av mitt tidigare inflammerade liv så är detta något fantastiskt. I över 30 år har jag varit mer förkyld än frisk. Jag kan garantera alla diabetiker att ni tryggt kan äta LCHF-kosten och bli friska utan mediciner. Var inte fettskrämda! Jag kan också lämna garantier till hjärtsjuka att ni tryggt kan äta fettet som smörjer era ådror. Fettet täpper inte till som stora delar av sjukvården tror. Jag har inte haft en enda känning från hjärtat sedan tre veckor efter mitt kostbyte.

Alla med ledvärk och annan kronisk värk kan lugnt äta LCHF-kost, värken försvinner. Så har skett på mig. Besvär med prostatakörteln och svårt att kissa? Lugn, det finns hjälp även här. Ät fet mat och dra ner på kolhydraterna! Mina prostatabesvär är sedan länge borta.

Min sambo Maggans besvär från svår eksem och migrän finns inte längre. Alltså alla ni som söker hjälp mot detta pröva den feta LCHF-kosten.

Vad säger ovanstående resultat? Jo, att den kolhydratrika kosten är inflammerande och skapar sjukdomar. Den fettrika kosten skyddar oss genom att den inte genererar inflammerande glukosnivåer.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.