V.5 är ”Frisk av mat” ute i bokhandeln!

januari 18, 2012 kl. 1:42 e m | Publicerat i Okategoriserade | 2 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

 Jag fick just veta av förlaget, optimalforlag.se att min bok ”Frisk av mat” finns ute i bokhandeln v. 5. Boken är tryckt enligt ”Print on demand!-principen eftersom förlaget är osäker på hur mycket den kommer att sälja.

Boken beskriver hur vi blir friska alternativt sjuka av maten vi äter. Den beskriver också hur vi kan skydda oss, hur vi blir friska, och ger förklaringar till kroppens reaktioner på maten. Boken beskriver min egen hälsoresa från att ha varit en genominflammerad kropp med både diabetes och hjärtbesvär till en frisk och sund kropp utan inflammationer.

Boken är grunden för kunskapsprogrammet i lchfmatkasse.se Det är viktigt att lära sig mer om hur våra kroppar reagerar på kosten och framför allt är det viktigt med kunskap när man gör en så omfattande förändring som det innebär att gå från högkolhydrat till högfettskost/LCHF.

Vem har glädje av ”Frisk av mat”? Alla som oroar sig för återkommande sjukdomsbesvär, livsstilssjukdomar som diabetes, högt blodtryck, hjärtbesvär, migrän, ledvärk, eksem, allergier, mag och tarmproblem, kroniska förkylningar m.m. Jag kan fortsätta nästan hur länge som helst att räkna upp moderna sjukdomar som egentligen är helt onödiga. Men hur svårt det än känns just nu så kan du förebygga eller läka dina besvär genom kosten. Det är min erfarenhet!

Om du vill vara först kan du beställa boken här;

http://www.lchfmatkasse.se/frisk-av-mat!-5256215

Eller här;

http://www.optimalforlag.se/?val=BPGOptimal

Frisk av mat/LCHF!

januari 18, 2012 kl. 10:34 f m | Publicerat i Okategoriserade | 4 kommentarer
Etiketter: , , , , ,

Varför blir vi sjuka! Jag ser många personer i min omgivning som nästan alltid är förkylda eller dras med någon form av inflammation. Det släpper inte för dom och det spelar nästan ingen roll alls vad de gör, infektionerna och inflammationerna kommer som ett brev på posten.

Många i min ålder och i min omgivning har också råkat ut för ett metabolt syndrom. Det innebär att de har högt blodtryck, hjärtbesvär, diabetes, cancer t.o.m. Varför får vi dessa sjukdomar? Enligt min teori så minskar vårt immunförsvars förmåga att försvara oss av överflödigt glukos som inte används som energi av våra celler. Detta överblivna socker vandrar omkring i våra blodbanor och är inflammationsframkallande. Efter ett tag fastnar/glykinerar glukosen mot artärväggarna och fastnar där. Detta extralager, som minskar flödet i blodbanorna, är egentligen små små sår som i sin tur använder överblivet glukos som bränsle. Dessa små sår är inflammationer och vårt immunförsvar försöker med alla medel att bekämpa detta. Det blir en negativ spiral med ny överbliven glukos som blir till bränsle för de små såren och bildar nya sår/inflammationer.

Ovanstående teori kan vara en förklaring till att människor blir utslagna av t.o.m. enkla små förkylningsbakterier. Vårt immunförsvar är så upptaget med dom självbildande inflammationerna i kroppen att det inte orkar att försvara oss som det borde.

Det är förstås för mycket kolhydrater och för lite fett som åstadkommer denna absurda negativa spiral. Kroppen ”rostar” inifrån eftersom den inte får rätt bränsle. Om kroppen bara kan framställa precis den mängd glukos som våra celler behöver så bildas inte små sår/inflammationer i artärväggarna och därmed får immunförsvaret vila tills det verkligen behövs.

Ovanstående beskrivning är den mest trovärdiga förklaringen till att jag inte varit förkyld på tre år eftersom jag då gjorde mitt kostbyte till LCHF. Det är också förklaringen till att min diabetes inte längre existerar liksom prostatabesvär och ”kroniska” förkylningar.

Vad händer i kroppen om vi äter rätt mat som vår kropp är designad för? Vi behöver energi men vi behöver inte för mycket energi. Överbliven energi(glukos) som inte tas upp i cellerna tror jag är den största sjukdomsalstrande faktorn som vi har. En frisk person tål/behöver högst 15 procent kolhydrater i genomsnittsmåltiden.En sjuk person i det metabola tillståndet behöver i stort sett inga kolhydrater alls. Det gäller att stoppa den negativa spiralen med ständigt nytt bränsle till inflammationerna.

Att rena kroppen med fett innebär att man stänger av sockertillförseln och inflammationerna/de små såren självdör av bränslebrist. Att fasta är ju nästan samma princip.

Mina vänner och bekanta och givetvis alla andra som upplever att de återkommande får infektioner och inflammationer är mitt råd följande; Dra ner på kolhydraterna ordentligt och ersätt dom med annan energi från fett och protein. Var inte rädd för det mättade fettet utan fläska på ordentligt med det. Alla andra som redan är inne i ett metabolt tillstånd ska förstås lyda samma råd i ännu högre grad.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.